سینماسینما، شادی حاجی مشهدی:
“جاندار” شروع خوبی دارد، از یک عنوان بندی ریتمیک و شاد، بیننده را به درون قصه هل می دهد و با تدوین خوب ، ریتم و تمپوی خوبی را کلید می زند. بازی بازیگران جوان تر در همراهی و اعتماد به بازی های آشنا و حرفه یی بازیگرانی همچون فاطمه معتمد آریا و مسعود کرامتی، قصه را به پیش می راند.
“جاندار” با اینکه موضوع تازه ای ندارد، قتل و قصاص را از زاویه دیگری بازمی تاباند و مساله ای را که از بطن خانواده ریشه گرفته به بیرون از آن پیوند می زند. این بلاتکلیفی در قضاوت ها و کشف حقیقت است که در برابر دروغ گویی و وجدان گریزی افراد قرار می گیرد و سبب می شود تا هر کس فکر کند قربانی اصلی این ماجرا به راستی خود اوست.
عشق به خانواده و حمایت افراد از هم به وقت تنگنا، مفهوم ارزشمندی است که نخ تسبیح حوادث و کنش مندی شخصیت های فیلم می شود. اما این ارزش رفته رفته، رنگ و بویی انحصارطلبانه و شخصی تر به خود می گیرد و تا آن جا پیش می رود که شکاف تنی از ناتنی را آشکار می کند.
بازی خوب حامد بهداد که توام با بازیگوشی ها و عصیانگری های همیشگی اوست در کنار شکل و شمایل تازه ای که جواد عزتی از لجاجت و جسارت یک شخصیت کینه توز به نمایش می گذارد، از نکات به یاد ماندنی این فیلم است.
با اینکه در “جاندار”، تعلیق و هیجان و گره افکنی به موقع رخ می دهد و در ادامه قصه به اوج بلاتکلیفی و چالش می رسد، اما در پایان، این برآیند همکاری و همفکری دو نفره ی کارگردانان فیلم است، که ناباورانه ما را با یک پایان بی پاسخ، در آخرین پلان از تصویر راهروی زندان رها می کند.
فیلم با یک پایان باز، پیش بینی فرجام رها شده ی همه ی آدم هایش را به تخیل مخاطب و احتمالات قابل پیش بینی پاسکالی – فِرمایی می سپارد و عرق گرم تماشاگری را که تا لحظه آخر همراه فیلم شده، به یک سکون ناگهانی و سرد بدل می کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- «تیغ و ابریشم»/ پیشنهادهای لذتبخش برای اکران پاییز
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟