به گزارش سینماسینما، محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما بابررسی وضعیت سینما و سینمای دفاع مقدس گفت: چند سالی است گامی بسیار مهم در سینما برداشتیم که آن را دوران گذار می دانم و اگر مشکلاتی برای سینما وجود دارد باید خاصیت این دوره بدانیم. یکی از محسناتی که امروز بخصوص برای سینما بر خلاف گلایه هایی که وجود دارد، مدیریت صحیح است و اگر شرایط امروز را صرف نظر از مدیریتش بخواهیم بررسی کنیم باید نمره قبولی به آن داد.
وی افزود: در دوران گذار، سینمای ما به سمت مستقل شدن و جدا از سینمای حمایتی و دولتی در حال حرکت است؛ اتفاقی که همیشه باید رخ دهد تا شاهد قهر مخاطب نباشیم و سینما با تولیدات مناسب در این بخش و حتی با وجود فیلم ها و آثار سخیفی که از آنطرف مرزها به ما ارائه می شود، در سبد فرهنگی و بین مردم رنگ پررنگتری به خود بگیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در گذر از دوره نقاهت هستیم و به آینده سینما علی رغم کارهای انجام نداده بسیار مانند امنیت شغلی، دور بودن از مولفه های ایرانی اسلامی و تامین شغلی و… خوش بینیم؛ روح امید در سینمای ما موجود است و این جای سپاس از زحمتکشان آن دارد.
این تهیه کننده بیان کرد: اینکه قطار سینما روی ریلی که مقصد و هدف مشخصی دارد حرکت می کند امتیاز بزرگ و قابل توجهی است که نباید بی انصافی کرد و آن ها نادیده گرفت.
شرف الدین اظهار داشت: در مورد سینمای دفاع مقدس، از یک طرف به گونه تاریخی پیوند می خورد و از طرفی به سینمای معرفتی که برخلاف دیگر ژانرها فکر کردن و اندیشیدن در مورد آن بسیار دشوار خواهد بود. به این دلیل که بخش فرهنگی سینمای ما وارداتی نیست و متکی بر افکار خودمان پیش می رود و جهانی کردنش بسیار سخت است، اگر همه جوانبش به روز نشود همچنان عقب مانده باقی می ماند؛ علت کوتاهی و نازایی سینما همین بود؛ چراکه مانند دیگر شاخصه های اقتصادی،سیاسی و…تعریف نشد.
این تهیه کننده اذعان داشت: سینمای دفاع مقدس کماکان نیاز به حمایت های دولتی و فرهنگی دارد و شاید آخرین گونه ای که از آن حمایت می شود این سینما است. البته زمانی که مانند سال گذشته آثاری چون «ماجرای نیمروز» و «نفس» را می بینیم که موفق بودند نشان از برگشت این سینما خواهد بود که باید جزو گونه های ملی برشمریم.
شرف الدین بیان کرد: مثل هالیوود که به سینمای جنگ خود اهمیت فراوانی می دهد و پردرآمدترین ژانر آنهاست، ما هم می توانیم مثلا در سیاست هسته ای بسیار موفقمان که دیگر کشورها در بخش هسته ای چشمشان به ماست، نگاه ویژه ای به سینمای جنگ داشته باشیم و دولت بصورت جدی برای حمایت همه جانبه وارد عمل بشود؛ چون فرهنگ ما جدای از سیاست نیست؛ حتی می توان این مطالبه را داشت که چرا فیلمی درباره برجام نداریم؟!
وی افزود: ما هرکجای دنیا با مردم ارتباط برقرار کردیم پایگاه بوجود آوردیم و اتفاقات مثبتی را رقم زدیم. سینما نیز ابزاری بسیار مهم در ایجاد ارتباط های مردمی خارج از کشور خواهد بود. پس با این تفاسیر چرا بخش بین الملل سینمای دفاع مقدس نداریم و حمایت کافی از آن نمی شود؟! همین ورود “نفس” به اسکار یعنی یک گام در عرصه بین المللی.
شرف الدین خاطرنشان کرد: باید یک کار گروه عملگرا از سه بخش وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد و تهیه کنندگان سینما بخصوص حوزه دفاع مقدس و ارزشی حمایت خود را بدون سفارشی بودن و عرضه در بازار بین المللی انجام دهند.
باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای جنگ در آینده فرضی
- نگاتیوهای یک حماسه
- اعلام اسامی ۴۰ فیلم منتخب در بخش مسابقه نقد، تحلیل و پژوهش شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- پایان فیلمبرداری «۲۳ نفر» در تهران/ عوامل راهی آبادان شدند
- سینماگری که گلایههای حاتمیکیا را بهحق میداند
- جزییات حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آثار حوزه دفاع مقدس در سال ۹۷
- محمدرضا شرف الدین: عدهای سودجو مشکلات سیاسی اجتماعی را به طنزِ سخیف بدل کردهاند
- انتقاد تند وغیر منتظره شرف الدین از دولت روحانی: همه انرژی هسته ای را داغون کرده اند
- همکاری پرستویی در برپایی یک مسابقه کتابخوانی در حوزه دفاع مقدس
- فیلم های دفاع مقدس برای موفقیت در گیشه باید در زمان مناسب اکران شوند
- درخواست سینماگران حوزه دفاع مقدس از وزیر ارشاد چه بود؟
- بنیاد سینمایی فارابی اولویت بندی کرد/ حمایت از سینمای دفاع مقدس
- بررسی پرفروشهای دفاع مقدس/ سود سینمای ایران از نمایش حماسه ۸ساله
- بازار داغ آمادهسازی فیلمهای دفاع مقدسی برای جشنواره فجر/ از «بمب» معادی تا «به وقت شام» حاتمیکیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





