علیرضا تابش
عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر
شکاف بین نسلی، رجعت به ارزشهای اصیل، سبک زندگی، توجه به میراث معنویِ برآمده از تمدن کهن، درک معنای زندگی، حفظ هویت ملی، همه اینها از مسائل و موضوع های تکراری است که صاحبان تریبون و رسانه با لحن و زبان های مختلف درباره آن سخن می گویند. در این میان اما بهروز شعیبی در پنجمین فیلم سینماییاش «بدون قرار قبلی» به شیوه ای هنرمندانه و تاثیرگذار و با استفاده از عناصر و نشانه هایی اقلیم زیبای خراسان، شعر و معماری و طبیعت و موسیقی ایرانی و استعاره هایی جذاب از میراث ناملموس ایران، برای بازنمایی هویت ملی در جامعه در مقابل سوداگری مرسوم، تلاشی هنرمندانه کرده است.
مخاطب در طول فیلم بارها مسائل و آدم هایِ جهانِ پیرامونی خود را در شخصیت های فیلم میبیند؛ به شخصه ناآرامی ، رنج و سرگشتگی و استیصال انسان معاصر و جلا دادن شخصیت مادر و پسر خردسالش «الکس» در این فیلم برای من بسیار قابل توجه بود.
شعیبی در فیلم جدیدش تقابل و همنشینی مدرنیته و سنت و مساله هویت را به مثابه پرسش امروزین همه ما، برجسته کرده و مولفه های هویت ملی را به صورت نشانه های گوناگون و با پرداختی زیبا بازنمایی کرده است، به طوری که مخاطب در طول فیلم آنها را کشف میکند.
در فیلم مضامین و شاخص های دینی، اجتماعی، تاریخی و زبانی هویت ملی، از طریق رمزگان های اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک به تصویر کشیده شده است.
پدری غایب از نظر برای تنها دخترش ، وصیتی رازآلود دارد که پیوندی با اصالت و وطن پیدا می کند و حضور شخصیت اصلی فیلم بدون قرار قبلی، لحظاتی ناب را برای تماشاگر رقم می زند.
بازگشت «یاسی» به وطن پس از سی سال و تلاش برای جستجوی تبار خویش با نامه و یادگارهایی که پدر از خود بر جای گذاشته، آشتی او با اصالت و فرهنگ اصیل دینی و ملی را سبب می شود و امید را زنده نگه می دارد.
امیدوارم در این روزگار کرونایی، فیلم «بدون قرار قبلی» در خارج و داخل کشور برای مخاطبان مشتاق، درست نمایش داده شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- واکنش غلامرضا موسوی به اظهارات بهروز شعیبی درباره خارج کردن نام پگاه آهنگرانی از لیست نامزدها
- بهروز شعیبی : بدون قرار قبلی در جواب و واکنش به اثر سینمایی دیگری ساخته نشده
- بررسی آمار فروش فیلمها؛ آیا بلیت نیم بها گیشه سینما را نجات میدهد؟
- سفر، سینما و معجزه
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- برگهایی از خاطرات و هویت گم شده ایرانی/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمی که به آرامی در ذهن رسوب میکند/ نگاهی به «بدون قرار قبلی»
- در مسیر بازیابی خویشتن خویش/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- «بدون قرار قبلی»؛ روایتی از یک سفر معنوی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند