غلطنویسی هکسره که البته این روزها به اشتباهی رایج تبدیل شده، اینبار با خودنمایی در برنامه «زوجینو» موجب انتقاد از این برنامه تلویزیونی شده است.
به گزارش سینماسینا به نفل از ایسنا، این برنامه تلویزیونی که با اجرای باربد بابایی پخش میشود، در یکی از قسمتها با رعایت نکردن هکسره، عبارت «موقع شام» را به شکل اشتباه «موقعه شام» درج کرده است.
صفحه مجازی «درستنویسی» نیز در پی این ماجرا به انتقاد از غلطنویسی در این برنامه پرداخته و آورده است: «ظاهراً صداوسیما مانند سایر ارگانها و سازمانها فقط به رعایت شئونات اسلامی و ارزشهای خودساختهاش پایبند است و برایش سایر اصول و ارزشها محلی از اعراب و جایگاهی ندارد.
چنانچه میبینید، عوامل برنامه درجهیک و بهدور از جنسیتزدگی زوجینو علاوه بر استفاده از اشعار فاخری که سبب روشنشدن چراغی نو در شاخه طنز شده است، بسیار هم به درستنویسی اهمیت میدهند و همانطور که شاهدید شاعر با استفاده از علم کلام و دستورزبان، ما نادانان را با مفهوم هکسره به زیبایی آشنا میکند.
در گذشته، ما به اشتباه میاندیشیدیم که «موقعِ شام» درست است اما اکنون از آنجایی که صداوسیما به تنهایی جامعه را اداره میکند¹ و هرگز مرتکب اشتباهی نمیشود، دریافتیم که «موقعه شام» باید درست باشد ولو اینکه بزرگان زبان و ادب فارسی نظر دیگری داشته باشند.
شاعر دلسوخته ما چنین میگوید:
ای بزرگان خالصانه التماس
هوشمندان عاجزانه التماس
جام جم را مات و دلخون دیدهام
از سواد این رسانه در هراس
۱- اشاره به جمله علی علیعسگری، رئیس سابق صداوسیما دارد که به حسن روحانی گفته بود این صداوسیماست که دارد جامعه را اداره میکند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- «درسهای فارسی»؛ الهام از هزار و یک شب
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- برای حفظ نوشتار فارسی باید بجنگیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





