به گزارش سینماسینما بهتاش صناعینیا – کارگردان فیلم – با اظهار خرسندی از اکران فیلمهای «هنر و تجربه» در این شهر، گفت: شیراز پایتخت فرهنگی کشور بهشمار میرود، در نتیجه راهاندازی سینمای «هنر و تجربه» در این شهر ضرورت داشت، البته علاقهمندان باید با اطلاعرسانی به دوستان خود برای رونق هرچه بیشتر آن بکوشند.
او با اشاره به اینکه «احتمال باران اسیدی» فیلم ملالآوری نیست، اظهار کرد: در این فیلم، با تنهایی شخصیتها در دنیای امروزی مواجه میشویم و قرار نبود فیلمی در ستایش اندوه و ملال ساخته شود.
صناعینیا جذب مخاطب را از اهداف اصلی فیلم دانست و ادامه داد: اینکه مخاطب، سالن را ترک نکند برای ما اهمیت زیادی داشت در نتیجه سعی کردیم، تنهایی شخصیتها در ویترین جذابی عرضه شود.
وی گفت: یکی از دلایل طراحی شخصیت «کاوه» دستیابی به همین هدف بود که گاهی با کمیک ابزورد، مخاطب تا پایان فیلم همراه شود.
صناعینیا به اهمیت تدوین فیلم نیز اشاره و بیان کرد: از آنجا که نگران ریتم درونی فیلم بودم، تدوین آن را برعهده گرفتم، زیرا ممکن بود با نوسان در ریتم، به فیلم دیگری تبدیل شود.
وی زیادهگویی را یکی از ضعفهای اساسی سینمای ایران دانست و گفت: در بیشتر فیلمهای سینمای ایران، با دادن اطلاعات زیاد به مخاطب، فرصت کشف را از او میگیرند؛ اما در این فیلم تلاش شد بخش مهمی از روایت زندگی شخصیتها در ذهن تماشاگر ساخته و پرداخته شود.
این کارگردان درباره استفاده از شمس لنگرودی – شاعر – برای بازی در نقش «منوچهر» توضیح داد: نسبت به این موضوع که ایشان توانایی بازیگری دارد، آگاهی داشتم و در اولین برخورد به این نتیجه رسیدم که فیزیک، کاملا با شخصیت «منوچهر» همخوانی دارد. او فیلمنامه را دوست داشت و انرژی مثبت ایشان به من هم منتقل شد، در همان ابتدای تمرین هم متوجه شدم، با یک بازیگر حرفهای روبهرو هستم.
صناعینیا که به گفته خودش، شاعرانگی لنگرودی را معیار انتخاب قرار نداده است، اضافه کرد: با اینکه او شخصیتی اجتماعی و شوخطبع دارد، بهلحاظ تکنیکی به نقش نزدیک شد و بعد از چند روز، دیگر «منوچهر» را در وجودش میدیدم.
شمس لنگرودی – شاعر و بازیگر – نیز از حضور در این فیلم اظهار خوشحالی کرد و درباره پذیرفتن نقش «منوچهر» گفت: در نوجوانی به کلاس بازیگری تئاتر میرفتم، اما چون پدرم روحانی بود و بازیگری را مناسب نمیدانست، قصد بازیگر شدن نداشتم فقط میخواستم این تفکر نیما یوشیج را که میگفت «برای فهمیدن حس سنگ، باید سنگ شد» درک کنم.
او که تصمیم دارد کار بازیگری را ادامه دهد، بیان کرد: بعد از مدتی به بازیگری علاقهمند شدم، اما پس از انقلاب، این موضوع فراموشم شد تا اینکه پس از سالها در فیلمی به کارگردانی «رسول یونان» – شاعر و نویسنده – بازی کردم و پس از آن با خواندن فیلمنامه «احتمال باران اسیدی» تصمیم گرفتم تجربهام را در این زمینه کامل کنم.
لنگرودی معتقد است: نباید در آثار هنری، رنج و مصیبت نشان داده شود و این دقیقا نقطهی قوت فیلم است که به ستایش زندگی میپردازد. «منوچهر» با اینکه تنها مانده است روابطی سرشار از نشاط مییابد.
مریم مقدم نیز که همراه صناعینیا نگارش فیلمنامه را برعهده داشته است، درباره انتخاب عنوان «احتمال باران اسیدی» گفت: «منوچهر» که در زندگی خود تجربه خاصی نداشت، فقط احتمال بارش باران برایش ریسک محسوب میشد و همیشه چتر را که نشان در پناه بودن است، همراه داشت، البته در انتهای فیلم که باران بارید چتر را باز نکرد.
این بازیگر جوان ادامه داد: این عنوان اشارهای به جامعه خشک امروز دارد که در انتظار باران و اتفاق خوب بهسر میبرد؛ اما در نهایت با بارش باران اسیدی، اتفاقات ناگواری رخ میدهد.
مقدم بهعنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه درباره شخصیتپردازی «منوچهر» اظهار کرد: این فرصت به «منوچهر» داده شد تا مواردی را تجربه کند و تغییری در نگاهش داشته باشد؛ اما دنیایش تغییر نمیکند و تحول شخصیت او در باز نکردن چتر در سکانس پایانی خلاصه میشود.
وی در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران که معتقد بود به بیماری عصبی «مهسا» در فیلم بهدرستی پرداخته نشده است، گفت: ممکن است این حمله عصبی هر روز یا گاهی ششماه یکبار بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. ضمن اینکه «مهسا» مدتی در کلینیک بستری بوده و داروهایش را مرتب مصرف کرده است، در تاکسی هم خیلی کوتاه، بیماری او به مخاطب نشان داده شد. گاهی قضاوت و حساسیت اطرافیان، وضعیت اینگونه بیماران را حادتر نشان میدهد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- گفتوگو با شمس لنگرودی/ فرار از انزوای شاعری، به سینما علاقهمندم کرد
- برشهای کوتاه/ ویدئوی شعری با صدای شمس لنگرودی و تصاویر عباس کیارستمی
- زمستان فصل آخر سال نیست/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- حضور گلاب آدینه و شمس لنگرودی شرط ساخت یک فیلم
- شادی و غم در اکران «دوباره زندگی» / قول میدهم از فیلم بدتان نیاید!
- افتتاحیه فیلم دوباره زندگی / گزارش تصویری
- خسرو سینایی، پوری بنایی، محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی و … در یک مراسم/تصاویر
- چهره های فرهنگی و ادبی درباره لوریس چکناوریان چه گفتند؟
- شمس لنگرودی: ترجیحم همکاری با کارگردانهای جوان است
- «دوباره زندگی» به اصلاح رنگ رسید/ شمس لنگرودی و گلاب آدینه در راه فجر
- بازی متفاوت گلاب آدینه در کنار شمس لنگرودی/ «دوباره زندگی» به فجر می رود
- مراحل پایانی تدوین یک فیلم اولی/ بازی روان شمس لنگرودی در «دوباره زندگی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





