فریدون جیرانی، نویسنده و کارگردان سینما، درپی حادثه ساختمان پلاسکو، متنی نوشت.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما در متنی نوشت: «همه ما در غم از دست دادن آتشنشانها و مردمی که زیر ساختمان ریخته شده پلاسکو ماندهاند با خانواده داغدار آنها شریک هستیم. همه ما نمیتوانیم این حادثه تلخ را فراموش کنیم و همه نمیتوانیم باور کنیم که در این سالها فرسودگی ساختمانی که از سال ۴۱ برپا شده بود، مورد توجه قرار نگرفته باشد. نمیتوانیم از کنار آن بیتوجه بگذریم.
وقتی دو سینمای قدیمی (ایران) و (متروپل) در لالهزار و لالهزارنو تعطیل شدند، ناراحت شدیم ولی بعد فهمیدیم که این ناراحتی ما بیمورد بوده است و ساختمانهای این دو سینما فرسوده بودند و باید تعطیل میشدند. چرا ساختمانی که بالای ۵۰ سال عمر داشته تا چند روز پیش مرکز فعالیت بوده است؟ و برای تعطیلی یا تخریب آن اقدام نشده است؟
نگارنده از این ساختمان از سال ۴۹ خاطره دارد. سالی که هنوز سردر سوخته سینما (تهران) بود، سینمای قدیمی که سال ۴۸ سوخته بود. ساختمان ۱۷ طبقهای که بالایش رستورانی داشت با غذاهای خوشمزه و در همکف ساختمان قهوهخانهای بود، تمیز با غذاهای ارزان، قهوهخانهای که پاتوق خیلیها بود، خیلیها که شعر مینوشتند، قصه مینوشتند که من اولین فیلمنامهام را در سال ۵۳ در این قهوخانه نوشتم. ساختمانی که داخلش پخش فیلمها بودند که حسام فیلم معروفترین آنها بود. ساختمانی که که از دو طرف خیابان جمهوری و شاهآباد سابق قابل دیدن بود، آن هم با نیون شیشه نوشابهای که پر و خالی میشد. ساختمانی که محل تفریح بود، تفریح شهرستانیهایی که به تهران میآمدند.
بعد از انقلاب موقعیت ساختمان فرق کرد که با تعطیل شدن سینماها و رستورانهای خیابانهای لالهزار و استانبول دیگر ساختمان محل تفریح نبود. تهران بزرگ شده بود و محلهای تفریح جابجا شده بود. دیگر معلوم بود این ساختمان مثل ساختمان سینما ارم (سهیلای سابق) فرسوده است و باید تعطیل شود.
هفته پیش که از مکان فیلمبرداری فیلم در خیابان سخایی بالا میآمدیم، ناخودگاه ساختمان فرسوده پلاسکو را دیدیم و نمیدانیم چرا جمعی که در ماشین بودیم، قدیمی بودن ساختمان و فرسودگی آن مورد توجه ما قرار گرفت. در آن روز نمیدانستیم که هفته بعد این ساختمان فرو میریزد. از این ساختمانهای قدیمی باز هم در شهر هست. این ساختمانهای قدیمی باید تعطیل شوند و در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرند که معماری قدیمی تهران باقی بماند و دیگر مردمی زیر آوار نمانند.
در عزای عمومی ما عزا داریم برای آتشنشانهایی که در بین ما نیستند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





