آخرین کتاب عباس بهارلو که به تاریخ سینماسوزی در ایران میپردازد در آستانه رسیدن به چاپ سوم است.
به گزارش سینماسینما، کتاب سینماسوزی در ایران که لوح تقدیر هشتمین دورهی جشن کتاب سال سینمای ایران در بخش تألیف را از آن خود کرد در آستانه رسیدن به چاپ سوم است.
محققین و سینمادوستان به خوبی عباس بهارلو را میشناسند. عمده فعالیت بهارلو بر سینمای ایران متمرکز بوده و تاکنون کتابهای بسیار مفید و مهمی درباره سینمای ایران منتشر کرده است. از مجموعه ۴ جلدی فیلمشناخت سینمای ایران که به نوعی کاملترین دانشنامه سینمای ایران است تا مجموعهای با عنوان تاریخ شفاهی سینمای ایران که تابحال چند جلدش منتشر شده است (مصاحبه با محمدعلی فردین، ساموئل خاچیکیان و …)
از زمان نخستین آتشسوزی سینما در تهران در شهریور ۱۲۸۸ تا آتشسوزیهای گستردۀ سینماها در ماههای منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ حدود هفتاد سال فاصله است. در این فاصله سینماهای بسیاری طعمۀ حریق شدند که اغلب بهعنوان حوادثی کمابیش ساده و معمولی تلقی میشدند؛ اگرچه دستکم صاحبان سینماها را به خاک سیاه مینشاندند. با درگرفتن اعتصابها و تظاهرات بزرگ عمومی در روزهای انقلاب، شعلۀ خشم گروههایی از مردم دامن سینماها را نیز گرفت و سوزاندن زنجیرهای تالارهای سینما به دست کسانی صورت میگرفت که اغلب، تا چند صباحی پیش از آن، مشتریهای همان سینماها بودند؛ اما در این میان سوزاندن «سینما رکس» آبادان، که به کشتهشدن حدود چهارصد نفر منجر شد، و در نوع خود بیسابقه بود فاجعهای ملی تلقی شد که نه کارگزاران نظام سلطنتی و نه نیروهای انقلابی هیچکدام مسئولیت آن را به گردن نگرفتند. سوختن چهارصد انسان بیگناه جنایتی بود هولآور که پس از گذشت چهار دهه پارهای از جزییات آن همچون رازی سر به مُهر باقی مانده است، و دهشتناکترین حادثۀ سینماسوزی نه فقط در ایران بلکه در جهان محسوب میشود.
این کتاب کوششی است برای ثبت و وارسی منشا یا علل این سینماسوزیها، از لابه لای مجموعهای از خبرها، گزارشهای مطبوعات و اسنادی که بازرسان و ماموران سازمانها و ادارههای دولتی برای یافتن سرنخهای آن آتشسوزی ها و برآورد میزان خسارتها تهیه و تنظیم کردهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ برنامه جدید در شبکه کتاب
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- ترسها، تردیدها و تنهاییهای یک زن/ نگاهی به کتاب «دفترچهی ممنوع»
- خیالبافانِ رویابین/ نگاهی به کتاب «حکایت مردان خاکستری سینما»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- کتاب «تغییرات فرهنگی و اجتماعی» به بازار نشر آمد
- معرفی کتاب؛ «عکاسی، روشی برای مطالعات اجتماعی»
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- «تختخواب دیگران» منتشر میشود
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





