سینماسینما، شادی حاجی مشهدی:
“جاندار” شروع خوبی دارد، از یک عنوان بندی ریتمیک و شاد، بیننده را به درون قصه هل می دهد و با تدوین خوب ، ریتم و تمپوی خوبی را کلید می زند. بازی بازیگران جوان تر در همراهی و اعتماد به بازی های آشنا و حرفه یی بازیگرانی همچون فاطمه معتمد آریا و مسعود کرامتی، قصه را به پیش می راند.
“جاندار” با اینکه موضوع تازه ای ندارد، قتل و قصاص را از زاویه دیگری بازمی تاباند و مساله ای را که از بطن خانواده ریشه گرفته به بیرون از آن پیوند می زند. این بلاتکلیفی در قضاوت ها و کشف حقیقت است که در برابر دروغ گویی و وجدان گریزی افراد قرار می گیرد و سبب می شود تا هر کس فکر کند قربانی اصلی این ماجرا به راستی خود اوست.
عشق به خانواده و حمایت افراد از هم به وقت تنگنا، مفهوم ارزشمندی است که نخ تسبیح حوادث و کنش مندی شخصیت های فیلم می شود. اما این ارزش رفته رفته، رنگ و بویی انحصارطلبانه و شخصی تر به خود می گیرد و تا آن جا پیش می رود که شکاف تنی از ناتنی را آشکار می کند.
بازی خوب حامد بهداد که توام با بازیگوشی ها و عصیانگری های همیشگی اوست در کنار شکل و شمایل تازه ای که جواد عزتی از لجاجت و جسارت یک شخصیت کینه توز به نمایش می گذارد، از نکات به یاد ماندنی این فیلم است.
با اینکه در “جاندار”، تعلیق و هیجان و گره افکنی به موقع رخ می دهد و در ادامه قصه به اوج بلاتکلیفی و چالش می رسد، اما در پایان، این برآیند همکاری و همفکری دو نفره ی کارگردانان فیلم است، که ناباورانه ما را با یک پایان بی پاسخ، در آخرین پلان از تصویر راهروی زندان رها می کند.
فیلم با یک پایان باز، پیش بینی فرجام رها شده ی همه ی آدم هایش را به تخیل مخاطب و احتمالات قابل پیش بینی پاسکالی – فِرمایی می سپارد و عرق گرم تماشاگری را که تا لحظه آخر همراه فیلم شده، به یک سکون ناگهانی و سرد بدل می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- «تیغ و ابریشم»/ پیشنهادهای لذتبخش برای اکران پاییز
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش