سینماداران درحالی در برابر این گزاره که قیمت جدید بلیت، عاملی در جهت رکود بیشتر سینما نیست، مقاومت میکنند که مشاهدات میدانی، نشاندهنده این حقیقت است که بهای ۴۵ هزار تومانی بلیت، یکی از اصلیترین عوامل کاهش مخاطب سینماها به شمار میرود.
به گزارش سینماسینما، از اسفندماه سال گذشته که مقرر شد بهای بلیت سینماهای کشور با ۵۰درصد افزایش، تا ۴۵ هزار تومان افزایش یابد، کاملا مشخص بود که سینمای ایران در سال جاری، با تبعات بیشتری از بابت این افزایش نرخ مواجه خواهد بود. در برابر این گزاره کاملا متقن، مدیران سینما و علیالخصوص سینماداران، این افزایش را جزئی عنوان کردند و همچنان از سینما به عنوان ارزانترین تفریح مردم ایران نام بردند.
این افزایش بهای بلیت، خیلی زود تاثیرات خود را در اکران نوروزی مشخص کرد و درحالی که فیلمهای مناسبی به روی پرده نوروز امسال نرفتند، در نقش یک کاتالیزور، تا توانست به شیب منفی تعداد مخاطبان سینما، شتاب داد تا جاییکه تعداد مخاطبان اکران نوروزی سینما، در یک آمار عجیب، به مرز ۷۸۰ هزار نفر هم نرسید.
با این حال، باز هم سینمادارها که بیشترین ذینفعان این افزایش بهای بلیت بودند، همچنان با مقاومتی عجیب، کیفیت فیلمها و نبود تبلیغات مناسب را دلیلی برای این استقبال ضعیف عنوان کرده و حتی اعلام کردند که بهای بلیت باید بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون وجود دارد. با این حال اما همانگونه که انتظار میرفت، بهای بلیت به همان میزان باقی ماند تا گیشه سینما برای سال جاری با تهدیدی جدی مواجه باشد.
در نمونهای جدید از تاثیر بهای بلیت بر میزان مخاطب، میتوان به گیشه فیلم بدون قرار قبلی در روز شنبه اشاره کرد. فیلمی که به دلیل میلاد امام رضا (ع)، در روز شنبه، در تمام کشور به صورت نیمبها محاسبه شد و نتیجه این شد، فیلمی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، در رده پنجم جدول فروش قرار داشت، به دلیل بهای نیمبها، به رده سوم جدول صعود کرد.
بر همین اساس، بلیت نیمبهای روز شنبه این فیلم سبب شد تا حدود ۴۱۰۰ نفر در سراسر کشور به تماشای این فیلم بنشینند. این آمار برای روز جمعه این فیلم، تنها ۲ هزار نفر بود. البته که در این زمینه باید تعداد سانس را نیز در نظر گرفت. در روز شنبه، انفرادی با ۳ برابر سانس بدون قرار قبلی، حدود ۷ هزار نفر را به سینماها کشاند و علفزار نیز با حدود ۲ برابر تعداد سانس نسبت به فیلم شعیبی، حدود ۴ هزار نفر مخاطب داشت.
بنابراین کاملا مشخص است که بهای بلیت، نقش قابلتوجهی در میزان استقبال مخاطبان دارد و مقاومت مدیران سینمایی و سینمادارها از این اتفاق، توجیه حرفهای ندارد. ضمن اینکه قرار بود برای این بهای بلیت، مشوقهایی نظیر تعدد روزهای نیمبها درنظر گرفته شود اما این اتفاق رخ نداد تا تعداد مخاطبان سینما طی ۸۵ روز اخیر به ۳ میلیون و ۵۵۹ هزار نفر در سراسر کشور برسد که قطعا آمار چندان مناسبی برای فصل اخیر محسوب نمیشود.
در شرایط کنونی که کاهش قیمت بلیت، کاملا منتفی به نظر میرسد، قطعا در پیش گرفتن برخی سیاستهای تشویقی نظیر افزایش روزهای نیمبها یا ارائه کد تخفیف برای هر سینما در روزهای ابتدایی هفته، می تواند به افزایش مخاطب و بالا رفتن گیشه فروش فیلمها کمک قابلتوجهی کند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بلیت سینماها نیم بها شد
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- بیش از ۹ میلیون نفر از ابتدای سال به سینما رفتهاند
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- یک تهیهکننده و پخشکننده سینما: اکران جام جهانی به نفع سینماداران است نه سینما
- خبری از اکران جدید نیست/ سینماگران رغبت ندارند، سازمان سینمایی راه حل
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- بلیت سینما با قیمت شناور ارزان شد
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
- واکنش غلامرضا موسوی به اظهارات بهروز شعیبی درباره خارج کردن نام پگاه آهنگرانی از لیست نامزدها
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- بهروز شعیبی : بدون قرار قبلی در جواب و واکنش به اثر سینمایی دیگری ساخته نشده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





