سینماسینما، نگار مفید
تفکری که به «سرو زیر آب» جان میدهد، پیش از آنکه با داشتههایش سنجیده شود، با نداشتههایش خود را معرفی میکند. همین اندازه که اثری از قاصدک و کبوتر سفید و شاخه شکسته در فیلم نیست، یا انفجارهای مهیب و صدای گوشخراش و خط مقدم آشفته با سنگرهای همیشه در خطر در این فیلم جایی ندارد، باعث میشود «سرو زیر آب» خود را به عنوان اثری متفاوت در سینمای دفاع مقدس معرفی کند. فاصله گرفتن از کلیشههای رایج در سینمای جنگ و روایت داستانی متفاوتی که انتخاب میکند، باعث میشود پس از روشن شدن چراغهای سالن احساس از دست دادن به بینندهاش ندهد و ارزشهایی که از آنها جانبداری میکند نیز شبیه به همیشه نباشد. غیبت این تصاویر همیشگی را میتوان به عنوان ویژگی منحصربهفرد اثر پذیرفت و آنچه باشهآهنگر در راستای تفکر کلیشهزدای خود در فیلم به کار برده است، در زمینهای دیگر مورد سنجش قرار داد. از یک سو ملیگرایی تنیدهشده در اثر، مثل یک جریان آرام پستوهای دیده و نادیده اثر را پر کرده است و از سوی دیگر، شاعرانگی حاکم بر تصاویر بهسرعت خود را در ذهن بیننده تثبیت میکند. این دوگانه لذتبخش در برخی سکانسها تبدیل به یک سرمایه ارزشمند شده و در برخی دیگر مثل یک تصویر گلدرشت خود را نشان میدهد.
«سرو زیر آب» از همان ابتدا در دوگانگی میان فیلم اجتماعی سرراست و فیلم شاعرانهای نمادگرا خود را بروز میدهد. آن تصاویر محو و مبهم زیر آب که تقلای یک غواص را برای بیرون کشیدن یک بسته ارزشمند از کنار سرو نشان میدهد، باعث میشود نام فیلم مثل یک نشانه شاعرانه خود را به ما تحمیل کند، اما به محض آنکه غواص بسته را برمیدارد و به سطح آب میآید، تصویر از وهم خالی میشود و مثل یک رویای صادقه از مسیر شاعرانگی خارج میشود و روند روزمرهای به خود میگیرد. فیلم از همان دقایق اولیه، بازی ذهنی دوگانهاش را برای مخاطب رو میکند. از اینجا به بعد، با تیم شناسایی نزدیک به خط مقدم جبهه مواجه میشویم؛ درگیریهایشان، سیستم ارزشی متفاوتشان و حتی نگاه متفاوتی که به جهان دارند. داستان با جزئیاتی که شخصیتها و داستان برای ما چیدهاند، ادامه پیدا میکند، تیم شناسایی موظفاند از روی پیکرهای بینامونشان به نام و نشان آدمهایی برسند که خانوادهای چشم به راه پیکرشان مانده است. جزئیات این شناسایی است که ما را به دنبال خود میکشاند؛ اثر انگشتی که دیگر وجود ندارد، پلاکهایی که به گردن نیستند، یقه لباسهایی که اسم فرد روی آن نوشته نشده. همین نبودنها باعث میشود اشتباهی رخ دهد و تیم شناسایی در مواجهه با اشتباه احتمالیاش مسیری متفاوت در پیش بگیرد. به این ترتیب است که در توصیف فیلم باز هم به نیستی متوسل میشویم. اما این عمق بخشیدنهای روتین در داستانهای اجتماعی، در هیاهوی خاکستری سالن شلوغ شناسایی به همین ترتیب باقی نمیماند و به محض اینکه داستان واقعی آغاز شد، بازی ذهنی دوگانه اثر شروع به خودنمایی میکند. ریتم تند و جزئیات فیلم از شخصیتها به سمت فضا کشیده میشود و عینیگرایی فیلم به نمادگرایی میل میکند و موضعش را از یک فیلم پرهایوهو به سمت رکود آرامبخش یک داستان عاشقانه تغییر میدهد. این تغییر هرچند در برخی از سکانسها یکدستی «سرو زیر آب» را زیر سوال میبرد، بیننده را در جریان داستان مبهوت نمیگذارد.
جزئیات فیلم از شخصیتهای معرفیشده به قابهای تصویری گسترده کشیده میشود و درنهایت شخصیتها و قابها را یکی میکند تا تلفیق این جزئیات داستان را به پیش ببرد. محدودیتهای از پیش تعریفشده هرچند بازگشت فیلم به روند اصلیاش را با اخلال مواجه میکند، چیدمان صحنههای شلوغ، قابهای دلنشین و روح ملیگرایی اثر به کمک میآیند تا روند رو به آرامش فیلم را شکل دهند. علاوه بر اینکه بازی ذهنی دوگانهاش به عنوان یک خط واسط، خوب عمل میکند و گرایش فیلم از یک فیلم سینمایی جنگی خوشریتم به سمت عاشقانهای دیالوگمحور را رقم میزند. همان اندازه که سکون و آرامش صحنه قدم به قدم بیشتر میشود و بازی بازیگرانش، دیالوگها و روند داستان آرام میگیرند، این مخاطره را ایجاد میکند که اگر تا پایان داستان جلوی کلیشههای رایج ایستاده است، در پایان چطور خود را نجات میدهد. آیا میتواند در تلفیق این دو فضا موفق شود و نوعی از عشق انسانی را به تصویر بکشد، بدون آنکه به ارزشهای از پیش تعریفشدهاش پشت کند؟ در پایان است که سروِ زیرآبمانده در ابتدای فیلم به کمک میآید تا شاعرانگی و نمادسازی را به دنیای عینی فیلم پیوند دهد. با این توصیف است که دیالوگهای گلدرشت یا تک و توک قابهای شعاری فیلم را میتوان به کلیت یک اثر متفاوت در سینمای دفاع مقدس بخشید و تلاشش برای گذر از هیاهو و پرحرفی به سکوت و ماندگاری را ستود. بدون آنکه در این راه از ارزشهای خودش کوتاه بیاید، یا احترامش برای بازماندگان را نقض کند
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- برشهای کوتاه/ سکانسی از فیلم «ملکه»
- تازهترین خبرها از سریال “پس از آزادی” محمدعلی باشه آهنگر
- قدم گذاشتن در دنیای روزنامهنگاری تحقیقی/ نگاهی به فیلم «تالان»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش چهارم رویا فتح الله زاده و شادی حاجی مشهدی
- هیچ سروی زیر آب نمی ماند/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- فیض گمنامی/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- در جستوجوی آرامش/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- ملودرام یا حماسی؟/ نگاهی به «سرو زیر آب»
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رونمایی از پوستر «سرو زیر آب» در آستانه اکران عمومی + عکس
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- «سرو زیر آب»، فیلمی که در آب غرق شد
- گزارشی از روز ششم جشنواره در سینمای رسانه ها/ اشکها و لبخندها
- گزارش نشست «سرو زیر آب»/ می خواستند ببینند ملی گرا هستم یا شیعه؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟