یکی از آزادگان نوجوان ماجرای بیست و سه نفر، ضمن اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد روایت فیلم «۲۳ نفر» به واقعیت نزدیک است، بیان کرد ما میخواستیم سربلند به ایران بازگردیم.
به گزارش سینماسینما، یحیی دادینسب یکی از ۲۳ رزمنده نوجوانی است که قبل از آزادسازی خرمشهر توسط نیروی عراقی دستگیر شده بودند و حالا سرگذشتشان دستمایه ساخت فیلمی با عنوان «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری شده است.
دادینسب پس از رونمایی از «۲۳ نفر» در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم گفت: میتوانم بگویم بیش از ۹۰ درصد از این فیلم با واقعیتی که در دوره اسارت آن را تجربه کردیم، هماهنگ است و همه اتفاقاتی که در فیلم نشان داده شده، در واقعیت نیز رخ داده است. در واقع با دیدن این فیلم به آن دوران بازگشتیم.
وی با اشاره به اینکه هنگام اسارت ۱۴ ساله بود، بیان کرد: با دیدن این فیلم بغض گلویمان را گرفت و تمام آن روزها به خاطرمان آمد، مهدی جعفری پیش از نگارش این فیلم، مستندی ساخته بود و با تک تک ۲۳ نفر مصاحبه کرده و خاطرات آنها ضبط شده است.
دادینسب درباره انتخاب فرزندش برای بازی در نقش خود توضیح داد: در یک گردهمایی در مشهد حضور داشتیم که مهدی جعفری به همراه ابراهیم حاتمیکیا نیز در آن حضور داشتند، در آن مراسم پسر من را دیدند و پیشنهاد بازی وی به جای من را دادند که من نیز از این امر استقبال کردم.
وی تاکید کرد: من از بین ۲۳ نفر، تنها کسی بودم که پسرم در همان سن و سالی بود که اسیر شده بودیم، فرزندان دیگران یا بزرگتر و یا کوچکتر از سنشان بودند. فکر می کنم بازی پسرم در این فیلم بسیار خوب بود، چرا که تا به حال جلوی دوربین نرفته بود و بسیار کمرو هم هست.
این آزاده دوران دفاع مقدس درباره اینکه آن زمان بعد از شنیدن اینکه ایران آنها را قبول نمیکند چه حس و حالی داشته، گفت: ما آن زمان فهمیدیم که عراقیها میخواهند از ما سوژه برای تبلیغ رژیم خود بسازند و ما میخواستیم که به صلیب سرخ تحویل دهند و یا به اردوگاه کنار اسیران دیگر ببریم.
دادی نسب در پایان گفت: هیچ کس دلش نمیخواهد از وطنش دور بماند اما ما میخواستیم با سربلندی به وطن باز گردیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زهرمار» از چهارشنبه روی پرده سینماها میرود
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- سوئیچ پن/ فُرم، دانش فیلمساز از مِدیای سینما است
- گلایه سردار ایوب سلیمانی از عوامل «متری شیش و نیم»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم» برگزیده قوه قضائیه شدند
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر/ «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
- از کاهش هزینهها تا واکنش به حواشی/ سخنان دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت»
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





