هنروتجربه-قاسم فتحی:جلسه نقد و بررسی دو مستند «مانکنهای قلعه حسنخان» به کارگردانی سام کلانتری و «والسی برای تهران» ساخته زینب تبریزی عصر روز شنبه ۲۰آبانماه با حضور کارگردانهای این دو مستند در سالن شماره پنج سینما هویزه برگزار شد.
قرار نبود از بزرگان موسیقی تاییدیه بگیرم
در ابتدای این جلسه زینب تبریزی از فرآیند پیدا کردن سوژه و بهره از شبکههای اجتماعی برای پیشبرد فیلمش صحبت کرد:«خیلی خوش شانس بودم چون این مستند در فرآیند خیلی سختی به سرانجام رسید. آن سالها فیسبوک بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت، صفحهای را دنبال میکردم که واقعا منبع غنی موسیقی خیابانی بود. در این صفحه ویدئوهایی از گروههای موسیقی خیابانی از همه جای کشور وجود داشت. از یکی از دوستان شماره آقای اردلان ارجمند را گرفتم. البته ایشان مسافرت بودند و شماره مهرداد را به من دادند. به استودیو رفتم و چند ساعتی با مهرداد حرف زدم و فهمیدم اصلا سوژه اصلی باید خود او باشد. همانجا قراردادی بستیم و قرار شد ایشان در طول فیلمبرداری به ما کمک کند.»
تبریزی در ادامه درباره اینکه آیا سراغی از بزرگان موسیقی ایران برای صحبت درباره موسیقی خیابانی گرفتهاست یا نه، توضیح داد:«کار من تایید گرفتن و نگرفتن از بزرگان موسیقی نبود. البته یک بار از آقای شهرام ناظری خواستم درباره این موضوع صحبت کند ولی ایشان به ذکر همین یک جمله بسنده کرد که موسیقی خوب است حالا هرکجایی که میخواهد باشد.»
در بخش دیگری از این نشست تبریزی در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد، مهرداد سوژه خوبی برای ساخت مستند نبوده چرا که انگار یک آدم معمولی است که دارد مثل خیلیها کنار خیابان ساز میزند، عنوان کرد:«مهرداد اصلا آدم دَمدستی نیست. او نوازنده ماهر آکاردئون است و کارها خیلی زیادی انجام دادهاست. دلیل انتخاب او هم به این نکته برمیگردد که مهرداد درباره موسیقی خیابانی تئوری دارد. او میگوید هدفم این است در شرایطی که تلویزیون ملی ساز را نشان نمیدهد، آن را در خیابان به مردم نشان بدهم. او قصد داشت یک موزیک خوب به مردم ارائه کند و به نظرمن با این نگاه، او صاحب یک تفکر است. ما موزیسین خیابانی کم نداریم. برخیهایشان هر نوع موسیقی را برای پول درآوردن مینوازند. اما مهرداد دنبال موسیقی خوب خیابانی بود. از طرف دیگر او آدم بسیار بااستعدادی است که با وجود اینکه ساز تخصصیاش پیانو بوده، توانسته به شکل خودجوش نواختن آکاردئون را بیاموزد و بعد برای درس خواندن به ارمنستان برود. درواقع او در حوزه تخصصی خودش، اصلا سطحی و معمولی نیست و قابلیتهای زیادی دارد. همچنین میتوانم بگویم او یکی از قدیمیترین نوازندههای خیابانی است. در حال حاضر دومین آلبومش را منتشر کرده که چندین هفته متوالی در لیست پرفروشهایِ سایت«بیبتیونز» قرار گرفته است.»
برای طراحی صدا وقت زیادی گذاشتیم
در ادامه این نشست پرسشهایی از سام کلانتری کارگردان مستند«مانکنهای قلعه حسن خان» مطرح شد. او در ابتدا پیرامون اهمیت طراحی صدا در اثرش صحبت کرد: «از ابتدا قرار بود طراحی باند صوتی این فیلم بهگونهای انجام شود که افکتها کارکرد دیالوگ را هم داشته باشند. روند طراحی صدای این مستند هم کمی طولانی شد. به منظور رسیدن به یک همزبانی با صداگذار، خانم انسیه ملکی هم به جمع ما اضافه شدند.»
کلانتری در ادامه افزود:«از ابتدامیدانستم دو سکانس نهایی فیلم رسیدن تعدادی مانکن یا بریده مانکن به نمایشگاه و به دست چند هنرمند است. مانکنهایی که در کارگاه ساخته میشوند همه یک شکل هستند. اما هنرمندی هنرمندان ما انجام دادن یک کار خلاقانه در لحظه بود.برای این صحنه من هیچ ایدهای به آنها ندادم که چه کار بکنند یا نکنند. همان کار تبدیل به نمایشگاهی شد که روز اولش همان صحنه انتهایی فیلم ما بود و گالریدار به پیشنهاد ما آن نمایشگاه را نگه داشت و یک ماه آن را ادامه داد.»
سوال بعدی درباره تغییر زاویه دید مانکنها مطرح شد. کلانتری در پاسخ به این سوال گفت:« وقتی ما به موجودی جان میدهیم، زوایه دید هم به تبع آن تغییر میکند. برای نشان دادن این تغییر هم برای هرکدام از لنز خاصی استفاده کردیم. از طرف دیگر تا حدودی توانستیم از طریق باند صوتی برای مانکنها کاراکترسازی کنیم که این اتفاق از قبل فکر شدهبود. نکته دیگری که یکی از دوستان هم به آن اشاره کرد، این است که امروزه در فضای فیلمسازی سینمایِ دنیا دیگر این تقسیمبندیهای سورئال و رئال و از این قبیل وجود ندارد و این فیلم میتواند از دید هر مخاطب تقسیمبندی شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا شهرام ناظری در مراسم دکتر محمدعلی اسلامیندوشن نخواند ؟
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
- یکی معروف و دیگری گمنام/ درباره دو ابوعطاخوانی تاریخی از محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
- شهرام ناظری با انتشار این ویدئو یاد محمدرضا شجریان را گرامی داشت
- شهرام ناظری خواننده موزیک ویدئوی تیتراژ آخرین داستان
- پس از جشنواره حقیقت تصمیم گرفتیم «چاووش، از درآمد تا فرود» را به هیچ جشنوارهای نفرستیم
- روایت یک مقاومت موسیقایی/ نقدی بر فیلم چاووش، از درآمد تا فرود
- روایت مختاباد از تجربه موفق همسر فرهاد در زمینه شکایت از صدا وسیما
- نگاهی به «والسی برای تهران»/ رسم عاشقکشی
- گفتوگو با کارگردان «والسی برای تهران»/ موسیقی، ماوای روحِ ملولِ آدمی است
- نگاهی به فیلم «والسی برای تهران»/ از صدا افتاده تار و کمونچه
- اختتامیه جشنواره فیلم سلامت/ گزارش تصویری ۱
- فردوسیخوانی ناظریها و آغاز پروژه آواز پارسی در پایتخت
- شهرام ناظری و اصغر فرهادی در یک قاب/ عکس
- گزارش یک جشن/ از هدیه بهرام بیضایی تا حضور ناظری ها و بوسه های فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت