سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس
روز سه شنبه هشتم فوریه، آکادمی اسکار، ۵ نامزد نهایی بخش اسکار فیلمهای بینالمللی (غیر انگلیسی زبان) را اعلام کرد. کنجکاوی درباره یکی از این فیلم ها که قبلا ندیده بودم مرا واداشت تا با پخش کننده فرانسوی آن تماس گرفته و آنرا ببینم؛ «لونانا، گاومیشی در کلاس درس» به کارگردانی پاوو چوینینگ دورجی، از کشور بوتان که عنوان فرانسوی آن «مدرسه ای در انتهای جهان» است و از یازدهم ماه مه آینده به پرده سینماهای فرانسه خواهد آمد. این فیلم از سادگی داستان و زیبایی فوق العاده در تصویر پردازی و میزانسن برخوردار است. ماجرای آن حکایت معلم جوانی است که به منطقه بسیار دورافتاده در دل کوهستان فرستاده شده که قبلا مدرسه ای در آنجا وجود نداشته است. اهالی آنجا روزگار سخت و یکنواختی را می گذرانند. تلاش معلم جوان برای تعلیم کودکان این روستا قابل ستایش است و رفته رفته در اثر نیروی ایمان به زندگی و آینده، موقعیت این کودکان دگرگون میشود. معلم جوان در ابتدا، جای متروکه ای را تبدیل به کلاس درس میکند و نوجوانان این منطقه در کلاسی که گاومیشی هم گاه در آن دیده میشود شروع به تحصیل میکنند. کنجکاوی این کودکان روز به روز برای درس خواندن بیشتر میشود، اما در پایان دوره آنها، معلم که ماموریتش تمام شده باید به جای دیگری برود. دانش آموزان که سخت به او وابسته و علاقهمند شده اند، می پرسند برای چه آنها را ترک میکند؟ معلم پاسخ میدهد: شما آینده این مملکت هستید، همین جا بمانید و ادامه دهید …فیلم با دادن امید به این نوجوانان خاتمه می یابد. کارگردان سی و هشت ساله این فیلم، عکاس، نویسنده، بوده است. کارهای هنری خود را از سال ۲۰۱۲ شروع کرد و فیلم کوتاه قبلی او در جشنواره لوکارنو مورد توجه قرار گرفته بود. «لونانا» نخستین فیلم بلند داستانی او است که به اسکار راه یافته است و شانس بسیاری به او روی آورده است. اگرچه در امریکا کمپانی بزرگی در پشت فیلم نبوده و پخش کننده هم نداشته است.
در مورد نامزهای اسکار امسال در بقیه رشته ها، بسیاری از فیلمهای هالیوودی و کاملا حرفه ای از کمپانی های بزرگ در رشته های گوناگون نامزد شده اند و باید منتظر مراسمی پرشور برای شب اسکار بود. اما چیزی که جالب توجه بود برای فیلمهای خارجی زبان آکادمی بیشتر به فیلم های هنری توجه کرده از جمله فیلم درخشان هنری و غیر تجاری «ماشین مرا بران» از ژاپن، که حتی در بین نامزدهای چهار رشته اصلی و بااهمیت جایزه اسکار قراردارد. این نشان میدهد که در چند سال اخیر آکادمی اسکار در مورد استعدادهای بین اللمللی بسیار بازتر و هوشمندانه تر عمل میکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- نقد «یک تصادف ساده» در وبسایت راجر ایبرت/ فیلمی تحت کنترل و هدایت کامل
آخرین ها
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- رونمایی از پوستر «مُک» در آستانه نمایش در جشنواره سینماحقیقت
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد





