«در سینمای ایران همیشه یک صندلی برای خسرو شکیبایی، عموخسروی سینمای ایران، خالی است. امروز همه برای ادای احترام، کنار این صندلی ایستادهاند.»به گزارش سینماسینما، روزنامه ایران نوشت: «تجربه حضور در فیلمهای «مزاحم»، «اثیری» و «شب» به امین حیایی امکان داد با خسرو شکیبایی بهعنوان یکی از محبوبترین بازیگران سینمای ایران در سه مرحله از بازیگریاش همبازی شود. در فیلم اول فرصتی کمنظیر برای بازیگر جوانی که به تکنیکها و روشهای بازیگری علاقه داشت و جویای آموختن بود. در فیلم دوم بهعنوان یک ستاره جوان مقابل بازیگر باتجربه و در فیلم سوم بهعنوان یک رفیق و همراه. همجواری با شکیبایی به حیایی فرصت داد درسهای زیادی از این بازیگر دوستداشتنی بگیرد؛ درسهایی که به نظر میرسد این روزها تصمیم گرفته است در برنامه «عصر جدید» یا در آموزشگاه بازیگریاش به عاشقان سینما منتقل کند.
«من و خسرو شکیبایی با هم زندگی کردیم. بهدلیل فیلمهای متعدد و خاطرهانگیزی که با هم بازی کردیم زمانهایی طولانی را با هم گذراندیم. فیلم «مزاحم» اولین برخورد و آشناییمان بود. خسرو شکیبایی سر صحنه واقعاً به من انرژی میداد و حمایتم میکرد. خسرو حواسش به کارم بود. من را دوست داشت و از سکانسهایی که با هم داشتیم بهعنوان سکانسهای جذاب کار یاد میکرد. چند سال بعد، فیلم «اثیری» ساخته محمدعلی سجادی را با هم کار کردیم و به خاطر این فیلم نزدیک به ۲ ماه در شمال در یک ویلا با هم زندگی میکردیم. روزی که میخواستیم با هم به شمال برویم با خودم میگفتم خسرو حکم برادر بزرگتر من را دارد ولی روزها شکل دیگری گذشت. آن قدر حال کودکانه و اخلاق خوشی داشت که لحظات بسیار شیرینی را با او گذراندم. این ویژگی اخلاقی و کودک درون، همیشه همراهش بود. گاهی مینشستیم و برای هم خاطره تعریف میکردیم. بحث میکردیم، حرفهای فلسفی میزدیم و از خدا میگفتیم. حساس و دوست داشتنی و خوشقلب بود. همیشه میگویم قلب گنجشکی داشت.
همه لحظاتی که کنارش بودم برای من خاطره بود. آخرین بار در فیلم «شب» همبازی بودیم. با استاد انتظامی که بزرگتر هر دویمان بود. آن قدر این مرد دوستداشتنی بود که ساعتها کنارش مینشستیم و صحبت میکردیم و بعضی شبها تا صبح نمیخوابیدیم. از حرفزدن و همنشینی با او همیشه میشد لذت برد.
خسرو در ذهنش دنیای شیرین و جذابی داشت و در دنیای خودش زندگی میکرد. ما را هم به دنیای خودش میبرد و غرق در آن دنیا میکرد. یکی از بهترین لحظات کاریام زمانهایی بود که با خسرو جلوی دوربین بودم و بازی داشتیم. این که با یک بازیگر قدر با این جایگاه تثبیتشده همبازی بودم و میتوانستم از او یاد بگیرم و یک اتفاق خوب را رقم بزنم، برایم مایه افتخار بود. میدانستم این جور فرصتها زیاد در زندگی نصیب آدم نمیشود. به همین دلیل همنشینی و همکاری با این مرد بزرگ را همواره مایه افتخار میدانستم.
این روزها … بیش از همیشه به تأثیر بازیگری از جنس شکیبایی و مکتبی که با بازیگریاش به سینمای ایران آورد، پی میبرم. نسلهای بعد او را به یاد خواهند داشت و از او تأثیر میگیرند و بدل به یک الگو شده است.
در سینمای ایران همیشه یک صندلی برای خسرو شکیبایی، عموخسروی سینمای ایران، خالی است. امروز، همه برای ادای احترام، کنار این صندلی ایستادهاند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- قهریم ولی حرف که میزنیم
- همراهی شهاب حسینی و بهروز وثوقی در آمریکا در یک نشست
- بدرقه پیکر جمشید مشایخی به آرامگاه ابدی/ هنرمندی که اهل راستی بود
- روایت احمد طالبینژاد از فرصتسوزی که در حق جمشید مشایخی شد
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- از پرویز پرستویی تا محسن تنابنده، هنرمندان در غم جمشید مشایخی چه نوشتند؟
- هدیه تهرانی در مناطق سیلزده استان گلستان + عکس
- در چه صورت نگار جواهریان کار بازیگری را رها میکند؟
- دورهمی هنرمندان زن عضو تیم اسکواش پس از درختکاری + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش