سینماسینما، علی پاکزاد– افشین هاشمی کارگردان فیلم «گذر موقت» بر این باور است، کسانی که حوصله تماشای تجربه یافتن زبانی تازه را برای ارتباط دارند، میتوانند با فیلم «گذر موقت» ارتباط برقرار کنند
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی کارگردان سینما و تئاتر اکنون و به صورت هم زمان «گذر موقت» را در سینماهای کشور اکران دارد و نمایش «شیرهای خان بابا سلطنه» را نیز به روی صحنه میبرد. هاشمی سالهاست به عنوان کارگردان و بازیگر در تئاتر فعالیت میکند و حالا سومین ساخته سینمایی او روی پرده سینماهاست. همین بهانهای شد تا در گفتوگویی کوتاه با هاشمی در مورد تجربیات اخیر او در زمینه کارگردانی سخن بگوییم.
کارگردان «گذر موقت» درباره این فیلم گفت: «زمان ساخت فیلم برمیگردد به یک سال و نیم قبل، اما با توجه به برخی اتفاقات زمان نمایش آن به این روزها موکول شد. این نکتهای بسیار طبیعی است که برخی فیلم را دوست داشتند و کسانی هم نه. فکر میکنم کسانی که حوصله تماشای تجربه جستجوی زبانی دیگر برای ارتباط را داشته باشند، بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.»

فیلم سینمایی گذر موقت
هاشمی درباره تفاوتهایی که کار او در زمینه کارگردانی تئاتر و فیلم دارد، گفت:«من به این فکر نمی کنم که چه کاری باید انجام دهم تا اثرم متفاوت باشد. به خود قصه فکر میکنم که چگونه بهتر روایت میشود. قبل از شروع به کار تصمیم نمیگیرم که من باید کاری متفاوت بسازم. دوست دارم فیلم خوبی بسازم و قصه فیلم با شکل روایت همخوانی داشته باشد. ولی سلیقهام قصههایی ست که از روزمرگی فاصله داشته باشند. این دیدگاه و نوع کار نه برتری محسوب می شود و نه کاستی است.»
او ادامه داد: «سینما را از سال ۱۳۸۲ شروع کردم و تئاتر را از سال ۱۳۷۲؛ ده سال تجربه من در تئاتر بیشتر از سینماست. و باز من در تئاتر ده نمایش کارگردانی کردهام و در سینما سه فیلم؛ تخیل در تئاتر خیلی راحتتر اجرا میشود، ولی برای ایجاد تخیل در سینما نیاز به سرمایه قابل توجهی است که من هنوز این سرمایه را ندارم. من در تئاتر میتوانم بهترینها را داشته باشم، اما در سینما درصدی از آن برایم فراهم است که بخشی از آن به دلیل سرمایه است و همه اینها در کاری که ارائه میدهم تاثیرگذار است.»
هاشمی در پایان اضافه کرد:«هیچ کسی را در جهان نمیشناسم که از دریافت جایزه و یا تحسین شدن استقبال نکند. من هم از این موضوع مستثنا نیستم. ولی بیشتر به این فکر میکنم که قصهام را چگونه خوب تعریف کنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





