با ادامه اختلاف میان صنوف سینمایی و مدیران سازمان سینمایی بر سر آبیننامه اکران و غیبت نمایندگان این اصناف، تصمیمات شورای راهبردی اکران با ابهامات جدی مواجه شده است.
به گزارش سینماسینما، نمایندگان چهار صنف کارگردانان، تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران، چندی پیش در اعتراض به برخی بندهای آئیننامه اکران ۱۴۰۱ از ادامه حضور در شورای راهبردی اکران انصراف دادند تا این شورا تنها با حضور نمایندگان دولت جلسات خود را تشکیل دهد.
در این راستا طی هفتههای اخیر جلسات این شورا در غیاب نمایندگان صنوف برگزار شده تا مصوبات آن بهویژه در زمینه معرفی فیلمهای جدید برای ورود به چرخه اکران، با ابهامات جدی مواجه شود.
بنابر تازهترین اخبار رسیده اختلافنظر میان سازمان سینمایی و صنوف بر سر افزایش نقش نمایندگان صنوف در تصمیمگیری برای حوزه اکران و مشخصاً احیای مجدد شورای صنفی نمایش در کنار فعالیتهای نظارتی شورای راهبردی اکران، همچنان اصلیترین دلیل صنوف برای کنارهگیری از این شورا محسوب میشود.
در تازهترین تحول کانون کارگردانان همایون اسعدیان را به عنوان نماینده خود به شورای راهبردی اکران معرفی کرده است اما سه صنف دیگر یعنی تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران، همچنان از موضع خود عقبنشینی نکرده و معرفی نماینده خود را منوط به اصلاح آییننامه اکران ۱۴۰۱ میدانند.
شورای راهبردی اکران طی هفتههای اخیر جلسات خود را بدون حضور نمایندگان صنوف برگزار کرده و سازمان سینمایی هم هنوز موضع رسمی درباره شرایط قانونی مصوبات این شورا در این شرایط نداشته است. ادامه این وضعیت تصمیمگیری در حوزه اکران در سینمای ایران را با چالشهای قانونی جدی مواجه خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به مخالفین اکران فیلم «پیر پسر»/ شرمتان باد، سیه فکران ضد سینما وهنر!
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- رونمایی از «دندان گرگ» در خانه سینما
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- کانون کارگردانان سینما به خزاعی نامه نوشت/ برای جلوگیری از بحران بیکاری در سینما تدبیر کنید
- دوازدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد؛ آیا اکران آنلاین گسترش مییابد؟/ لزوم همافزایی ظرفیت پلتفرمها
- در جلسه شورای راهبردی اکران مطرح شد؛ فعالیت شورای صنفی نمایش در جهت ایجاد عدالت در اکران
- در یک بیانیه اعلام شد؛ اظهار امیدواری کانون کارگردانان درباره مجوز دادن به فیلمهای توقیفی
- اظهارات دبیر جدید شورای صنفی نمایش؛ استقلال این شورا را حفظ میکنیم/ نیاز به حرکتی جمعی برای نجات اکران
- لزوم اکران همه فیلمهای توقیفی سینمای ایران/ بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران در حمایت از اکران فیلم «قصیده گاو سفید»
- شورای راهبردی اکران تصویب کرد؛ جدیتر شدن اکران آنلاین آثار سینمایی/ دو فیلم جدید برای اکران معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





