تهیهکننده انیمیشن «ناسور» که به مناسبت ایام محرم در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است،گفت: آثار و برنامههای مذهبی در کشورهای مسلمان در تمام ایام سال پخش میشود ولی در ایران فقط به همین ایام مخصوصا دههی اول محرم محدود شده است.
داریوش دالوند با تاکید بر اینکه به لحاظ تئوریک مخالف این قضیه هستم که لزوما فیلمهای عاشورایی و مذهبی فقط در ایام محرم و صفر اکران یا پخش شوند گفت: بنابراین اگر فیلمی مناسبتی بنا به دلایلی به این مناسبتهایی که فقط یک بار در سال وجود دارند نرسید، در واقع یک سال عقب افتاده است.
او با بیان اینکه «زمانی در بُعد سینمایی به هیچ عنوان نمیتوانستیم بر روی انیمیشن ایرانی حساب باز کنیم»، افزود: اما در طول این سالها انیمیشنهای خوبی مثل «تهران ۱۵۰۰»، «جمشید و خورشید»، «شاهزاده روم»، «حضرت یوسف»، «رستم و سهراب»، «نبرد خلیج فارس» و … داشتیم که نشان میدهد ظرفیتهای ما در بُعد تولید شرایط خوبی دارد.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه «معضل امروز صنعت انیمیشن ما بُعد تولید و کیفیت نیست» اضافه کرد: امروز مشکل سینمای انیمیشن ما بُعد عرضه آثار است. متاسفانه هنوز سینماها و پخشکنندههای ما انیمیشن را باور ندارند در صورتی که صنعت امروزه سینمای دنیا بر روی انیمیشن میگردد، در کشور ما هنوز جای نفس کشیدن به انیمیشن داده نمیشود و به سختی میشود وقت اکران گرفت.
او ضمن اظهار امیدواری نسبت به آینده، گفت: نمیدانم کی آن روزی را میبینیم که سینمای ایران به انیمیشناش اعتماد کند و بدون هیچ جلوگیری و پیش پرداختی قبول کند که انیمیشن چیزی کم از فیلم سینمایی ندارد و حتی پتانسیل فروشش بیشتر هم هست.
دالوند با اشاره به اینکه «باید دستی از بالاتر بیاید و این مشکلات را حل کند»، بیان کرد: دیدیم که استقبال خوبی از «شاهزاده روم» و «تهران ۱۵۰۰» و حتی فیلم «مبارک» و انیمیشنهای دیگر شده است پس چرا اینقدر خارج از عرف با انیمشین برخورد میشود، البته باید دستی از بالاتر بیاید. مثلا حدود ۲۰ سال پیش دولت هند با وجود صنعت قدرتمند سینماییاش بخشنامهای به تمام شرکتها داد که اگر به سمت انیمیمشین حرکت نکنید از دنیا عقب میمانید.
او اضافه کرد: با وجود آن که سودآوری انیمیشن ثابت شده است، متاسفانه این اتفاق در ایران نمیافتد. در صورتی که برای طرح جهانی انیمیشن به هیچ عنوان مشکلی وجود ندارد و حتی انیمیشنهای مذهبی ما هم بازار جهانی دارد، زیرا که انیمیشن زبان جهانیتری نسبت به سینمای زنده دارد.
تهیهکننده «ناسور» که به تازگی این اثرش در سینمای خانگی عرضه شده است، با اشاره به اینکه «تهیه کننده و سرمایهگذار یک اثر، اولویت اولش این است که سرمایهاش را بازگرداند» گفت: وقتی نگاهتان برای یک اثر به این ترتیب باشد تلاشتان در دو جهت شکل میگیرد؛ یکی اینکه اثری بسازید که از نظر کیفیت مطابق و در سطح سلیقه مخاطب باشد و نکتهی دوم این است که باید بشود سرمایه را با یک سود معقول که جلوی ضرر و زیان شما را بگیرد، برگردانید و کارتان را به صورت دائم ادامه و یک مجموعه و شرکت انیمیشنسازی بسازید.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه «برای این امر به یک چرخه اقتصادی صحیح نیاز داریم» گفت: مسیری که امروز وجود دارد یعنی اول اکران در سینما، پخش dvd و سپس پخش در شبکهی خانگی درست است که زبانش قدیمی شده ولی همین هم قابل قبول و کاملا پذیرفته شده هست، هر کدام از اینها بخشهایی از هزینههای تولید را بر میگرداند و مخاطب را برای پذیرش آثار بعدی آماده میکند، این اتفاق باید برای انیمیشنهای کوتاه هم باید بیفتد.
داریوش دالوند در پایان صحبتهایش گفت: عمدتا صنعت انیمیشن ما بر مبنی سرمایهگذاری و هزینه و فایده کار نمیکند و وقتی سرمایهای برای تولید یک انیمشین صرف میشود چون لزوما از جیب سرمایهگذار اصلی در نیامده است به همین دلیل تولیدکننده بعد از تولید اثر، انگیزهای برای پیگیری عرضهاش ندارد ولی ما تاکید داشتیم که تمام عرضههای «ناسور» به درستی اتفاق بیفتد. امیدواریم با صحبتهایی که صورت گرفته است به زودی در تلویزیون هم شاهد پخش این انیمیشن باشیم و این زنجیرهی عرضه کامل شود.
فیلم سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیهکنندگی مشترک محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند تهیه و تولید شده است و اخیرا به مناسبت ایام محرم توسط شرکت تصویرگستر پاسارگاد وارد شبکه نمایش خانگی شده است.
«ناسور» روایتی است از حماسه عاشورا که با محوریت انتخاب وقایع این حادثه عظیم را به تصویر میکشد و به عبارت دیگر «ناسور» راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- «ممنونم دکتر فارسی»، جریان سیال ذهن و داستان مینو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی جیتکس ۲۰۲۲
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی؛ اسامی آثار راهیافته به مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد