سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
ظاهرا اینطور است که قصهها تماما روایت شدهاند و داستانها هزار هزار گفته شدهاند و دیگر چیز تازهای نمیتوان پیدا کرد که بوی تازگی بدهد. این یک واقعیت است و البته برای داستانسرا واقعیتی تلخ است، چراکه برای پیدا کردن داستانهای جدید و نو باید سختیهای بیشتری را تحمل کند. داستانهای خوب از چه چیزهایی شروع میشوند؟
هر داستانِ خوبی ـ اینجا فیلمنامه ـ از یک شخصیت خوب، موضوع خوب یا موقعیت خوب آغاز میشود. «کارت پرواز» موقعیت خوبی را برای داستانش پیدا کرده، اما این موقعیت یکه و تازه منجر به فیلمنامهای قابل قبول نشده است. در واقع، منجر به فیلمنامهای بد شده است. اگر میگویم غیرقابل قبول، دارم نگاهی حداقلی به ماجرا میکنم. در واقع کمترین انتظار ما از موقعیت برگزیده فیلم، این است که با یک فیلمنامه بهنسبت پرکشش روبهرو باشیم که اینطور نشده. دختر و پسری که بنا به شرایط زندگیشان با مرگ معامله میکنند، دختر و پسر جدیدی در سینمای ایران نیستند، اما موقعیتشان ـ و در واقع راهی که انتخاب کردهاند ـ انتخابی جدید است. اینکه آنها بستههای مواد مخدر را قورت میدهند تا در کشوری خارجی دوباره آنها را احیا کنند و چند دلاری قاتق زندگیشان کنند، از آن دست دکمههای جذابی است که ارزش دارد آدم وقت بگذارد از آن کُتی خوشدوخت و تاثیرگذار بدوزد، اما سازندگان بیحوصلهتر از آن بودهاند و حاصل کارشان شده چیزی در حد پیژامه بدقواره. با نگاهی خوشبینانه میتوان گفت که فیلمنامهنویسان عامدانه نخواستهاند به این موقعیت بحرانی چاشنیِ جذابی بزنند. غافل از اینکه آنچه غذایی را خوشمزه میکند، آن اندازه از چاشنیای است که شما به آن اضافه میکنید. «کارت پرواز» در شکل کنونیاش به یک غذای رژیمیِ بدمزه شبیه است.
ندا به عنوان شخصیت مرکزی این فیلم پیش از اینکه به موقعیت کنونیاش برسد، زندگیهایی کرده و به مصیبتهایی رسیده. «کارت پرواز» همه چیزهایی را که باعث شده ندا به اینجا برسد، حذف میکند. او در موقعیتی بحرانی است، اما با حذف پیشداستان و آغاز کردن فیلم از جایی بسیار جلوتر از آنچه باید، عملا میزان همدلی ما کاهش یافته است. ندا را آنقدری نمیشناسیم که بخواهیم با او همراه شویم. صرف یک شوهر بد که میخواهد کودکش را از او بگیرد، قلب و ذهن را برای او باز نمیکند. از سویی دیگر، همراهی منصور با ندا نیز آنقدر باورپذیر نیست که بخواهد یک فیلمنامه جاندار بسازد. منصور در پایان خیلی راحت موادش را دفع میکند، بنابراین چه جای اینکه این همه دردسر بکشد تا با ندا همراه شود و خودش را زجر دهد. ندا در او عاطفهای هم نساخته که بخواهد همراهیاش کند. پس موضوع چیست واقعا؟یادمان باشد همراهی این دو آدم اصلِ فیلمنامه است و این چنین، عقیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- مهدی رحمانی مطرح کرد/ نسخه اشتباهی از «کارت پرواز» در شبکه خانگی عرضه شد؛ نسخه صحیح جایگزین میشود
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد