اطلاعات آماری سینمای ایران از دو منظر «فیلم» و «سینما» به تفکیک و در دو سطح کشوری و استانی در سال ۱۳۶۴ منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، به منظور افزایش دسترسی سیاستگذاران، برنامهریزان و پژوهشگران سینمایی، اطلاعات آماری سینمای ایران با دسته بندی دادههای آماری و گزارشهای مربوط به فروش سینماها، اقدام به دیجیتالی کردن آمار و اطلاعات سینمایی در قالب «سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران» کرده است.
این گزارشها شامل اطلاعات آماری فروش سینمای ایران از دو منظر «سینما»، شامل اطلاعات تعداد سینما، تعداد سالن، قیمت بلیط، میزان فروش، تعداد تماشاگر، میزان کارائی و «فیلمهای سینمایی» شامل اطلاعاتی از قبیل: اسامی فیلمهای به نمایش درآمده ایرانی و خارجی، ژانر فیلمهای ایرانی، کشور سازنده فیلمهای خارجی، میزان فروش و تماشاگر به تفکیک فیلم در دو سطح و گستره کشوری و استانی است.
«سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران» به همت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی تهیه شده که از این پس به صورت هفتگی و به ترتیب از سال ۱۳۶۴ منتشر خواهد شد.
بر اساس گزارش اعلام شده از سوی معاونت توسعه فناوری، نخستین بررسیهای انجام شده مربوط به سال ۱۳۶۴ است.
در این گزارش با بررسی دادههای فروش ۲۳۱ پرده در ۲۲۹ سینمای مربوط به ۲۳ استان کشور، اطلاعات آماری زیر به دست آمده است:
در سال ۱۳۶۴، ظرفیت سالنهای سینما ۱۴۷ هزار و ۱۰۳ صندلی و تعداد کل تماشاگر سینماهای کشور ۷۷ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۹۷۳ نفر.
میزان کل فروش سینماهای کشور ۵,۶۲۶,۰۷۹,۷۰۵ ریال (۵۶۲ میلیون تومان) گزارش شده است که متوسط قیمت بلیت سینما مبلغ ۷۳ ریال و متوسط فروش هر سالن سینما ۲۴,۳۵۵,۳۲۳ ریال ( ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ) بوده و متوسط فروش هر صندلی سینما ۳۹,۸۷۲ ریال اعلام شده است.
متوسط تماشاگر هر سالن سینما ۳۳۴ هزار و ۲۴ نفر و متوسط نشستن تماشاگر بر هر صندلی ۵۲۵ نفر بود و در این سال هر ایرانی ۹/۲ بار برای تماشای فیلم به سینما رفته است.
وضعیت کلی فیلم های سینمایی در سال ۶۴:
• پرفروشترین فیلم ایرانی: «عقابها» به کارگردانی «ساموئل خاچیکیان» در ژانر جنگی با فروش ۲۸۸ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۷۳۰ ریال
• پرفروشترین فیلم خارجی: «فرار بسوی پیروزی» به کارگردانی جان هاستون با فروش ۸۷ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۷۶۰ ریال
• پر تماشاگرترین استان: استان تهران با ۲۵ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۸۸ نفر تماشاگر
• کم تماشاگرترین استان: استان ایلام با ۷۱ هزار و ۳۴۸ نفر تماشاگر
• پرفروشترین سینما: سینما هویزه مشهد با فروش ۱۰۶,۰۹۴,۲۲۰ریال (۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)
• پر تماشاگر ترین سینما: سینما هویزه مشهد با ۱ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۷۸ نفر تماشاگر
• گرانترین استان برای تماشای فیلم: استانهای تهران و کردستان (به طور متوسط هر تماشاگر ۹۰ ریال برای خرید بلیت در این استانها هزینه کرده است)
• سینماهای با فروش بالای ۱۰ میلیون تومان: سینما هویزه مشهد (۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) و سینما آسیا شیراز (۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)
• گرانترین بلیت سینما: بلیت سینما شهر قصه با قیمت ۱۰۵ ریال
• ارزانترین بلیت سینما: بلیت سینما پولیساریو اصفهان، ارشاد اسلام آباد، شهرک مینو خرمدره با قیمت ۴۰ ریال
• بالاترین استان از نظر کارائی سینما: استان فارس با ۹۳۷ (نفر/صندلی)
• کمترین استان از نظر میزان کارائی سینما: استان ایلام با ۱۴۹ (نفر/صندلی)
• بالاترین میزان کارائی سینما: سینما آسیا شیراز با ۱۸۳۱ (نفر/صندلی)
• کمترین میزان بهره برداری سینما: سینما ۱۲ فروردین کاشمر (استان خراسا ) با ۴ (نفر/صندلی)
در سال ۶۴ سینماهای تهران با فروش ۲۲۷ میلیون تومان به عنوان پرفروشترین استان کشور مشخص شده است.
همچنین درباره فروش سینماهای شهرستانها میتوان گفت: کم فروشترین برای استان ایلام با فروش ۳۶۰ هزار تومان بوده است.
نکته قابل توجه در اکران سال ۶۴ آن است که مجموع فیلمهای به نمایش درآمده در تهران با فروش ۲۲۷ میلیون تومان بود و این روند بدان معنی است که ۴۰ درصد از کل فروش سینمای ایران متعلق به فیلمهای اکران شده در استان تهران بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
وقتی یک کارگردان هنری یا هنرپیشه بدون در نظر گرفتن شایستگی های مربوطه با زد وبندهای سیاسی ویا طایفه ای مورد حمایت وتشویق قرار گیرد از کیفیت کار کاسته شده حالا به هر دلیلی یاسهوا یا عمدا دزدیده میشودوسرمایه های وبودجه های بخش هنری درجایی غیراز ان به مصرف میرسد وهیچ نظارتی برکیفیت کار وجود نداردوتنها اگر رضایت عده ای خاص بنابرمصالح شخصی تامین شود کافی خواهد بود
این فیلم نشان داد که در انسوی مرزها نیز دلاورانی سهمگین خواسته یا ناخواسته طرفدار کشورمان بوده اند .وقتی هنر بخواهد با حقایق حرکت کند صددرصد جذابیت هنری ان نیز بیشتر خواهد شد وتاثیر گذاری بالاتری خواهد داشت
این فیلم نشان داد که در انسوی مرزها نیز دلاورانی سهمگین خواسته یا ناخواسته طرفدار کشورمان بوده اند .وقتی هنر بخواهد با حقایق حرکت کند صددرصد جذابیت هنری ان نیز بیشتر خواهد شد وتاثیر گذاری بالاتری خواهد داشت
پربازدیدترین ها
آخرین ها