سینماداران درحالی در برابر این گزاره که قیمت جدید بلیت، عاملی در جهت رکود بیشتر سینما نیست، مقاومت میکنند که مشاهدات میدانی، نشاندهنده این حقیقت است که بهای ۴۵ هزار تومانی بلیت، یکی از اصلیترین عوامل کاهش مخاطب سینماها به شمار میرود.
به گزارش سینماسینما، از اسفندماه سال گذشته که مقرر شد بهای بلیت سینماهای کشور با ۵۰درصد افزایش، تا ۴۵ هزار تومان افزایش یابد، کاملا مشخص بود که سینمای ایران در سال جاری، با تبعات بیشتری از بابت این افزایش نرخ مواجه خواهد بود. در برابر این گزاره کاملا متقن، مدیران سینما و علیالخصوص سینماداران، این افزایش را جزئی عنوان کردند و همچنان از سینما به عنوان ارزانترین تفریح مردم ایران نام بردند.
این افزایش بهای بلیت، خیلی زود تاثیرات خود را در اکران نوروزی مشخص کرد و درحالی که فیلمهای مناسبی به روی پرده نوروز امسال نرفتند، در نقش یک کاتالیزور، تا توانست به شیب منفی تعداد مخاطبان سینما، شتاب داد تا جاییکه تعداد مخاطبان اکران نوروزی سینما، در یک آمار عجیب، به مرز ۷۸۰ هزار نفر هم نرسید.
با این حال، باز هم سینمادارها که بیشترین ذینفعان این افزایش بهای بلیت بودند، همچنان با مقاومتی عجیب، کیفیت فیلمها و نبود تبلیغات مناسب را دلیلی برای این استقبال ضعیف عنوان کرده و حتی اعلام کردند که بهای بلیت باید بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون وجود دارد. با این حال اما همانگونه که انتظار میرفت، بهای بلیت به همان میزان باقی ماند تا گیشه سینما برای سال جاری با تهدیدی جدی مواجه باشد.
در نمونهای جدید از تاثیر بهای بلیت بر میزان مخاطب، میتوان به گیشه فیلم بدون قرار قبلی در روز شنبه اشاره کرد. فیلمی که به دلیل میلاد امام رضا (ع)، در روز شنبه، در تمام کشور به صورت نیمبها محاسبه شد و نتیجه این شد، فیلمی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، در رده پنجم جدول فروش قرار داشت، به دلیل بهای نیمبها، به رده سوم جدول صعود کرد.
بر همین اساس، بلیت نیمبهای روز شنبه این فیلم سبب شد تا حدود ۴۱۰۰ نفر در سراسر کشور به تماشای این فیلم بنشینند. این آمار برای روز جمعه این فیلم، تنها ۲ هزار نفر بود. البته که در این زمینه باید تعداد سانس را نیز در نظر گرفت. در روز شنبه، انفرادی با ۳ برابر سانس بدون قرار قبلی، حدود ۷ هزار نفر را به سینماها کشاند و علفزار نیز با حدود ۲ برابر تعداد سانس نسبت به فیلم شعیبی، حدود ۴ هزار نفر مخاطب داشت.
بنابراین کاملا مشخص است که بهای بلیت، نقش قابلتوجهی در میزان استقبال مخاطبان دارد و مقاومت مدیران سینمایی و سینمادارها از این اتفاق، توجیه حرفهای ندارد. ضمن اینکه قرار بود برای این بهای بلیت، مشوقهایی نظیر تعدد روزهای نیمبها درنظر گرفته شود اما این اتفاق رخ نداد تا تعداد مخاطبان سینما طی ۸۵ روز اخیر به ۳ میلیون و ۵۵۹ هزار نفر در سراسر کشور برسد که قطعا آمار چندان مناسبی برای فصل اخیر محسوب نمیشود.
در شرایط کنونی که کاهش قیمت بلیت، کاملا منتفی به نظر میرسد، قطعا در پیش گرفتن برخی سیاستهای تشویقی نظیر افزایش روزهای نیمبها یا ارائه کد تخفیف برای هر سینما در روزهای ابتدایی هفته، می تواند به افزایش مخاطب و بالا رفتن گیشه فروش فیلمها کمک قابلتوجهی کند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- بیش از ۹ میلیون نفر از ابتدای سال به سینما رفتهاند
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- یک تهیهکننده و پخشکننده سینما: اکران جام جهانی به نفع سینماداران است نه سینما
- خبری از اکران جدید نیست/ سینماگران رغبت ندارند، سازمان سینمایی راه حل
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- بلیت سینما با قیمت شناور ارزان شد
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
- واکنش غلامرضا موسوی به اظهارات بهروز شعیبی درباره خارج کردن نام پگاه آهنگرانی از لیست نامزدها
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- بهروز شعیبی : بدون قرار قبلی در جواب و واکنش به اثر سینمایی دیگری ساخته نشده
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری