سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
تماشای فیلم سه بخشی «محدوه ابری» ساخته روحالله سهرابی- ۹ سال بعد از ساخته شدن آن- بهخوبی نشان میدهد در این دیار، به دلیل نبود یک چشمانداز روشن و آیندهنگرانه در بخشهای فرهنگی هنری از جمله در حوزه فیلم و سینما، نیروها و استعدادهای بیشماری سرخورده میشوند و عطای فیلمسازی را به لقایش میبخشند!
سازنده فیلم چند بخشی (اپیزودیک) «محدوه ابری» با سابقه ساخت فیلمهای دیگر از جمله «خاکستر و برف» در رده سینمای دفاع مقدس، میکوشد با استفاده از سه فضای متنوع زمستانی، پاییزی و تابستانی با چشماندازهایی از برف، مه و دریا، قصه آدمهایی را به تصویر بکشد که در نگاه اول، هر یک از آنها ماجراهایی متفاوت و جداگانه را رقم میزنند. بهویژه که در هر بخش با شخصیتهایی روبهرو میشویم که مستقل از آدمهای بخشهای دیگر و بیارتباط با آنها، هر کدامشان در دنیای خودشان نفس میکشند.
به نظر میرسد فیلمساز در واپسین سالهای رونق فیلمهای موسوم به «سینمای معناگرا» و آثاری که سعی در نمایش مفاهیم ماورایی و به طور عام معنوی و غیرمادی داشتهاند، به ساخت چنین اثری پرداخته است که صد البته با توجه به سرمایهگذاری شخصی، برای بازگشت سرمایه خود نگرانی کمتری داشته است.
شاید بتوان گفت بخش اول (داستان پیرمرد بیماری که تنگی نفس دارد و گم شدن او در فضای مهآلود، در مسیر پرپیچوخم یک جاده پر از گلولای) و همچنین بخش دوم آن (داستان دو دوست که در میان انبوه برف به شکار میروند) به لحاظ انتخاب نماها و زبان تصویر، ساختار منسجمتری دارد و در مجموع، در داستان اول، سینماییتر عمل کرده است. بخش سوم، بیشتر شبیه یک فیلم سفری از یک گردش خانوادگی است و پیدا شدن پیکر نیمهجان و زخمی یک جوان در کنار قلعه ویران قدیمی، به دلیل نبود روابط علت و معلولی درست و منطقی، در بروز چنین رخدادی، نمیتواند به خلق حادثهای باورپذیر منجر شود.
نویسنده فیلمنامه، میکوشد در هر یک از بخشها، از یک مضمون یا درونمایه محوری معناگرایانه به نام «سرنوشت» و «تقدیر» و «جبر محتوم» بهره گیرد. فقدان منطق روایی مستحکم، به انسجام و یکدستی مجموعه اثر لطمه زده است. با این همه، نباید فراموش کرد که فیلم «محدوده ابری» به عنوان یک اثر «مستقل و تجربهگرا» به گواهی حضور در چند جشنواره جهانی (تایلند، هندوستان و ژاپن) نقطه اتکای مناسب و تمرین خوبی برای کارهای حرفهایتر بعدی روحالله سهرابی به حساب میآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- در برزخِ زندگی و مرگ/ نگاهی به فیلم «محدوده ابری»
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
- متفاوت و زیبا و بهیادماندنی/ نگاهی به فیلم “درباره الی”
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- تظاهری که تراژدی را خفه کرد/ نگاهی به فیلم «کارت پرواز»
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران