سینماسینما، شادی حاجی مشهدی:
“جاندار” شروع خوبی دارد، از یک عنوان بندی ریتمیک و شاد، بیننده را به درون قصه هل می دهد و با تدوین خوب ، ریتم و تمپوی خوبی را کلید می زند. بازی بازیگران جوان تر در همراهی و اعتماد به بازی های آشنا و حرفه یی بازیگرانی همچون فاطمه معتمد آریا و مسعود کرامتی، قصه را به پیش می راند.
“جاندار” با اینکه موضوع تازه ای ندارد، قتل و قصاص را از زاویه دیگری بازمی تاباند و مساله ای را که از بطن خانواده ریشه گرفته به بیرون از آن پیوند می زند. این بلاتکلیفی در قضاوت ها و کشف حقیقت است که در برابر دروغ گویی و وجدان گریزی افراد قرار می گیرد و سبب می شود تا هر کس فکر کند قربانی اصلی این ماجرا به راستی خود اوست.
عشق به خانواده و حمایت افراد از هم به وقت تنگنا، مفهوم ارزشمندی است که نخ تسبیح حوادث و کنش مندی شخصیت های فیلم می شود. اما این ارزش رفته رفته، رنگ و بویی انحصارطلبانه و شخصی تر به خود می گیرد و تا آن جا پیش می رود که شکاف تنی از ناتنی را آشکار می کند.
بازی خوب حامد بهداد که توام با بازیگوشی ها و عصیانگری های همیشگی اوست در کنار شکل و شمایل تازه ای که جواد عزتی از لجاجت و جسارت یک شخصیت کینه توز به نمایش می گذارد، از نکات به یاد ماندنی این فیلم است.

با اینکه در “جاندار”، تعلیق و هیجان و گره افکنی به موقع رخ می دهد و در ادامه قصه به اوج بلاتکلیفی و چالش می رسد، اما در پایان، این برآیند همکاری و همفکری دو نفره ی کارگردانان فیلم است، که ناباورانه ما را با یک پایان بی پاسخ، در آخرین پلان از تصویر راهروی زندان رها می کند.
فیلم با یک پایان باز، پیش بینی فرجام رها شده ی همه ی آدم هایش را به تخیل مخاطب و احتمالات قابل پیش بینی پاسکالی – فِرمایی می سپارد و عرق گرم تماشاگری را که تا لحظه آخر همراه فیلم شده، به یک سکون ناگهانی و سرد بدل می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- «تیغ و ابریشم»/ پیشنهادهای لذتبخش برای اکران پاییز
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





