سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی روایتی روان و پرکشش از زندگی جهانپهلوان تختی، کشتیگیر و قهرمان ملی ایرانی است. فیلم با نمایش تصاویری از تختی در هتل آتلانتیک شروع میشود. تختی تنها، خسته و ناامید به نظر میرسد. او با خانواده و آشنایان تماس میگیرد و سفارشهای لازم را به هر یک از آنها میکند. پس از آن قرصی را در لیوان آب میاندازد و شروع به هم زدن آب لیوان میکند. این سکانس یکی از هوشمندانهترین و خلاقانهترین سکانسهای فیلم به شمار میآید. دوربین در نمای بسته، تصویرِ چرخش آب در لیوان را نمایش میدهد و ما همراه با چرخش آب به کودکی تختی میرویم. این چرخش آب در لیوان که نمادی از گردش زمان است، ما را با خود به معنادارترین بخش گذشته تختی میبرد؛ به لحظهای در کودکیاش که دوستِ تختی او را هل میدهد تا به چاله آب سیاه بیفتد. ارتباط این لحظه با لحظهای که تختی در بزرگسالی در حال هم زدن لیوان آب است، از این منظر معنادار مینماید که گویا در زمان حال هم تختی را برخی دوستان و آشنایانِ تنگنظر و حسود به جهانی تیره و تار پرتاب کردهاند و او درست همانگونه که در کودکی در چاله آب سیاه در حال غرق شدن بود، در زمان حال نیز در حال غرق شدن در جهانی تاریک و رو به زوال است.
فیلم بیش از هر چیزی بر خصلت پهلوانی و بخشندگی تختی تمرکز دارد و از این طریق نشان میدهد او به بیعدالتی دوران خود، نه میگفت و از اینکه روزبهروز تنهاتر و تنگدستتر شود، ترسی نداشت. سیاهوسفید بودن فیلم، تجربهای خلاقانه و مخاطرهآمیز برای کارگردان به شمار میآید که البته این ویژگی ذرهای از جذابیت بصری فیلم کم نکرده است. جالب آنکه کارگردان از طریق همین سیاهوسفید بودن فیلم در جهت استفاده هدفمند از نورپردازی بهره برده است. برای نمونه در سکانسی که تختی در المپیک ملبورن از ناحیه چشم آسیب میبیند و به صورت موقت بیناییاش را از دست میدهد، بهکارگیری معنادار نور تاثیر بسیاری بر درام و باورپذیری مخاطب دارد. در این سکانس پزشک میگوید تختی چشمش به شدت آسیب دیده است و اجازه ادامه کشتی را ندارد. اما تختی نمیپذیرد. ناگهان صدای ضرب و نوای زورخانهای را میشنویم و نوری بر چهره تختی تابیده میشود. این نور نشانی از نور ایمانی است که او در دل دارد. تختی برمیخیزد و اینبار با چشم دل میبیند، به مبارزه ادامه میدهد و همچنان در فیلم، نور تا انتهای پیروزی تختی بر او متمرکز است.
فیلم «تختی» اثری ارزشمند است. بیشتر از این جهت که هویت ملی ایرانی را از طریق نمایش زندگی یکی از اسطورههای ورزشی به تصویر کشیده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- حال و روز نزارِ مردمان سرزمینِ تختی/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه