سینماسینما، محمد حقیقت: جشن تولد ژان لوک گدار مقابل خانهای که در آن به دنیا آمده، برگزار میشود. ژان لوک گدار، فیلمساز و منتقد برجسته، فردا سوم دسامبر ۹۱ ساله میشود. او بدون شک از تاثیرگذار ترین کارگردان های سینمای جهان در ۶۰ سال اخیر است. تعدادی از سینهفیلها (عاشقان سینه چاک سینما) قرار است فردا در مقابل خانه ای که او در سوم دسامبر ۱۹۳۰ در پاریس منطقه هفتم واقع در شماره ۲ خیابان کنیاک ژ، به دنیا آمد، جمع شوند و جشن کوچکی بگیرند. البته خود ژان لوک گدار مدت هاست در سوئیس زندگی آرام و دور از دسترس دیگران را سپری میکند. او در سالهای اخیر کمتر در انظار عمومی و جشنواره ها دیده شده و بیشتر در منزل خود مشغول به کار است. اغلب از روی اینترنت و غیره تکه هایی از فیلمها را پیدا میکند و آنها را به شکلی دلخواه مونتاژ کرده، بر آنها تفسیر میگذارد و به این شکل خود را سرگرم میکند. به عنوان مثال میتوان از فیلم «کتاب تصاویر» که در جشنواره کن ۲۰۱۸ در بخش مسابقه به نمایش در آمد و جایزه نخل طلای افتخاری برای مجموعه آثارش را به ارمغان آورد، نام برد. اگرچه فیلمهای اخیرش بیشتر شخصی و ویدئویی شده و تعداد تماشاگر کمتری را به سینما ها کشانده بود اما لازم است یادآوری شود که «از نفس افتاده» نخستین اثر بلند او در سال ۱۹۶۰ انقلابی در فرم، میزانسن، مونتاژ و شیوه روایت داستان ایجاد کرد و در ضمن پرفروش ترین فیلم اوست که ۲۲۰۸۸۶۴ تماشاگر را در فرانسه روانه سینماها کرد. موفقیت بعدی او در سال ۱۹۶۱ با «یک زن، یک زن است» شکل گرفت که این فیلم ۵۴۹۹۳۱ تماشاگر داشت. رفته رفته از تعداد تماشاگران فیلمهایش کاسته شد، از کمترین موفقیت در گیشه برای فیلمهایش میتوان به فیلم «سوسیالیسم» با ۲۸۵۷۶ تماشاگر و «خداحافظی با زبان»، در سال ۲۰۱۴ با تعداد ۳۳۱۸۳ تماشاگر یاد کرد.
وی طی هفتاد سال فعالیت در سینما، جوایز بسیاری از جمله شیرطلایی ونیز، خرس طلایی برلین، اسکار افتخاری برای مجموعه آثارش، نخل طلایی افتخاری و غیره را به دست آورده است. گدار از سال ۱۹۶۰ به بعد، تاثیر بسیاری بر سینماگران گوناگون جهان از جمله گلوبر روشا، فیلمساز برزیلی و موج نوی این کشور نیز گذاشته است.
از آخرین خبرها درباره او میتوان به فیلم «تا جمعه، روبینسون» اشاره کرد که میترا فراهانی، طی چند سال درباره او ساخته که موضوعش گفتگو بین دو سینماگر از غرب و شرق است. هر جمعه وی با ابراهیم گلستان، صحبت تصویری کرده و این دو به تبادل نظر پرداختهاند. این دو سینماگر هرگز از نزدیک با هم ملاقاتی نداشته اند و تنها از طریق مجازی ارتباط برقرار شده است. گدار ۹۱ ساله و گلستان صد ساله، هر دو متعلق به موج نوی سینمای کشور خود هستند و گفتگوی هفتگی آنها بسیار پربار و جالب در آمده است. این فیلم بلندی است که قرار است تلویزیون آرته فرانسه به زودی آنرا پخش کند. درضمن میترا فراهانی یکی از تهیه کنندگان فیلم «کتاب تصویر» است و همکاری او و گدار از آن زمان شروع شده بود.
به احتمال زیاد این فیلم اولین نمایش خود را میتواند درجشنواره برلین ۲۰۲۲ داشته باشد که البته این یکی از احتمالات است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت