آناهید آباد کارگردان فیلم «یه وا» معتقد است بخشی از این فیلم حس و حال وی از جنگ ایران و عراق است.
به گزارش سینماسینما، آناهید آباد کارگردان فیلم «یه وا» گفت: «یه وا» از فیلمنامههایی بود که پیش از این نوشته بودم و دوست داشتم روزی آن را بسازم، ابتدا تصویری در ذهن از ته مایه موضوع داشتم، بعد تصاویر بیشتر شدند و به مرور قصه شکل گرفت.
وی درباره اینکه آیا روایت این فیلم به حقیقت تاریخ معاصر ارمنستان نزدیک است، بیان کرد: در واقع آن جغرافیا و برهه از تاریخ یک بستر است، با این حال من سعی کردم بفهمم حقیقت زندگی مردم آن منطقه چگونه است و به آن وفادار باشم.
وی تاکید کرد: «یه وا» در فرایند زندگی خود به سمت واقعیت سوق داده شد و توانایی روبهرو شدن با واقعیت را داشت. «یه وا» نمونهای از انسانها در همه جای دنیا است.
آباد درباره ارتباط فیلم با تجربیات شخصی خود گفت: بخشی از فیلم حس و حال من در جنگ ایران و عراق است و همان اضطرابی که بعد از بمباران داشتیم. «یه وا» هم نمیتواند دور از من باشد و جزو دغدغههای شخصی من بود.
وی ادامه داد: من معتقدم فیلم باید به خود فیلمساز نزدیک باشد و بخشی از دلمشغولیهای او را به تصویر بکشد. با این حال اعتراف میکنم همه چیز از یک عکس شروع شد، زنی با چتری در دست دارد فرار میکند. چرا فرار میکند؟ کجا میرود؟
آباد درباره اینکه آیا سویههای اخلاقی مواجهه با حقیقت را در فیلم ترسیم کرده است، توضیح داد: آدمهای آن روستا هر کدام از زاویه خود با حقیقت مواجه میشوند. مدیر مدرسه «یه وا» را خطرناک میپندارد و برخی برای او احترام قائلاند. این زاویه دیدها جزو جذابیتهای داستان بود. با این حال قصد من دادن درس اخلاق نبود بلکه میخواستم قصهای تعریف کنم و موقعیتی باور پذیر ایجاد کنم.
کارگردان «یه وا» درباره بازخوردهای اکران فیلم در ارمنستان تاکید کرد: این اکران خیلی خوب و دور از انتظار بود اما طبعاً نقدهایی هم شد. برخی انتظار داشتن فیلم نسبت به جنگ موضع گیری داشته باشد در حالی که فیلم ضد جنگ بود.
آباد در پایان گفت: اگر «یه وا» را دوباره میساختم صحنههایی را که امکان فیلمبرداریاش مهیا نشد میگرفتم. صحنه عروسی که هم اکنون در فیلم هست را حذف میکردم و عروسی پرنشاط فیلمنامه را میگرفتم چون در فیلم خیلی تراژدی داریم اما طنز فیلم کم است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- یک فیلم از سینمای افغانستان در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید
- گزارش مراسم افتتاحیه هفته فیلم لهستان/ تلاش هنر و تجربه برای پر کردن یک خلاء
- «یک کامیون غروب» در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





