تهیهکننده انیمیشن «ناسور» که به مناسبت ایام محرم در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است،گفت: آثار و برنامههای مذهبی در کشورهای مسلمان در تمام ایام سال پخش میشود ولی در ایران فقط به همین ایام مخصوصا دههی اول محرم محدود شده است.
داریوش دالوند با تاکید بر اینکه به لحاظ تئوریک مخالف این قضیه هستم که لزوما فیلمهای عاشورایی و مذهبی فقط در ایام محرم و صفر اکران یا پخش شوند گفت: بنابراین اگر فیلمی مناسبتی بنا به دلایلی به این مناسبتهایی که فقط یک بار در سال وجود دارند نرسید، در واقع یک سال عقب افتاده است.
او با بیان اینکه «زمانی در بُعد سینمایی به هیچ عنوان نمیتوانستیم بر روی انیمیشن ایرانی حساب باز کنیم»، افزود: اما در طول این سالها انیمیشنهای خوبی مثل «تهران ۱۵۰۰»، «جمشید و خورشید»، «شاهزاده روم»، «حضرت یوسف»، «رستم و سهراب»، «نبرد خلیج فارس» و … داشتیم که نشان میدهد ظرفیتهای ما در بُعد تولید شرایط خوبی دارد.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه «معضل امروز صنعت انیمیشن ما بُعد تولید و کیفیت نیست» اضافه کرد: امروز مشکل سینمای انیمیشن ما بُعد عرضه آثار است. متاسفانه هنوز سینماها و پخشکنندههای ما انیمیشن را باور ندارند در صورتی که صنعت امروزه سینمای دنیا بر روی انیمیشن میگردد، در کشور ما هنوز جای نفس کشیدن به انیمیشن داده نمیشود و به سختی میشود وقت اکران گرفت.
او ضمن اظهار امیدواری نسبت به آینده، گفت: نمیدانم کی آن روزی را میبینیم که سینمای ایران به انیمیشناش اعتماد کند و بدون هیچ جلوگیری و پیش پرداختی قبول کند که انیمیشن چیزی کم از فیلم سینمایی ندارد و حتی پتانسیل فروشش بیشتر هم هست.
دالوند با اشاره به اینکه «باید دستی از بالاتر بیاید و این مشکلات را حل کند»، بیان کرد: دیدیم که استقبال خوبی از «شاهزاده روم» و «تهران ۱۵۰۰» و حتی فیلم «مبارک» و انیمیشنهای دیگر شده است پس چرا اینقدر خارج از عرف با انیمشین برخورد میشود، البته باید دستی از بالاتر بیاید. مثلا حدود ۲۰ سال پیش دولت هند با وجود صنعت قدرتمند سینماییاش بخشنامهای به تمام شرکتها داد که اگر به سمت انیمیمشین حرکت نکنید از دنیا عقب میمانید.
او اضافه کرد: با وجود آن که سودآوری انیمیشن ثابت شده است، متاسفانه این اتفاق در ایران نمیافتد. در صورتی که برای طرح جهانی انیمیشن به هیچ عنوان مشکلی وجود ندارد و حتی انیمیشنهای مذهبی ما هم بازار جهانی دارد، زیرا که انیمیشن زبان جهانیتری نسبت به سینمای زنده دارد.
تهیهکننده «ناسور» که به تازگی این اثرش در سینمای خانگی عرضه شده است، با اشاره به اینکه «تهیه کننده و سرمایهگذار یک اثر، اولویت اولش این است که سرمایهاش را بازگرداند» گفت: وقتی نگاهتان برای یک اثر به این ترتیب باشد تلاشتان در دو جهت شکل میگیرد؛ یکی اینکه اثری بسازید که از نظر کیفیت مطابق و در سطح سلیقه مخاطب باشد و نکتهی دوم این است که باید بشود سرمایه را با یک سود معقول که جلوی ضرر و زیان شما را بگیرد، برگردانید و کارتان را به صورت دائم ادامه و یک مجموعه و شرکت انیمیشنسازی بسازید.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه «برای این امر به یک چرخه اقتصادی صحیح نیاز داریم» گفت: مسیری که امروز وجود دارد یعنی اول اکران در سینما، پخش dvd و سپس پخش در شبکهی خانگی درست است که زبانش قدیمی شده ولی همین هم قابل قبول و کاملا پذیرفته شده هست، هر کدام از اینها بخشهایی از هزینههای تولید را بر میگرداند و مخاطب را برای پذیرش آثار بعدی آماده میکند، این اتفاق باید برای انیمیشنهای کوتاه هم باید بیفتد.
داریوش دالوند در پایان صحبتهایش گفت: عمدتا صنعت انیمیشن ما بر مبنی سرمایهگذاری و هزینه و فایده کار نمیکند و وقتی سرمایهای برای تولید یک انیمشین صرف میشود چون لزوما از جیب سرمایهگذار اصلی در نیامده است به همین دلیل تولیدکننده بعد از تولید اثر، انگیزهای برای پیگیری عرضهاش ندارد ولی ما تاکید داشتیم که تمام عرضههای «ناسور» به درستی اتفاق بیفتد. امیدواریم با صحبتهایی که صورت گرفته است به زودی در تلویزیون هم شاهد پخش این انیمیشن باشیم و این زنجیرهی عرضه کامل شود.
فیلم سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیهکنندگی مشترک محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند تهیه و تولید شده است و اخیرا به مناسبت ایام محرم توسط شرکت تصویرگستر پاسارگاد وارد شبکه نمایش خانگی شده است.
«ناسور» روایتی است از حماسه عاشورا که با محوریت انتخاب وقایع این حادثه عظیم را به تصویر میکشد و به عبارت دیگر «ناسور» راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





