پوریا ذوالفقاری منتقد سینما در صفحه اینستاگرام خود نوشت :ایرج کریمی در نقدش بر مردی از لارامی با عنوان «میانراه مدنیت و توحش» به زیبایی از ذات وسترن و رمز جهانگیر شدن این ژانر پرده بر می دارد: «هیچ فیلم وسترنی حتی اگر سال و ماه و روز هم برای وقایعش بدهد، ناظر بر تاریخ نیست. می توان گفت این سینما بیشتر جویا و نمایانگر حقایقی کلی ست که بیشتر آن را با جهان افسانه و اسطوره خویشاوند می سازند تا با تاریخ. اما حقایقی که آشکار یا منعکس می کند در گوهر تاریخند و درست به دلیل همین سرشت کلی و عام و اسطوره ای و اخلاقی ست که در همه جای جهان این سینما را دوست داشته اند و آن را صرفا روایتگر محض مقطعی تاریخی از کشور به خصوصی نگرفته اند. برای همین است که در کشورهای گوناگون – از جمله در فیلمفارسی- و حتی در شوروی کمونیستی آن را تقلید کرده اند و وسترن ساخته اند. چون وسترن را هر فردی با هر ملیتی خودی یافته است…»
برای من راز ماندگاری و مرزگشایی ساخته های انیو موریکونه هم دقیقا همین است. آن واژه ی «شکوه» که در وصف قطعات او به کار می بریم، ناخواسته اشارتی ست به دنیای اسطوره ای و فرامرزی این آثار که برای هر شنونده ای در هر جای جهان، «خودی» و آشناست. گویی لایه ای می افزاید به داستان و فراتر می برد جهان فیلم را از آنچه صرفا دیدنی و شنیدنی ست در آن و مفاهیمش را جهانشمول می سازد. اصلا ساخته هایش ذهن را می برد به همان جا که اسطوره ها در آن جولان می دهند؛ انسان، عشق، سرنوشت، سرگشتگی، پیروزی، شکست، حسرت و… مرگ. خوش تر نشستن ساخته هایش در جهان وسترن شاید از همین هم سرشتی می آید و باز شاید به همین دلیل تنها آهنگساز ستاره است در جهان که مخاطبان نه چندان دلداده به سینما و موسیقی هم حتی ندانسته قطعه ای از او را زیر لب زمزمه کرده یا با سوت نواخته اند. هر فردی با هر ملیتی او را خودی یافته است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رازهای موریکونه» منتشر میشود
- بیرون کشیدن نواهای جادویی دنیایی که گویی فراموشش کردهایم/ درباره انیو موریکونه
- جشنواره رُم میزبان فیلمهای کن خواهد بود/ ادای احترام به انیو موریکونه؛ نمایش مستندی از توتی
- مرور آثار انیو موریکونه در شبکه نمایش
- برشهای کوتاه/ موسیقی متن فیلم «سینما پارادیزو» + ویدئو
- موسیقی زبان مادری من است/ یادداشتی درباره انیو موریکونه
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از انیو موریکونه/ گزارش تصویری
- انیو موریکونه درگذشت
- سخنان عجیب موریکونه درباره تارانتینو تکذیب شد
- سخنان توهینآمیز انینو موریکونه درباره تارانتینو/ او یک کپیکار احمق است
- سلبریتی؛ کار واقعی، کار نمادین
- واکنش یک منتقد سینما پس از تماشای مصاحبه پخش نشده ملک مطیعی :تصمیم گیران خجالت نکشیدند…
- یادداشت پوریا ذوالفقاری درباره فیلم «طعم گیلاس»: آغاز پریشانی
- میراث شوم/یادداشت پوریا ذوالفقاری درباره انتخاب مهران مدیری به عنوان مجری هفت
- درباره «اجارهنشینها» که درسال ۱۳۶۵ جلوی دوربین رفت و در سال ۱۳۶۶ اکران شد: شیرینی ۳۰ساله
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





