محمد تاجیک : امارات متحده عربی اعلام کرد که از این پس فیلمهای بینالمللی را برای نمایش در سینما سانسور نخواهد کرد و شماری از فیلمهای سینمایی را مطابق نسخه بینالمللی، برای گروه سنی «بالای ۲۱ سال» در سینماهای این کشور نمایش خواهد داد.این خبر را شبکه ایران اینترنشنال شبکه وابسته به دولت عربستان با آب و تاب منتشر کرده است .
اما در ایران ، وضعیت درباره سانسور آنقدر افتضاح و فاجعه است که فقط همین امروز ، دوتن از مشهورترین سینماگران ایرانی به سانسور عجیب و غریب فیلمها اعتراض کرده اند .آن هم دو سینماگر مشهوری که مهمترین آثار در زمینه موضوعات مذهبی و انقلاب و دفاع مقدس را تولید کرده اند .پرویز پرستویی بازیگر مشهور سینمای ایران که در بسیاری از آثار ارزشمند و دفاع مقدس بازی کرده است از تحریم فیلم بی همه چیز توسط حوزه هنری انتقاد می کند،و منوچهر محمدی که تهیه کننده بهترین فیلمها و آثار سینمایی و تلویزیونی با موضوعات مذهبی و دفاع مقدس بوده ، امروز با انتشار نامه تند و تیزی خطاب به وزیر ارشاد ، به شدت از توقیف غیر مستقیم فیلمش انتقاد می کند.
اوضاع آنقدر افتضاح شده است که حتی صدای اعتراض تند هنرمندانی که بهترین آثار را در زمینه انقلاب و دفاع مقدس تولید کرده اند هم در آمده است .
تازه این اعتراضها از سوی مثلا خودی ترین هنرمندان سینماست که البته باید گفت آنها هم مثل بقیه غیر خودی شده اند .از سوی دیگر همین اعتراض آقای محمدی و پرستویی به خاطر سانسور مجدد است …فیلم بی همه چیز از همین دولت انقلابی و اصولگرا مجوز گرفته ولی حوزه هنری آن را قبول ندارد وفیلم چپ راست در دولت قبلی مجوز گرفته ولی دولت جدید آن را قبول ندارد .
دراین چند وقت اخیر و از ماههای پایانی دولت قبل ، تعداد زیادی از سینماگران از طیف های مختلف و مخالف به سانسورهای سلیقه ای در سینما و شبکه نمایش خانگی انتقاد کرده اند …از مسعود اطیابی برای فیلم دینامیت تا منیژه حکمت به سانسور اعتراض کرده اند ….از مهدویان برای سریال زخم کاری گرفته تا خیلی از سینماگران دیگر..
چند سال پیش یوسفعلی میرشکاک که اتفاقا از هنرمندان جریان ارزشی و انقلابی محسوب می شود در مصاحبه ای با طعنه و کنایه به سانسورچیان گفته بود : در جهانی که آدم می تواند الکسیس تگزاس را توی گوشی اش ۲۴ ساعت داسته باشد، خسرو و شیرین را ممیزی میکنی؟حالا باید به این آقایان سانسورچی گفت : ببینید امارات هم به مرحله ای رسیده که حتی فیلمهای خارجی را سانسور نمی کند ولی ما فیلمهای خودمان را نه یک بار و دوبار بلکه چندین بار سانسور می کنیم .
فعلا که عربستان و امارات در زمینه برگزاری جشنواره بین المللی و سانسور نکردن فیلمها از ما جلو زده اند ..خدا آخروعاقبت ما را به خیر کند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- خبرنگاری که حرفهاش را زندگی میکند
- بازخوانی یک مصاحبه با کیومرث صابری فومنی در ۲۲ سال پیش به بهانه سالروز درگذشت او
- لاکچری شدن کتابهای سینمایی و آینده سینمای ایران
- پرفروش نمایی ، تقلب ، دوپینگ ، تدلیس سیستماتیک و چند داستان عجیب و غریب دیگر از سینمای ایران!
- الان در رسانههای سینمایی ثبات وجود ندارد
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟