هرچند سینما به عنوان صنعتی پولساز شناخته شده و عدهای در این رشته دستمزدهای بسیار بالایی دریافت میکنند اما آنها که پشت دوربین میایستند و هنرورند، فقط عاشق هستند. عاشق پرده سفید بلند که برای آنها هیج نانی سر سفره نمیبرد.
به گزارش سینماسینما، یکی از گروههایی که در بسیاری از پروژههای سینمایی حضور دارند و البته دستمزدهای بسیار کمی دریافت میکنند، عوامل پشت دوربین به خصوص هنروران و بازیگرانی هستند که سر صحنه برای کامل کردن صحنه در مقابل بازیگر اصلی؛ حضور پیدا میکنند. اکثر این بازیگران دستمزدهای به مراتب پایینتر از بازیگر اصلی که روبروی او یا در کنارش حضور دارند، دریافت میکنند. اینجا دیگر نه از شهرت خبری هست نه جمعکردن امضا یا مازارتی و پورشه.
جعفر علمبیگی به عنوان مسئول هنروران شناخته میشود، او تاکنون برای بیش از ۴۵ فیلم و سریال همچون «مختارنامه» و «دوئل»، هنرور تامین کرده است.
او با اشاره به وضعیت هنروران و بازیگران رتبههای پایینتر از بازیگران اصلی در این روزهای اقتصاد سینمای ایران میگوید: «من در سریال مختارنامه وظیفه فراهم آوردن بخشی از هنروران را برعهده داشتم و بیش از ۲۰۰ هنرور را برای این سریال انتخاب و دعوت کردم. در آن زمان به هر هنرور روزانه ۳۰ هزار تومان دستمزد همراه با غذا به آنها پرداخت میشد و اگر فیلمبرداری طول میکشید، شب نیز مکانی را برای استراحت به آنها اختصاص میدادند.»
علمبیگی با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط از آن زمان نه تنها بهتر نشده بلکه بسیار بدتر شده، ادامه میدهد: «امروز به هنروران در برخی فیلمهای سینمایی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد پرداخت میشود و دلیل این امر این است که هیچ نظام و قانونی برای پرداخت دستمزدها وجود ندارد.»
او ادامه میدهد: «اگر از بین هنروران کسی برای حضور در جلوی دوربین انتخاب میشد که مثلاً میتواند دیالوگ کوتاهی بگوید یا در تصویر دیده شود، دستمزد او تا صد هزار تومان افزایش پیدا میکرد. البته پرداخت تمام این دستمزدها به انصاف تهیهکننده و کارگردان بازمیگشت.»
علی بابایی، دیگر فعال سینما و مسئول حضور بازیگران قدیمی و هنرور در فیلمهای سینمایی نیز با اشاره به وضعیت امنیت شغلی این افراد میگوید: «متاسفانه بسیاری از بازیگران قدیمی که پا به سن گذاشتهاند و سالها در سینما فعال بودند گرچه نقش یک نبودند، امروز در فیلمها دعوت نمیشوند و همگی خانهنشین شدهاند.»
این بازیگر که در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال همچون سربداران و امام علی(ع) حضور داشته، ادامه میدهد: «متاسفانه دستمزد چند نفر از هنروران و عوامل پشت دوربین با دستمزد یک بازیگر جوان جلوی دوربین برابری میکند. با این وجود تهیهکننده در هنگام پرداخت هرگز به همان راحتی که دستمزد بازیگر جلوی دوربین را پرداخت میکند، دستمزد عوامل پشت دوربین یا هنرور را پرداخت نمیکند هرچند که دستمزد ۱۰ نفر از هنروران روی هم یک میلیون تومان هم نشود.»
او با اشاره به مشکلات بیمهای و معیشتی بسیاری از این هنروران میافزاید: «برخی از این افراد امروز خانهنشین شده و حتی دچار فلج عضلانی شدهاند و هیچ درآمدی ندارند و فقط با پیگیریهای خانه سینما و وزارت ارشاد ماهی ۸۰۰ هزار تومان برای آنها حقوق تعیین شده است.»
بابایی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر با تلاشهای صورت گرفته، سعی شده برای این افراد بیمه تامین اجتماعی و حداقل حقوقی درنظر گرفته شود، میافزاید: «افراد پا به سن گذاشته و قدیمی را بیمه درمان کردهایم و ماهیانه هرکدام حدود ۲۵۰ هزار تومان حقوق ازسوی وزارت ارشاد دریافت میکنند. گرچه این دستمزد به هیچ عنوان نیازهای آنها را تامین نمیکند.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- خسرو شکیبایی در لابهلای خاطرههای امین حیایی
- همراهی شهاب حسینی و بهروز وثوقی در آمریکا در یک نشست
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- «تنهایی یک دونده سینما»/ چقدر میگیری که بازی کنی؟!
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- بدرقه پیکر جمشید مشایخی به آرامگاه ابدی/ هنرمندی که اهل راستی بود
- روایت احمد طالبینژاد از فرصتسوزی که در حق جمشید مشایخی شد
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- از پرویز پرستویی تا محسن تنابنده، هنرمندان در غم جمشید مشایخی چه نوشتند؟
- هدیه تهرانی در مناطق سیلزده استان گلستان + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد