سینماسینما، ایلیا محمدینیا
ابراهیم حاتمیکیا شاید جزو معدود کارگردانان سینما در سالهای پس از انقلاب باشد که نامش بیشتر از بازیگران فیلمش همزمان مخاطب و خبرنگاران و نویسندگان سینمایی را به سالنهای سینما میکشاند. چه آن زمان که «از کرخه تا راین» را کارگردانی کرد و چه زمانی که با «آژانس شیشهای» اتفاقی جذاب را رقم زد. در طول همه این سالها هم این آثارش بودند که حرفهایی چالشی و جذاب داشتند. حاتمیکیای آن سالها با فیلمهایش حرف میزد؛ صریح و گزنده.
اما چند سالی میشود که کمتر حوصله فیلمسازی دارد؛ نه اینکه فیلم کمتر بسازد، نه، بلکه سر وقت با سرمایه مالی خوب امکان فعالیت دارد و فعال است. اما کمتر حوصله میکند به فیلمهایش و چالشهای جذابی که در جامعه ایجاد میکرد، فکر کند. دیگر کمتر فیلمهایش گزیدهگو و گزنده هستند. در این سالها او بیشتر از آنکه در فیلمهایش حرف بزند، به میکروفون و تریبون علاقهمند شده است. دیگر بیشتر خارج از فیلمهایش در دل نشستها حرف میزند. نمونهاش همین فیلم «خروج» که پر است از شعار و حرفهای گلدرشتی که کمتر ماندگارند و تاریخ مصرف پیدا کردهاند. حاتمیکیایی که با «دیدهبان»، «برج مینو» و «آژانس شیشهای»- که هیچگاه کهنه و ازمدافتاده نخواهند شد- حرف دلش را با مردم و تماشاگر آثارش میزد، حال بیشتر تمایل دارد تریبونی داشته باشد تا فریاد بکشد و برای خود و فیلمش مطالبهگر باشد؛ گویی دیگر سینما و فیلم به نظرش اثرگذار نیستند.
«خروج» ماحصل همین بیحوصلگی این سالهای اوست. فیلم بر مبنای یک اتفاق واقعی سروشکل گرفته است. قصه «خروج» زندگی گروهی پنبهکار شهرستانی را روایت میکند که محصولشان بر اثر اتفاقی ناگوار از بین رفته است و از طرفی وعدههایی که به آنها داده شده، راه به جایی نمیبرد. این گروه تصمیم میگیرند برای اعتراض به وضعیتشان با تراکتور راهی تهران شوند تا حرف دلشان و جور و ستمی را که بر آنان رفته، با رئیسجمهور منتخبشان در میان بگذارند.
در بازسازی یک رویداد اجتماعی معاصر آنچه باعث اثرگذاری فیلم بر تماشاگرانش میشود، ارائه تصویری واقعگرایانه از آن رویداد است؛ چیزی که فیلم «خروج» حاتمیکیا فاقد آن است. به جز دقایق ابتدایی فیلم تا آنجا که تعدادی از اهالی عدلآباد تصمیم به دیدار با رئیسجمهور میگیرند و بر سر مزار شهدای روستا قرار میگذارند. فیلم چندان با جهان اعتراضی تراکتورسواران بر بستر واقعیتهای روز جامعه همخوانی ندارد.
فیلمساز سوژهای نو و جذاب را در اختیار دارد، اما نوع مواجههاش با داستان، خروج را تبدیل به اثری عقیم و خنثی و فاقد هر گونه اثرگذاری اعتراضهای حقطلبانه کرده است.
«خروج» به عنوان بیستمین ساخته سینمایی حاتمیکیا محصول واکنش از سر بیحوصلگی فیلمساز به بخشی از اتفاقات سیاسی، اجتماعی سالهای اخیر است. هر چند فیلمساز مدعی است که فیلمش را بر مبنای اتفاقی واقعی ساخته است، اما روایت تصویری فیلم او فرسنگها فاصله با واقعیت را نشان میدهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار شد؛ دوستت دارم رفیق!/قریبیان یک چهره ماندگار فرهنگی است
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار میشود
- رقابت «کاپیتان» در بیست و دومین جشنواره داکا
- یادداشت علی رویین تن به مناسبت تولد فرامرز قریبیان
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- الان در رسانههای سینمایی ثبات وجود ندارد
- اختصاصی سینماسینما/ پانتهآ پناهیها با «جاده خاکی» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کرافت استونی را به دست آورد
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند