فریدون جیرانی کارگردان سینما و تلویزیون تاکید دارد اجرای «تاکشو» بر اساس سلیقه و نگاه مجری شکل میگیرد و تلویزیون باید سعه صدر بیشتری در قبال اینگونه برنامه ها داشته باشد.
به گزارش سینما سینما ،فریدون جیرانی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر با اشاره اجرای تاک شو های مختلف در تلویزیون گفت: هر تاک شویی بر اساس سلیقه آدم هایی است که آن را اجرا می کنند و اشتباه بزرگ تلویزیون این است که فکر می کند می تواند تاک شو ها را از بالا و به وسیله اتاق فکر کنترل کند که این روش بسیار غلط است.
وی ادامه داد: بارها این مساله را به مدیران تلویزیونی اعلام کرده ام که تاک شو نباید کنترل شود. تاک شو به این معنا است که کسی که برنامه را اجرا می کند، چگونه درباره سینما یا هر موضوعی که تاک شو براساس آن شکل گرفته می اندیشد.
کارگردان فیلم سینمایی «قرمز» توضیح داد: باز هم تاکید می کنم که اشتباه تلویزیون در برنامه هایی مانند «هفت» این است که می تواند از طریق اتاق فکر یک نظارت دقیق نسبت به این برنامه ها داشته باشد، در حالی که تاک شو یعنی سلیقه فردی که برنامه اجرا می کند و این سلیقه همان فرد است که برنامه را جلو می برد.
وی بیان کرد: در اجرای برنامه «هفت» من یک جور سلیقه داشتم، گبرلو هم یک جور سلیقه داشت، اما این را هم باور دارم که سلیقه های ما تحت تاثیر فشارهای بیرونی هم بود. زمان حضور من در «هفت» اتاق فکری وجود داشت و ما بعدها تلاش کردیم که این اتاق فکر را دور بزنیم و در نهایت موفق به این کار شدیم. در همین راستا تلویزیون باید بداند سلیقه کسی که می خواهد اجرای تاک شوی مانند «هفت» را برعهده بگیرد، چیست.
جیرانی گفت: تلویزیون باید سعه صدر داشته باشد تا مجری خوب خود را به دلیل اشتباهی که صورت گرفته است ممنوع الکار نکند، اگر قرار باشد مجری نتواند تاک شوی خود را اجرا کند برای چه اجرای آن برنامه را قبول می کند. تلویزیون باید آزادی عمل مجری در تاک شو را قبول کند که البته این طور به نظر می آید که در مورد اجرای بهروز افخمی چنین مساله و آزادی عملی مورد قبول تلویزیون قرار گرفته است. البته امیدوارم در چنین شرایطی نوع سلیقه و نگاه افخمی بتواند در آینده «هفت» را دگرگون کند.
جیرانی در پایان گفت: در تمام دنیا تلویزیون ها برای مخاطبان مختلف برنامه تولید می کنند و هر کانال مختص نمایش برنامه های خاصی است، به عنوان مثال کانال های خصوصی گاهی تنها برای نمایش فیلم های مستند، یا فیلم های هنری و یا شبکه ای با موضوع زنان است. در ایران نیز چنین شبکه هایی وجود دارد اما همه این ها از یک صافی می گذرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





