انتشار نام سهامداران و مالکان فیلمهای سینمایی توسط سازمان سینمایی، اقدام بسیار اصولی و مهمی است و در صورت تداوم میتواند اثرات مثبت بسیاری داشته باشد که محدود شدن فساد شاید نخستین ثمره آن باشد.
اصولا هر اقدامی در راه شفاف شدن امور، سینما را منتفع میکند و سوء استفاده گران را به زحمت میاندازد.
اما در همین فهرست هم مواردی به چشم میخورد که شبههناک است. مشخصا برخی از نامها در این جدول، پوششی شدهاند برای آدمهای اصلی که سرمایهگذاران پشت پرده هستند و معلوم نیست(و شاید هم هست) که چرا به سینما آمدهاند و البته گاهی “رنج فراوان میکشند”!
دوسه موردی هست که میدانیم و دوسه موردی که نمیدانیم.
یکمثال سادهاش دوست عزیزی است که تا همین امسال یک شغل بسیار معمولی و جانبی در سینما داشت و حالا نزدیک به صددرصد سرمایه یک فیلم پرهزینه را که در خارج ایران ساخته شده پرداخت کرده و در یک فیلم دیگر هم نامش به عنوان سرمایه گذار اصلی به چشم میخورد.
طبعا ایشان که اینهمه پول نداشته، پس سوال اینجاست که آن آدم اصلی پشت پرده کیست؟ کیست که پول کلان میدهد ولی اسمش مطرح نمیشود و مالکیت فیلم را هم نمیخواهد و ترجیح میدهد نام شخص دیگری درمیان باشد؟ آن آدم اصلی که هزینه کرده، حالا دارد فاکتورهایش را چندلاپهنا کجا ارائه میدهد؟ آیا به سادگی نمیشود حدس زد که دارد چرک تنِ پولهایش را در حمام سینما کیسه میکشد و نمیخواهد اسمش سر زبانها بیفتد؟ نمیشود به سادگی حدس زد که عدهای دارند از سینما به عنوان “حمام” استفاده میکنند؟
گمان میکنم در سینما باید یک نهضت سفت و محکم “از کجا آوردهای” راه بیفتد. شفافیت واقعی آنجا اتفاق میافتد. البته فکر نمیکنم این بخش ماجرا در حیطه وظایف سازمان سینمایی باشد و حسابرسی و حسابکشی دقیقتری میطلبد. ولی همینکه انتشار این فهرست اجازه میدهد سوالهای مهمی در ساحت عمومی طرح شود، جای خوشنودی بسیار است.
کاش به زودی علاوه بر اینها، هزینههای واقعی تولید فیلمهای سینمایی و دستمزدهای پرداخت شده نیز مثل همه جای دنیا شفاف شود تا همه، همه چیز را بدانند. سینما به اتاق شیشهای نیاز دارد.
روزنامه اعتماد – ۵ دی ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند