تهیهکننده پویانمایی «دیرین دیرین» به جوانان توصیه کرد که اگر ایده دارند آن را شروع کنند و منتظر حمایت نباشند.
به گزارش سینماسینما، محمد ابوالحسنی اظهار کرد: ما از سال ۸۳ مجموعهای با ۱۲ نفر آغاز کردیم و در سال ۸۸ به ۱۷۰ نفر رسیدیم و در این سالها حدود ۲۰۰۰ قسمت انیمیشن فرهنگسازی ساختیم که بیشتر آنها از تلویزیون پخش شدند.
وی افزود: در سال ۸۸ برنامه داشتیم که مجموعه خود را به ۵۴۰ نفر برسانیم و در استانها توسعه دهیم اما در آن سال اتفاق بدی افتاد که برنامهها را به هم ریخت و آن این بود که نام شرکت ما “نسل اندیشه سبز” بود و این تشابه اسمی با اتفاقات آن زمان برای ما مشکلساز شد؛ به طوری که مدیر کل ارشاد تهران با حضور در دفتر ما، از ما خواست تا نام شرکت را عوض کنیم!
تهیهکننده مجموعه «دیرین دیرین» ادامه داد: این کار برای شرکتی با ۱۷۰ نفر پرسنل که کار فرهنگی انجام میدهد ممکن نبود. هرچند مدیرکل ارشاد حمایت خود را اعلام کرد؛ در کل طی چند سال فعالیت ما، ادارهکل ارشاد یک بار خواست از ما حمایت کند و آن حمایت این بود که ما اسم شرکت را عوض کنیم.
ابوالحسنی تصریح کرد: ما با شرکتهای دولتی زیادی قرارداد داشتیم و انیمیشن میساختیم و کافی بود دولت نامهای بزند تا از ادامه همکاری با ما خودداری کنند، به همین علت تصمیم گرفتیم کار خود را از سوی مردم شروع کنیم.
وی گفت: من بهترین تیمی را که میشناختم جمع کردم و گفتم قصد داریم انیمیشنی بسازیم که نه سفارشدهندهای دارد، نه پیام خاصی را میرساند و نه از تلویزیون پخش میشود؛ تنها قصد داریم آن را در فضای مجازی برای مردم بگذاریم تا لذت ببرند. ما مجموعه انیمیشنهای حیات وحش را با کارگردانی علی درخشی که از نوابغ انیمیشن بود ساختیم که بسیار خوب دیده شد و جوایز زیادی را از آن خود کرد اما مهمترین نتیجهای که برای ما داشت این بود که متوجه شدیم بدون پشتوانه هم میتوانیم کار کنیم. مجموعه «دیرین دیرین» الان با همان تیم کار میکند و توسعه پیدا کرده است.
به شرکتهای لبنیاتی حسرت میخوردم!
تهیهکننده مجموعه دیرین دیرین بیان کرد: کار دیگری که در سال ۸۸ کردیم ساخت یک فیلم سینمایی به صورت انیمیشن و اکران در سینما بود که کار را با بهرام عظیمی و فیلم «تهران ۱۵۰۰» آغاز کردیم که اولین فیلم سینمایی انیمیشن در ایران بود. این فیلم در سال ۹۲ اکران شد اما این چهار سال خیلی سخت گذشت؛ زیرا باید پول خود را سرمایهگذاری میکردیم. من همیشه به شرکتهایی مانند شرکتهای لبنیاتی حسرت میخوردم که محصولی که امروز تولید میکنند تا آخر هفته فروخته است و پول آن زودبازده است. من به دنبال چنین کاری در انیمشین بودم.
ابوالحسنی ادامه داد: این به ذهن من رسید که با موضوعات روز اجتماعی، انیمشینهای روزانه کار و به طور گسترده در فضای مجازی منتشر کنیم. در ابتدا این کار سخت به نظر میآمد و تیم ما دو سال کلنجار رفت تا بتواند کاراکترهایی را طراحی کند که مورد پسند باشد. ما در این کار به دنبال چند ویژگی بودیم؛ انیمیشن کوتاه و حجم فایل کم باشد، هرکدام پیامی داشته باشد، قابل تولید سریع باشد و کاراکتر محور باشد که جمع کردن تمام آنها دو سال زمان برد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۴ اولین قسمت مجموعه «دیرین دیرین» آماده اکران شد، گفت: در آن سال من ایده انیمیشن روزانه را در وزارت ارشاد، رسانه دیجیتال مطرح کردم. برای وارد شدن از راه قانونی به من گفتند باید از فیلمنامه هر قسمت ۱۰ نسخه پرینت شود، به معاونت سینمایی ارشاد ارسال و در جلسهای که هفتهای یکبار تشکیل میشود تایید شود. بعد از ساخت فیلم نیز باید یک نسخه از آن به معاونت سینمایی ارسال شود تا در شورایی که دو هفته یکبار تشکیل میشود بررسی شود! این کار دیگر انیمشین روزانه نمیشد.
کار ما نقد رفتار است نه افراد
تهیهکننده مجموعه دیرین دیرین عنوان کرد: با توجه به طولانی بودن این روال قانونی، ما شروع به انتشار انیمیشن در فضای مجازی کردیم. تا امروز حدود یک هزار و ۶۰۰ قسمت انیمیشن ساخته شده و ضریب نفوذ آن در بین مردم ۸۰ درصد است. مردم حس خوبی به این مجموعه انیمیشن دارند و آن را مردمی میدانند. هر قسمت از آن در فضای مجازی حدود هشت میلیون بار بازدید میشود و همه اقشار جامعه آن را تماشا میکنند.
ابوالحسنی ادامه داد: به نظر من دلیل موفقیت این مجموعه این است که حرف دل مردم را میزنیم. ما در این مجموعه خط قرمزهایی داریم و نمیخواهیم وابسته به گروه یا جناحی باشیم. هیچگاه یک فرد را نقد نمیکنیم بلکه رفتار را نقد میکنیم.
۱۷۰ نفر در دیرین دیرین مشغول به کارند
وی با بیان اینکه اکنون ۴۰ نفر در مجموعه دیرین دیرین به طور مستقیم و در کل مجموعه ۱۷۰ نفر مشغول به کار هستند، افزود: همین که توانستیم با یک تولید محتوا کسب درآمد کنیم ارزشمند است. به نظر من کسی نمیتواند از کار فرهنگی درآمد داشته باشد اما این کار هم درآمد دارد و هم توانسته کسب و کار پایداری به وجود آورد.
تهیهکننده مجموعه «دیرین دیرین» تصریح کرد: دیرین دیرین حاصل یک کار گروهی است. ما چهار تیم در مجموعه داریم که شامل تیم تولید، تیم انتشار، تیم مارکتینگ و تیم تحقیق و توسعه است. مجموعه دیرین دیرین در یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و تمام پیامرسانهای داخلی منتشر میشود و در همین مدت زمان کوتاهی که از فیلترینگ تلگرام میگذرد، حدود ۱۶۰ هزار عضو در پیامرسان سروش جذب کرده است.
ابوالحسنی افزود: ما در دیرین دیرین سه مجموعه کار داریم؛ اولین مجموعه کارهای دلی و مردمی است که در اینگونه کارها سفارشدهندهای نداریم. بخش دیگر کارهای فرهنگسازی است که در این راستا با دستگاههایی مانند وزارت بهداشت قرارداد داریم. بخش دیگر نیز کارهای تبلیغی است که محل درآمد است.
دیرین دیرینهای استانی هم ساخته میشود
وی عنوان کرد: کاری را از سال گذشته آغاز کردیم که در این راستا به استانهای مختلف سفر و با تیمهای استانی آشنا شدم. این کار که در حال نتیجه دادن است بحث دیرین دیرینهای استانی است چراکه در استانهای مختلف مسائل زیادی وجود دارد که میتوان به آنها پرداخت و برای خاص هر استان جذابیت دارد. به نظر من اینکار موفق خواهد بود. مثل قسمتی که درباره کارون ساخته شد و بسیار مورد استقبال خوزستانیها فرار گرفت که نشان میدهد مردم استان دوست دارند مسایل خود را ببینند.
تهیهکننده مجموعه دیرین دیرین درباره برنامههای آینده این مجموعه گفت: یکی از کارهایی که آغاز شده بازیهای موبایلی دیرین دیرین است که با رویکرد کارآفرینی جلو میرود و با تیمهای استانی ساخته میشود. همچنین برنامه تولید لوازم جانبی دیرین دیرین مانند کیف و لوازم تحریر را داریم تا به جای لوازم خارجی استفاده شود.
ابوالحسنی افزود: این کارها، هم میتواند اشتغالزایی کند و هم برای ما کسب درآمد داشته باشد و مهمتر از آن میتواند الگویی برای افرادی باشد که به کار تولید محتوا وارد میشوند.
جوانان منتظر حمایت از ایدهها نباشند
وی تصریح کرد: به نظر من در ایران زیرساختهای بسیار خوبی در حوزه ICT فراهم شده است. من سال گذشته یک پیرمرد عشایری را دیدم که با مجموعه دیرین دیرین آشنا بود. این ضریب نفوذ نشان میدهد که زیرساخت آن فراهم شده است و خود مردم سرمایهگذاری کردهاند تا ما محتوا را به آنها برسانیم. به نظر من در آینده افرادی که تولید محتوای خوب میکنند میتوانند پادشاهی کنند.
ابوالحسنی گفت: من به جوانان توصیه میکنم که اگر ایده دارند آن را شروع کنند و منتظر حمایت نباشند. ایدهای که به ذهن شما میرسد همزمان به ذهن هزاران نفر دیگر هم میرسد اما مهم اجرا کردن آن است. اکنون حمایتهای دولت هم بسیار زیاد شده است و جوانان باید جدیتر بگیرند و تلاش کنند تا کسب و کار شخصی برای خود راه بیندازند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- تلویزیون با کدام برنامهها سال را تحویل میکند؟
- تهیهکننده «دیرین دیرین» درگذشت
- گفتوگو با محمدرضا علیمردانی به بهانه بازپخش «پایتخت۴»/ محسن تنابنده اصرار داشت «بائو» را بازی کنم
- مجوز انتشار سه برنامه در رسانههای صوت و تصویر فراگیر منتشر شد
- همزمان با برگزاری جشنواره بینالمللی «فیلم ۱۰۰» / مجموعه «دیرین دیرین» بر پای خودمان ایستاده است نه دولت
- خواندن ترانه معروف لیلا فروهر روی آنتن زنده توسط بهنوش بختیاری
- دیرین دیرین علیه صداوسیما!
- نقد هوشنگ مرادی کرمانی بر عملکرد صدا و سیما
- چرا تلویزیون دیگر مردم را نمیخنداند؟
- هنرپیشههایی که جای خبرنگارها مینشینند، مسؤولانی که ذوقزده میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد