نرگس صالح نژاد در روزنامه ایران نوشت:
روز ۱۱اسفند۱۳۰۷ خورشیدی، علی وکیلی، صاحب گراند سینما و سینما سپه تهران (بعدها به زهره تغییر نام داد)، نامه ای برای ریاست اداره انطباعات وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه با این مضمون نوشت: «… چون این بنده علی وکیلی می خواهم مجله ای به نام مجله نمایشات سینما که یکی از وسایل ترقی اخلاق جامعه و مملکت است دایر کنم و نشر دهد… از آن ریاست محترم تقاضای امتیاز و انتشار مجله مزبور را [می نمایم]. در خاتمه احترامات فائقه را تقدیم می دارد. علی وکیلی، آدرس: خیابان ناصریه، نمره ۲۲۱۰» با موافقت وزارت معارف علی وکیلی موفق به انتشار مجله خود و نخستین مجله سینمایی ایران شد.
علی وکیلی یکی از سرشناس ترین چهره های نسل اول سینماداران ایران بود. او چندین سینما با اهداف خاص افتتاح کرد که اغلب آنها به تعطیلی انجامید از جمله سالنی ویژه برای بانوان و ساخت سالنی برای خانم ها و آقایان با بالکن هایی مخصوص بانوان که هر دوی این سالن ها تعطیل شدند. یکی دیگر از اقدامات او ترجمه فارسی فیلم ها بود. او ایده خود را با خان بابا معتضدی در میان گذاشت و فعالیت خود را شروع کردند، اما این اقدام هم بدون نتیجه ماند. در نهایت پس از انتشار دو شماره از مجله «سینما و نمایشات» به تجارت و سیاست روی آورد و فعالیت های فرهنگی را کنار گذاشت.نخستین شماره ماهنامه با عنوان «سینما و نمایشات» در اندازه ۲۰×۱۴ در ۳۶ صفحه (بدون احتساب جلد و اعلانات) یا ۴۸ صفحه در ۱ مردادماه سال ۱۳۰۹ به قیمت ۳ ریال منتشر شد. محل اداره: سینما سپه، خیابان سپه، طهران. وجه اشتراک سالانه در همه جا ۳ قران است. قیمت اعلانات یک صفحه ۸۰ قران، نیم صفحه ۵۰ قران و یک چهارم صفحه ۲۰ قران. تخفیف جهت اعلانات مکرر داده خواهد شد.علی وکیلی به عنوان موسس، صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه در نخستین شماره آن، در سر مقاله با عنوان «سرمایه تاسیس و مقصود»، هدف خود از انتشار این نشریه را چنین بیان می کند: «امروز صنعت سینما در ایران نیز صورت نوینی به خود گرفته و با مساعدت های معنوی و فکری که از طرف دولت علیه و متصدیان امور می شود، امید آن می رود که با قدم های جدی تری در جاده این عامل مهم حیات اجتماعی و این اساس مهذب اخلاق جامعه برداشته شود و اما چون یگانه سرمایه پیشرفت در هر فن و شغلی معرفت کامل به آن فن و اطلاعات لازمه در آن شغل است، لذا ما نیز مقصد و مرام خود و مجله را این موضوع قرار دادیم که به قدر مقدور و درحدود مطالعات و تجربیات خود بتوانیم علاقه مندان سینما را از جریانات روزانه این صنعت در عالم و وسایل ترقی آن و اختراعات جدید مسبوق داریم و همچنین یگانه سرمایه ایجاد این مجله و وسیله موفقیت و پیشرفت خود همانا تشویق و ترغیب اهالی محترم و علاقه مندان گرام دانسته با اتکا به مراحم آنان قدم نخستین را برداشته و اینک شماره اول را تقدیم می داریم….»
در شماره اول این نشریه در کنار بررسی برخی فیلم های روز سینمای دنیا به موضوعاتی چون سینما در ایران، اخلاق آرتیست، فیلم های خوب (داستان فیلم چاه یعقوب)، سوانح عمر، مابل نورماند «ملکه فیلم های خنده آور»، سینماهای طهران و پروگرام های فعلی پرداخته شده است. این نشریه از همان نخستین قدم های خود اقدام به چاپ رپرتاژ آگهی کرده بود. نمونه ای از این آگهی ها را در زیر با هم می خوانیم: «سینما سپه بزرگ ترین فروشندگان فیلم وهمه لوازم سینما [:] ماشین کامل- دستگاه فیلم برداری و نمایش- موتور- فیلم سفید پزیتیو و نگاتیو- اشیای یدکی ماشین آلات- لوازم برق و چراغ، یگانه نماینده کمپانی معظم پاته کنسوزا در ایران [، ] اغلب لوازم همیشه در انبار موجود و سفارش های ولایات در اسرع اوقات انجام می شود [، ] تلفن ۹۶۵.»شماره دوم این نشریه، در ۲۸ صفحه به قطع کوچک (به غیر از صفحه اعلان که ضمیمه مجلد است) در چاپخانه سربی (اتحادیه طهران لاله زار) در شهریور ۱۳۰۹ و با قیمت ۱۰شاهی منتشرشد. مندرجات این شماره عبارتند از: احصائیه سینما در دنیا، صنعت مطلب نویسی فیلم، فیلم گویا، فیلم های خوب، ورزش و سینما، ریشارد تالماج ستاره سینما، سینماهای دایر طهران.در مقاله شماره دوم اسحاق زنجانی به عنوان مدیر و سردبیر بعد از تشکر از همراهی و استقبال خوانندگان در شماره اول اعلام کرد، تصمیم گرفته شده است «از اخذ وجه جزئی اشتراکی که در شماره اول مجله معین شده بود نیز صرف نظر کرده و مجله را مجانی به علاقه مندان چه در تهران و چه در ولایات تقدیم دارند.»از سرانجام این مجله اطلاعاتی در دسترس نیست، برخی فقط تک شماره ای از آن را نام برده و به نامش بسنده کرده اند و برخی هم دو شماره برای آن ذکر کرده اند. به نظر می رسد مجله پس از شماره دوم تعطیل شده است و دلیل آن را کناره گیری مدیر مسئول آن، آقای علی وکیلی، می دانند. علی وکیلی به دلیل کناره گیری از فعالیت های سینمایی و وارد شدن در حوزه سیاست و تجارت، امتیاز نشریه را به اسحاق زنجانی واگذار کرد، اما او نیز چاپ نشریه را ادامه نداد و بعدها نشریه سینمایی دیگری منتشر کرد.
منبع:
تاریخ روزنامه نگاری ایران، مجموعه مقالات، سید فرید قاسمی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۹.
□
روزنامه ایران، شماره ۶۵۵۷ به تاریخ ۱۰/۵/۹۶، صفحه ۱۵ (تاریخ)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
- سینماها در ایتالیا دوباره تعطیل شد/ اعتراض سینمادارها به اقدام دولت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز