به گزارش سینما سینما ،فریدون جیرانی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر با اشاره اجرای تاک شو های مختلف در تلویزیون گفت: هر تاک شویی بر اساس سلیقه آدم هایی است که آن را اجرا می کنند و اشتباه بزرگ تلویزیون این است که فکر می کند می تواند تاک شو ها را از بالا و به وسیله اتاق فکر کنترل کند که این روش بسیار غلط است.
وی ادامه داد: بارها این مساله را به مدیران تلویزیونی اعلام کرده ام که تاک شو نباید کنترل شود. تاک شو به این معنا است که کسی که برنامه را اجرا می کند، چگونه درباره سینما یا هر موضوعی که تاک شو براساس آن شکل گرفته می اندیشد.
کارگردان فیلم سینمایی «قرمز» توضیح داد: باز هم تاکید می کنم که اشتباه تلویزیون در برنامه هایی مانند «هفت» این است که می تواند از طریق اتاق فکر یک نظارت دقیق نسبت به این برنامه ها داشته باشد، در حالی که تاک شو یعنی سلیقه فردی که برنامه اجرا می کند و این سلیقه همان فرد است که برنامه را جلو می برد.
وی بیان کرد: در اجرای برنامه «هفت» من یک جور سلیقه داشتم، گبرلو هم یک جور سلیقه داشت، اما این را هم باور دارم که سلیقه های ما تحت تاثیر فشارهای بیرونی هم بود. زمان حضور من در «هفت» اتاق فکری وجود داشت و ما بعدها تلاش کردیم که این اتاق فکر را دور بزنیم و در نهایت موفق به این کار شدیم. در همین راستا تلویزیون باید بداند سلیقه کسی که می خواهد اجرای تاک شوی مانند «هفت» را برعهده بگیرد، چیست.
جیرانی گفت: تلویزیون باید سعه صدر داشته باشد تا مجری خوب خود را به دلیل اشتباهی که صورت گرفته است ممنوع الکار نکند، اگر قرار باشد مجری نتواند تاک شوی خود را اجرا کند برای چه اجرای آن برنامه را قبول می کند. تلویزیون باید آزادی عمل مجری در تاک شو را قبول کند که البته این طور به نظر می آید که در مورد اجرای بهروز افخمی چنین مساله و آزادی عملی مورد قبول تلویزیون قرار گرفته است. البته امیدوارم در چنین شرایطی نوع سلیقه و نگاه افخمی بتواند در آینده «هفت» را دگرگون کند.
جیرانی در پایان گفت: در تمام دنیا تلویزیون ها برای مخاطبان مختلف برنامه تولید می کنند و هر کانال مختص نمایش برنامه های خاصی است، به عنوان مثال کانال های خصوصی گاهی تنها برای نمایش فیلم های مستند، یا فیلم های هنری و یا شبکه ای با موضوع زنان است. در ایران نیز چنین شبکه هایی وجود دارد اما همه این ها از یک صافی می گذرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران