پنجاه و سومین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، پنجاه و سومین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، مهدی آذرپندار، هاشم میرزاخانی، مجید اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، غلامرضا نجاتی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری، و رئیس سازمان سینمایی صبح امروز (۱۳ دی ماه) برگزار شد.
در این جلسه محمد خزاعی با اشاره به موضوع اکران فیلمهای خارجی به صورت محدود در پی مطالبه سینماگران و مخاطبان سینما گفت: این موضوع در جلسه شورای راهبردی اکران مورد بحث و تبادل نظر کارشناسی قرار گرفت و با توجه به پیگیری و تقاضای تعدادی از سینماگران در ماههای گذشته «گروه تحقیق و ارزیاب متخصص» در این زمینه مطالعات لازم را انجام دادهاند و پس از بررسی ابعاد مختلف و در نظر داشتن همه جوانب مثبت و منفی این موضوع پیشنهاد اجرای این طرح به سازمان سینمایی ارائه شد.
وی درباره آخرین جزئیات اکران آثاری از سینمای جهان در ایران گفت: از این رو، بنا به علاقهمندی و درخواست مردم برای دیدن فیلمهای روز دنیا و تقاضای سینماداران، موضوع اکران فیلمهای خارجی به صورت محدود در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی برای سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه این طرح با هدف ایجاد تنوع در سبد اکران سینمای ایران طراحی شده است، ادامه داد: مطالعات و برنامهریزی در این خصوص توسط حوزههای تخصصی آغاز شده و پس از نهایی شدن ساز و کارهای آن، آئیننامه مربوطه تدوین و اکران فیلمهای خارجی سال آینده آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: ضروری است برای تدوین آئیننامه اکران فیلمهای خارجی به مباحثی چون تعیین درصد و ضریب اشغال سالنهای سینما، تنوع ژانرها و همچنین تنوع محصولات کشورهای مختلف، اهتمام به شاخصها و استانداردهای فرهنگی و اجتماعی و نیز برنامهریزی برای استفاده از درآمدهای حاصله در جهت تقویت سینمای ملی توجه شود.
وی تاکید کرد: همچنین حوزههای تخصصی مرتبط با اکران فیلمهای خارجی در تدوین آئیننامه باید محورهایی دیگری چون بررسی امکانسنجی برای اکران متقابل فیلمهای ایرانی در دیگر کشورها، سهمیه و تعداد فیلمهای خارجی جدول اکران و چارچوب فعالیت شرکتهای دست اندرکار این حوزه را مشخص کنند.
وی ادامه داد: توجه به توسعه زیرساختهای سینما در کشور با اهمیت دادن به اکران فیلمهای خارجی میسر میشود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: با لحاظ جمیع جهات و با توجه به شرایط ویژه اکران فیلمهای خارجی، توجه به مقررات، محدودیتها و ملاحظات خاص اجرای این طرح در سینمای فعلی ایران در یک چارچوب محدود، لازم است و در همین راستا، برای به وجود آمدن شرایط مطلوب در این زمینه از ظرفیت نظرات تخصصی و سازنده صاحبنظران استفاده و گفتوگوهاى سازنده انجام گرفته و ادامه خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیم درست و کارآمد با توجه به تاکید و تحلیل اعضای شورای راهبردی اکران، بررسی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه میتواند به رشد نگاه تماشاگران داخلی کمک کند و منجر ارتقای سینمای ایران و سلیقه مخاطبان شود. ضمن اینکه این حق مخاطبان سینماست تا با محصولات خارجی مناسب آشنا شده و آن را با آثار داخلی مقایسه کنند.
به گفته وی، فیلمهای خارجی با رعایت استانداردها و موازین موردنظر ضمن توجه به ارزشهای سینمایی و فرهنگی کشور، از قابلیت اکران در سینماها برخوردارند.
رئیس سازمان سینمایی در پایان از فعالان سینمایی درخواست کرد تا زمان تدوین و ابلاغ آئیننامه اجرایی اکران فیلمهای خارجی، نسبت به مذاکره و توافق با کشورهای دیگر اقدام نکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





