به گزارش سینماسینما، عباس کیارستمی، پیش از ورود به دنیای سینما، سالها در عرصه گرافیک فعالیت کرده بود. او که خود دانشآموختهی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود با طراحی آگهی تبلیغاتی برای روزنامهها، ساخت تیتراژ برای فیلمهای سینمایی، ساخت فیلمهای تبلیغاتی برای بانکها و شرکتها و فعالیتهای دیگری از این دست، حضور حرفهای خود را رقم زد. او حتی پس از آن که در جایگاه یک کارگران سینما تثبیت شد همچنان به فعالیتهای گرافیکیاش ادامه داد و تا پایان عمر، آثاری از خود به یادگار گذاشت.
امرالله فرهادی (گرافیست و مدیرِ ویژهگرافیک) و همسایه قدیم کیارستمی، در حال حاضر چندی است که مشغول جمعآوری این دسته از کارهای کیارستمی است. با او و احمدرضا احمدی ( از دوستان و همکاران عباس کیارستمی در دوره کانون پرورشی) در خصوص این بُعد از فعالیتهای دوست قدیمش گفتگویی داشتیم که در زیر میخوانید.
امرالله فرهادی میگوید: «نمایشگاهی که امسال در خانه هنرمندان ایران ترتیب دادیم، با اینکه نمایشگاه خوبی بود، ولی جای بسیاری از کارهای مرحوم کیارستمی در آن خالی بود. کیارستمی در طول عمرش، فعالیتهای متعددی انجام داده است؛ کارهایی مثل طراحی، تیتراژ فیلمهای سینمایی، آگهیهای تبلیغاتیِ روزنامه، طراحی روی جلد کتاب، فیلمهای تبلیغاتی و … . جمعآوری این آثار، یک کار جانبی است که در کنار بقیه کارهایم آن را جلو میبرم. شاید این پروسه تا یک سال آینده طول بکشد. در تلاشیم که تمام این کارها را جمعآوری کنیم و برای نمایشگاه بعدی آماده کنیم.»
او میافزاید: «در نمایشگاهی که امسال برگزار شد، چند روجلدِ سیدی به اضافه عکس دری که آقای کیارستمی در اختیار خانم گلستان قرار داده بود، و خانم گلستان هم برای روی جلد ترجمهشان از کتاب «گزارش یک مرگِ» مارکز استفاده کرد، به نمایش درآمد. همچنین در مراسمی که امسال برگزار شد، وعده دادم که تا سال آینده اول تیرماه سعی کنم آثار عباس کیارستمی را جمعآوری کنم و نمایشگاه بعدی مکمل آثار گرافیکی او باشد.»
این گرافیست ادامه میدهد: «آثاری که ما مشغول جمعآوریشان هستیم، شامل چند دسته است؛ بعضی از کارها مثل اتودها، دستخطها و خطخطیها در خانه خود آقای کیارستمی است. دستهای دیگر مثل آثار گرافیکی و آگهیهای تبلیغاتی در روزنامههای کیهان و اطلاعات وجود دارد؛ و بخش آخر هم فیلمهای تبلیغاتی است که اکثر آنها در مجموعههای شخصی باید دنبالشان بود. سرنخهایی از این مجموعهدارها پیدا کردهایم ولی هنوز خیلی از آنها برایمان گنگ هستند.»
فرهادی میگوید: «با بهمن کیارستمی، برای این کار قرار گذاشتیم و امیدوارم که حوصله کنیم و آنچه که باقیمانده را جمعآوری کنیم. کیارستمی همیشه به من میگفت که بالاخره یک روزی با هم میرویم و کل اتاق را بیرون میریزیم، و این انبوه کاغذها را وارسی میکنیم تا کارهای باارزش را جدا کنیم. ولی متأسفانه هیچوقت این فرصت دست نداد.»
مدیر ویژهگرافیک یادآور میشود: «آثار تبلیغاتی کیارستمی، شامل فیلم و طراحی پوستر میشود. فایل دیجیتال روزنامهی اطلاعات از سال ۱۳۴۲ موجود است، و این مجموعه به لطف آقای دعایی در دسترس ما قرار گرفته. البته به غیر از آثار آقای کیارستمی مشغول جمعآوری فعالیتهای مطبوعاتی گرافیستهای دیگری ازجمله کاتوزیان، خسرو بیات، خودم و چند نفر دیگر نیز هستم. در حال حاضر، چند نفر از دانشجویان را گذاشتهایم تا روی روزنامهها کار کنند. حجم روزنامهها خیلی زیاد است. بخش عمدهای از آنها را آقای محسن میرزایی در کتاب «۲۳۰ سال تبلیغات ایران» منتشر کرده است. از منابع دست اول در این زمینه روزنامه کیهان و اطلاعات است. متأسفانه روزنامه کیهان هنوز به صورت فایل دیجیتال درنیامده است و ما هم هنوز فرصت نکردهایم که در کیهان به دنبال آثار کیارستمی باشیم. درواقع، به دلیل نبود نسخه دیجیتال از این روزنامه، بررسی آرشیوش کاری طاقتفرسا و به نوعی نشدنی است.»
فرهادی در پایان میگوید: «از زمانی که کیارستمی وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد، کارهایش شکل منسجمی به خود گرفت. تا قبل از آن به صورت پراکنده در جاهای مختلف کار کرده بود؛ آژانسهای تبلیغاتی، بانک عمران، دفتر طراحی علیاکبر صادقی و جاهای بسیار دیگر.»
احمدرضا احمدی، نیز درخصوص روجلد کتابهای عباس کیارستمی میگوید: «زمانی که انتشارات روزن، توسط ابراهیم گلستان و یدالله رؤیایی پایهریزی شد، من هم مدتی با آنها همکاری میکردم. عباس کیارستمی کاری که کرد، برای روی جلد مجله روزن بود. من شمارهی ۴ روزن را تحت عنوان «دفترهای روزن» درآوردم که روی جلدش را او طراحی کرد. آنموقع کیارستمی هنوز سازمان تبلیغات نگاره کار میکرد. این روی جلدها را با حروف ساده کار میکردیم. حروف بالایی آن کار خودم بود و وسطش نیز دایرهای بود که با کاغذ رنگی درست شده بود. جلدها، جلد پارچهای بود که کارِ صحافی «مهرآئین» بود. یکسری کارهای دیگر هم در انتشارات روزن درآوردیم که با خط آقای اخوین منتشر کردیم. برای مثال در طرف بُرِش کتاب مینوشتیم: «عروسی خون – فدریکو گارسیا لورکا- ترجمه احمد شاملو».»
احمدی اضافه میکند: «کیارستمی روجلد دو تا از کتابهای مرا طراحی کرد. یکی کتاب «وقت خوب مصائب» بود که انتشارات زمان منتشر کرد. یک کتاب کودکان هم با هم کار کردیم تحت عنوان «من حرفی دارم که فقط شما بچهها باور میکنید» که نقاشیهایش کار کیارستمی بود.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





