سینماسینما، پاریس: سینمای «هنروتجربه ایران» همزمان بطور موازی در سه جشنواره هنری اروپایی در بخش مسابقه آنها حضور دارد. این فیلمها عبارتند از درب، ساخته هادی محقق در جشنواره سه قاره نانت، فرانسه، چرا گریه نمیکنی؟ ساخته علیرضا معتمدی در جشنواره بلفورت ویژه نگاه نو، فرانسه و همچنین «شهر خاموش» اثر احمد بهرامی در جشنواره «شبهای سیاه تالین» در استونی.
هر سه کارگردان این آثار از نسل جدید سینمای هنر وتجربه ایران هستند که در این جشنواره ها هم حضور فیزیکی دارند و به بحث و گفتگو با تماشاگران خواهند پرداخت. نکته جالب این جا است که این سه فیلم را یک تهیه کننده بنام رضا محقق تهیه کرده و چون بطور موازی این سه جشنواره در سه نقطه مختلف در حال برگزاری است، وی نمیتواند در هر سه حضور داسته باشد. حال باید دید در روزهای آینده کدام یک از این سه فیلم با دست پر از این سه جشنواره به خانه برمیگردند. «رضا محقق» که در کارنامه اش فیلمهای سینمایی قابل توجهی داشته تا به حال موفق عمل کرده است. از سوی دیگر با توجه به بردی که این جشنواره ها دراروپا دارند باید منتظر شد و دید پخش کنندگان فیلمهای «هنروتجربه» اروپایی تا چه حد علاقمندی برای خرید و پخش این فیلمها نشان میدهند. فروش بین اللملی، چرا گریه نمی کنی؟ توسط شرکت مستقل های ایرانی به مدیریت محمد اطبایی و دو فیلم دیگر توسط شرکت پرشیا فیلم به مدیریت علی قاسمی، صورت میگیرد. آخرین فیلم ایرانی که به تازگی بر پرده سینماهای فرانسه رفته است ساخته علی عسگری بنام «تا فردا» است که دومین هفته نمایش آن از چهارشنبه ۲۳ نوامبر ادامه مییابد و قرار است فیلم جدید جعفر پناهی، خرس نیست هم در فرانسه بنمایش عمومی در آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





