در نشست «آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران» امین تارخ به جای خالی مسئولانی از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری اشاره کرد و گفت حداقل امیدوار است صدایشان به آنها برسد و اصغر همت اشاره کرد در بحث آموزش کار از اصلاح گذشته است و باید انقلابی صورت گیرد.
به گزارش سینماسینما، دومین نشست از دور اول نشستهای دفتر پژوهش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی با عنوان «سهشنبههای پژوهشی تئاتر» برگزار شد.
موضوع این نشست «آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران» بود و شب گذشته، سهشنبه ۱۲ شهریورماه با مدیریت سیدجواد روشن و حضور و سخنرانی امین تارخ و اصغر همت در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقهمندان شد.
تلاشی برای بررسی آموزش بازیگری در دانشگاه و ایرادات آن و آموزشهای آزاد و مشکلاتش
در ابتدا روشن، مدیر و کارشناس این جلسات، ضمن خوشامدگویی به حاضران و سخنرانان، به اهمیت برگزاری این نشستها اشاره کرد و موضوع آموزش بازیگری را یکی از مواردی دانست که با توجه به علاقهمندی نسل جوان به مقوله بازیگری، نیازمند بررسی دقیق است.
او بحث آموزش بازیگری را به دو حیطه دانشگاه و خارج از دانشگاه تقسیم کرد و گفت: ما بنا داریم در این نشست به موضوع آموزش بازیگری در دانشگاه و ایرادات این سیستم و همچنین آموزشهای آزاد و مشکلات آن بپردازیم. هر چند قطعا این موضوع بسیار وسیع است و در یک نشست دو ساعته نمیتوان به همه موارد و زوایای آن پرداخت ولی حداقل امیدوارم طرح این موضوع آغازی برای پرداخت جدیتر و دقت نظر بیشتر در این زمینه باشد.
در ادامه اصغر همت با ذکر تاریخچهای از آموزش تئاتر در ایران بعد از تشکیل سازمان پرورش افکار، به چگونگی شکلگیری دانشکده هنرهای دراماتیک، سینما-تئاتر فعلی و دانشکده هنرهای زیبا و دانشجویان و اساتیدی که در آنجا مشغول بودند پرداخت.
او در ادامه یکی از علل موثر در تاثیرگذاری سیستم آموزشی را بحث گزینش دانشجو دانست و گفت: در گذشته اکثر کسانی که وارد دانشگاه میشدند افرادی بودند که سالها تجربه کار تئاتر داشتند و حتی برخی مسئولیتهایی نیز در این خصوص داشتند. گزینش دانشجو به سختی، با محدودیت، به لحاظ تعداد و به شکل تخصصی برگزار میشد و همین موضوع باعث شد کسانی وارد دانشگاه شوند که هر یک از چهرههای نامدار تئاتر ایران بوده و هستند. برخلاف امروز که گزینش دانشجو براساس یک کنکور سراسری است و آزمون عملی و تخصصی سهم کم و گاه بیتاثیری در پذیرش یک دانشجو دارد چرا که یک نفر با داشتن نمره بالا در آزمون نظری و رتبه خوب کنکور، از آن جایی که این رتبه و نمره ۷۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص میدهد، میتواند وارد دانشگاه شود و این سیستم گزینش غلط است.
او در ادامه تصریح کرد: اوضاع در دانشگاههای غیرانتفاعی، آزاد و علمی- کاربردی که بدون هیچ آزمون و گزینشی به پذیرش و ثبتنام دانشجو میپردازند بسیار تاسفبار و غیر قابل باور است. افزایش و رشد کمی تعداد دانشجویان بدون در نظر گرفتن توانمندی و استعداد آنها، همچنین نبود امکانات و اساتید مناسب باعث ضربه زدن به سیستم آموزش صحیح است.
مدیرعامل سابق خانه تئاتر در ادامه به موضوع اساتید اشاره کرد و گفت: ببینید زمانی که دکتر کوثر، مهدی فروغ و بهرام بیضایی در سیستم دانشگاهی مسئولیت داشتند چه کسانی در دانشگاه درس میدادند؟ افرادی که الان وقتی به آنها فکر میکنیم غیر قابل تصور است که ما چنین دورههایی داشتهایم و حالا قیاس کنید با وضع موجود.
مدیر سابق گروه تئاتر سوره در ادامه بحث به موضوع سرفصلهای آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که در دانشگاه سوره مسئولیت داشتم با ایجاد گروههای تخصصی با حضور اساتید بنام در گرایشهای مختلف با الگوبرداری از مدیرت بهرام بیضایی در دانشگاه تهران، علاوه بر جذب اساتید خبره در هر درس، در سرفصل دروس نیز تغییراتی اعمال کردیم.
او گفت: بسیاری از سرفصلهای آموزشی ناکارآمد بود و الان هم چنین است. در برخی از موضوعات و دروس شاهد هستیم تا ۱۲ واحد به آنها اختصاص یافته است ولی به طور مثال هیچ واحدی برای سولفژ نداریم. من با حمایت آقای زم در حوزه هنری، محتوای برخی دروس را تغییر دادم تا آموزشها تخصصی و کاربردی شود و شرایطی را فراهم کردم تا به عنوان مثال افرادی مثل صدیق تعریف، آواز یا سعید ذهنی، سولفژ درس دهند.
در ادامه این نشست امین تارخ ضمن تاکید بر جایگاه دانشگاه در بحث آموزش و ضعفهای سیستم آموزش دانشگاهی، به اهمیت مراکزی مثل کانون پرورش فکری اشاره کرد و اظهار داشت: کانون پرورش فکری در دورهای سهم بسزایی در آموزش تئاتر داشت و افراد بسیاری را وارد عرصه حرفهای کرد ولی متاسفانه دیگر آن مسیر دنبال نشد.
او همچنین به جایگاه و تاثیر وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مدرسه نیز از جمله مراکزی است که میتواند در آموزش هنر، در اینجا تئاتر و بازیگری، موثر باشد. آموزش تئاتر از سنین پایین در مدارس نقش موثری در تربیت نیروهای کارآمد دارد که متاسفانه در حال حاضر مسئولان به آن بیتوجه هستند.
اصغر همت نیز در خصوص نقش مدرسه در آموزش تئاتر گفت: در شیراز، دبیرستان حیات که ما در آن درس میخواندیم یکی از مراکز مهم و موثر در تئاتر بود و برخی معلمان ما از اساتیدی بودند که آموزشهای اولیه تئاتر را مدیون آنها هستیم و این نکته بسیار مهمی است که چگونه یک مدرسه تبدیل به یک مرکز موثر در تئاتر میشود.
تارخ در ادامه بحث خود به آموزشگاه آزاد هنری اشاره کرد و گفت: زمانی که من کارگاه آزاد بازیگری را راهاندازی کردم، یک اتفاق جدید در بعد از انقلاب در سیستم آموزشی خارج از دانشگاه بود و آغازی شد برای راهاندازی و گسترش کلاسهای آزاد. هدف من یک آموزش سیستماتیک در زمینه بازیگری بود که با حضور اساتید و افراد شاخص انجام میشد. مثلا من بر آموزش یوگا به عنوان یکی از دروس مورد نیاز یک بازیگر تاکید داشتم ولی به مرور آموزشگاههای متعددی راهاندازی شد که متاسفانه برخی صلاحیت لازم را نداشتند و ندارند.
او اظهار داشت: زمانی که خود من در شورای تائید مراکز آموزشی بودم تاکید داشتم که فرد مسئول و صاحب امتیار باید دارای صلاحیت لازم و تجربه مفید باشد و سختگیریهایی انجام میشد ولی حالا با داشتن یک مدرک کارشناسی و گاهی غیرمرتبط، به راحتی مجوز آموزشگاه صادر میشود و نظارتی نیز بر آنها نیست. حتی برخی مجوزها را به دیگران اجاره میدهند که جای تاسف دارد و گاهی افرادی در این آموزشگاهها درس میدهند که حتی اسمشان را نیز نشنیدهایم. از نظر من استاد واژهای است که نمیتوان آن را به هر کسی اطلاق کرد و خود من نیز بدون تواضع خود را استاد نمیدانم و این بسیار مهم است که چه کسانی و با چه صلاحیتی درس میدهند. از طرف دیگر تمرکز من فقط بر آموزش بازیگری بود ولی میبینیم در یک آموزشگاه با حدود نهایتا ۱۰۰ متر فضا دروس متعدد گریم، کارگردانی، صدابرداری، طراحی صحنه، تدوین و… تدریس میشود و برای من جای سوال است که این تعداد رشتههای مختلف را چگونه در یک فضا و زمان محدود میتوان آموزش داد؟
او در ادامه گفت: حالا که دیگر برای آموزش حتی نیاز به همان مجوزهای ساده نیز نیست و خیلیها با اجاره کردن یک پلاتو و درج یک آگهی به برگزای یک کارگاه و ورکشاپ میپردازند و هیچ نظارتی نیز بر آنها نمیشود و این گونه اقدامات به آموزش صحیح لطمه میزند. چرا که همه افراد صلاحیت این کار را ندارند. حالا کلی جوان علاقهمند بازیگری در بین این کلاسها و کارگاهها در رفت و آمد هستند به امید آنکه به موفقیت برسند.
رئیس سابق انجمن بازیگران سینما اظهار داشت: در این نشست جای مسئولین خالی است و برخی از حرفهای ما به آنها برمیگردد. باید در اینجا مسئولانی از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری میبودند و حداقل امیدوارم صدای ما به آنها برسد که باید در این زمینه کارهای اساسی انجام شود.
اصغر همت نیز در همین راستا اظهار داشت: در بحث آموزش کار از اصلاح گذشته است و باید انقلابی صورت گیرد و در گام نخست مسئولان باید در وزارت علوم به شیوه کنونی گزینش دانشجو پایان دهند و فکری نیز برای دانشگاههایی که بدون آزمون دانشجو میپذیرند کنند.
این نشست با طرح سوالاتی از سوی حاضران و گپ و گفت در خصوص موضوعات مطرح شده بعد از حدود دو ساعت به اتمام رسید. نشست آتی «سهشنبههای پژوهشی تئاتر» با موضوع «مغایرت یا همجواری تئاتر دانشجویی با تئاتر تجربی» با حضور قطبالدین صادقی و محمودرضا رحیمی ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- در مراسم تشییع فردوس کاویانی مطرح شد: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ فردوس کاویانی در قلب ما زنده است
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- مراسم خاکسپاری امین تارخ / گزارش تصویری
- امین تارخ درگذشت
- در اهمیت راهاندازیِ خانه سالمندانِ مخصوص هنرمندان
- حلیمه سعیدی بازیگر سریالهای رضا عطاران درگذشت
- عاطفه تیموری: در بازیگری باید ایدهها و افکار خودم را پیاده کنم
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- بازیگری، پیوندهای بیکرانگی آفرینش
- عرضه آنلاین فیلم کوتاه «خط ممتد» با بازی الناز شاکردوست
- شما چه واکسنی زدهاید که بیمار نمیشوید؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا