وبسایت تخصصی The Movie Isle در نقدی به قلم A.W. Kautzer از انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر، که در جشنواره بینالمللی فانتزیا ۲۰۲۵ به نمایش درآمد، تمجید کرده و آن را اثری دلربا خوانده که المانهای آشنای انیمیشنهای دیزنی را در فضایی غیرغربی بازآفرینی میکند.
به گزارش سینماسینما، او در ابتدای نقد خود نوشت: «انیمیشن دلربای Juliet & the King داستان دو هنرمند پاریسی را روایت میکند که در قرن نوزدهم، نمایشنامه «رومئو و ژولیت» شکسپیر را در خاورمیانه روی صحنه میبرند. این انیمیشن در جشنواره Fantasia Film Festival 2025 به نمایش درآمده است.»
وی در ادامه اشاره میکند: «اشکان رهگذر در ژولیت و شاه انیمیشنی دوستداشتنی خلق کرده که احساس نزدیکی با انیمیشن «آناستازیا» اثر دان بلاث دارد. البته فیلم رهگذر از این منظر تحسینبرانگیزتر است که بدون حمایت یک استودیوی بزرگ ساخته شده است.»
کاتزر سپس به داستان فیلم میپردازد و مینویسد: «ژولی، بازیگری که در پی موفقیت است، و جمال، نمایشنامهنویسی بلندپرواز، در تئاتر پاریسِ اواخر قرن نوزدهم شانس چندانی ندارند. رؤیاهای آنها برای درخشش روی تابلوی سالنهای تئاتر فرانسه، چیزی بیشتر از خیالات نیست.
تا اینکه حامی مالی جمال، شاه ایران، برای دیدار به پاریس میآید. پس از تماشای نمایشی، شاه از جمال میخواهد به کشور بازگردد و نسخهای از «رومئو و ژولیت» را این بار با حضور خودش (شاه) و ژولی روی صحنه ببرد.
ژولی این پیشنهاد را میپذیرد و وارد دنیایی ناآشنا با فرهنگی متفاوت میشود. جایی که حضور او، خشم قدرت واقعی دربار را برمیانگیزد—نه شاه، بلکه مادر سختگیر و مقتدرش.»
او در ادامه با مقایسهای با فیلمهای کلاسیک مینویسد: «ژولیت و شاه درست مانند Shakespeare in Love، از نمایشنامههای شکسپیر بهعنوان بستری برای ماجراجوییای سبک در بستر تفاوتهای فرهنگی استفاده میکند. این فیلم مانند انیمیشنهای موزیکال دیزنی، با سبکی چابک و شوخطبعیای انسانی، بیننده را همراه میکند—نه صرفاً شوخیهای فرهنگی.
در ضمن، این فیلم شبح شکسپیر را بهعنوان شخصیتی راهنما در داستان وارد میکند که در نوع خود جالب است.»
کاتزر درباره شخصیت منفی داستان مینویسد: «اینکه شخصیت منفی فیلم، مادری مستبد و اسیر سنتهاست، نکتهای متفاوت و جالب است. او حتی اقدام به مسمومکردن یکی از شخصیتها میکند که یادآور سفیدبرفی است. اما نحوه برخورد فیلم با این شخصیت بسیار ملایم است و برخلاف سنت دیزنی، خبری از مجازاتهای خشن نیست. در واقع، حتی سخت است که او را یک «شرور» بنامیم.»
او در پایان جمعبندی خود را چنین بیان میکند: «ژولیت و شاه ورودی تحسینبرانگیز به دنیای انیمیشن است که المانهای آشنای دیزنی را گرفته و در بستری غیرغربی بازآفرینی کرده است. نتیجه؟ نگاهی تازه و زنده به یک ژانر قدیمی: انیمیشن موزیکال.»
نویسنده: A.W. Kautzer
منتشرشده در: The Movie Isle
تاریخ انتشار: ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- بیانیه روابط عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه»
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- موافقت با ساخت ۶ اثر غیرسینمایی و اکران ۶ فیلم سینمایی
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





