روح الله سهرابی مدیرکل عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه این هفته سینمامعیار در واکنش به انتقادات برخی اهالی سینما در سختگیری سازمان سینمایی به آثار سینمای اجتماعی گفت: برای ما ژانر فیلم هیچ وقت اولویت نبوده و همیشه دنبال متنوع سازی سبد تولید بودیم و این صحبتها که ما حامی کمدی و مخالف سینمای اجتماعی هستیم اساسا صحت ندارد چرا که طبق آماری که بزودی منتشر میکنیم نزدیک ۵۰ درصد آثار سینمایی که از آغاز به کار این دولت پروانه ساخت گرفتهاند متعلق به سینمای اجتماعی بوده و سهم کمدیها کمتر از این عدد است.
به گزارش سینماسینما، روح الله سهرابی افزود: ما به دنبال مدیریت متوازن هستیم و ادعاهای برخی دوستان در خصوص سختگیری ما در ساخت فیلم اجتماعی از پایه بی اساس است.
او ادامه داد: تنها سختگیری فعلی ما در شورای پروانه ساخت آن جنس سینمایی ست که ایران را در جهان کشوری عقب افتاده و مفلوک، پر از رخوت و وجوه منفی تصویر کند و وقتی فیلم تمام میشود چیزی جز خفت و خاری برای ایران خروجی بیرون نمیآید.
سهرابی افزود: حیطه فعالیت یک مدیر سینمایی، حیطه محدود و تعریف شدهای است که نمیتواند صفر تا صد حواشی یک فیلم را حل کند، بعد از ناآرامیهای اخیر سعی کردیم مسیر تعاملی خود را هم با نهادهای بالادستی و هم نهادهای صنفی ارتقا دهیم که خروجی این تعامل رکورد شکنیهای پیاپی در دو ماه اخیر و رسیدن به فروش ۲۵۰ میلیاردی سینماها در سال جاری بود و این خلاف برخی پیشبینیها بود که از نابودی سینمای ایران میگفتند.
او ادامه داد: اینکه عوامل اصلی یک فیلم در آستانه اکران در یک اقدام پروپاگاندای برای بیشتر دیده شدن فیلم حرکتی انجام میدهند، سازمان سینمایی ترجیح میدهد یا مسئله را مسکوت بگذارد یا حل مشکل را به عوامل فیلم واگذار کند، در هیچ صنعت دیگری اینچنین قراردادها یک طرفه بسته نمیشود، بدون اینکه تضمینی از طرف دوم گرفته شود (البته که برخی تهیهکنندگان تضمین لازم را میگیرند و با این کار مانع از انجام رفتارهای پرخطری میشوند که میکواند به فیلم آسیب بزنند) و این حلقه مفقوده تعامل تهیهکننده با دیگر عوامل فیلم است.
سهرابی تاکید کرد: در حال حاضر ترکیب بازیگران یک اثر در مرحله صدور پروانه ساخت برای سازمان سینمایی مهم است و ما دخالتی نمیکنیم اما هشدار میدهیم به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند نروند تا برای فیلمشان مشکلی ایجاد نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





