سینماسینما، محمد تقیزاده
«سورنجان» همانطور که از عنوان عجیب و کنجکاویبرانگیزش پیداست، فیلمی پرتعلیق و جذاب است که با وجود تمامی کاستیها میتوان به عنوان یکی از تجربههای موفق فیلمساز، نمره قبولی برایش قائل شد و نوید ظهور و درخشش فیلمسازی مستعد و خلاق را در حوزه داستانی برای سینمای ایران در نظر گرفت که با نخستین تجربه جدی و حرفهای خود توانسته کیفیت هنری و زیباییشناسی فرمی اثرش را به منصه ظهور برساند.
تحلیل و آنالیز کلی فیلم نشان از کارکرد مهم و کلیدی فیلمنامه و حضور فیلمسازی خلاق و آشنا به مدیوم سینما دارد، چنانکه فیلم توانسته در دقایق زیادی داستان پرکشش خود را برای تماشاگر روایت کند و چهار شخصیت متفاوت از دنیاهای مختلف را برای مخاطب باورپذیر نشان دهد. داستان «سورنجان» ماجرای روابط عاطفی و شخصی چهار نفر است که قبلا سابقه آشنایی با یکدیگر داشته اند و در این ملاقات دوباره قرار است خیلی از پنهانکاریها و رازهای مگوی آنها نهان شود. همین چینش آگاهانه و انتخابهای درست یکی دیگر از عوامل موفقیت «سورنجان» در ارتباط با مخاطب خاص به شمار میآید؛ مخاطبی که تا حدی صبورتر است و میخواهد داستانی جسورانهتر و متفاوت از آنچه پیشتر مشاهده کرده، روی پرده سینما ببیند.
بااینحال «سورنجان» در لحظاتی درگیر سانتیمانتالیسم و شعار و تکرار و کلیشههای رایج در سینمای روشنفکری مخاطب خاص میشود، اما فیلمساز تا حد زیادی این انحراف و اغراق را مدیریت و کنترل میکند تا فیلم بیش از آنکه به اثری سانتیمانتالیسم و شبه روشنفکرانه بدل شود، به فیلمی داستانگو با شخصیتهای متنوع و مختلف تبدیل شود که مایههای فلسفی و زیباییشناسی هنری نیز در آن قابل مشاهده است و مخاطبان جدیتر که به مباحث زیباییشناسی و خلاقیت در سینما نیز توجه دارند، با فیلم ارتباط برقرار کنند.
شخصیتهای «سورنجان» با پرداختی که روی آن صورت گرفته، به کاراکترهای باورپذیر و سمپات برای تماشاگر تبدیل شده اند که بار اصلی داستان و همراهی مخاطب را برعهده میگیرند. میلاد کیمرام که در مدت کم حضور حرفهای در سینمای ایران تجربیات زیادی به دست آورده و در فیلمها و سریالهای هنری و تجاری خوش درخشیده، در این فیلم نیز کاراکتر جوان بیانگیزه و روشنفکر کتابخوان و ثروتمند را بهخوبی ایفا میکند و از جمله برگ برندههای فیلم به شمار میآید. تضاد شخصیتها و واکاوی روحیات و درونیات آنها با اینکه خیلی طولانی هم نشده، اما بهخوبی و بهدقت پرداخت شده و روابط علی و معلولی افراد و انگیزه عشقها و جداییها را با گذرها و توضیحاتی که درباره شخصیتها و گذشتههایشان داده میشود، تا حد زیادی باورپذیر درآورده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «رسیدن» در دو جشنواره اتریشی
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش