🖋احسان شریعتی
🔸 فیلم سینمایی زیبای «بمب؛ یک عاشقانه»، به نویسندگی و کارگردانی پیمان معادی، امروز به ابتکار «مؤسسهٔ سیاووشان»، در پردیس سینمایی کوروش تهران، مورد تحلیل چند تن از صاحبنظران روانپژوه و جامعهشناس و هنرمندان دست اندرکار فیلم قرار گرفت، و از همه جوانب بهویژه روانشناختی و جامعهشناختی و فرهنگی مورد نقد و بررسی واقع شد. ما نیز به دعوت مؤسسه در این جلسه حضور داشتیم، و در اینجا از مبتکران این نشست تحلیلی غنی تشکر میکنیم.
🔸در یکی دو صحنهٔ این فیلم به دکتر شریعتی نیز اشاره میشود: پسر دانشآموزی که نوار موزیکش را «نوار شریعتی» پدرش معرفی میکند، و در صحنهٔ دیگری که صدای نیایش شریعتی پخش میشود و از معنای «مرگ و زندگی»، و ضرورت گفتن «حقیقت» برغم همهٔ «مصلحت«ها، سخن میگوید.
تفسیر یکی از دوستان تحلیلگر (دکتر علی نیکجو) این بود که نام و کلام شریعتی در اینجا به تاثیرات گفتمانی آموزههای او بر نسل انقلاب اشاره دارد که نسل و عصرِ حقیقت و ارزش و ایدئولوژی و انقلاب و ایثار و فداکاری عاشقانه است؛ بهخلاف فضای کنونی که سرمشق دورانی منفعت، خودمحوری، محاسبهگری عاقلانه حاکم شده است؛ و هردو سویهٔ این افراط و تفریط منفی است.
🔹از نظر من، نفس حضور «یاد» شریعتی در فضای هنری کشور و بویژه در دنیای سینما و از جمله در این فیلم مثبت است (چنانکه صدای زندهیاد فرهاد خواننده که حال و هوای زمان انقلاب را تداعی میکند). اما این اشارات جسته گریخته به شریعتی درعینحال از نوعی نابهنگامی زمانی و جابهجاییهای تاریخی نیز رنج میبرد. زیرا نباید فراموش کرد (و نسل جوان ممکن است چنین اشتباهی کند) که نقش و گفتار شریعتی گفتمان غالب بر دههٔ پنجاه است (آستانهٔ انقلاب)، و اما در فضای گفتمانی و تبلیغاتی دههٔ شصت شریعتی اساسا غایب است (حتی نامش را نمیشد مطرح کرد، آثارش نایاب و برخی ممنوع بودند، بسیاری از رهروانش در حبس و هجرت و..، بسر میبردند، و..)؛ و تنها از نیمهٔ دههٔ هفتاد (با رشد جنبش اصلاحی و گشایش نسبی فضا) است که بار دیگر شریعتی (مانند سایر نواندیشان پیشا-انقلاب)، با برگزاری یادمانها و انتشار مجموعه کامل آثار، به صحنهٔ اجتماعی و فرهنگی کشور باز میگردد.
🔹بنابراین، کلیشهای را که برخی از نظریهپردازان نوگرای دینی پسا-انقلابی از دکتر شریعتی بهعنوان «ایدئولوگ انقلابی رادیکالی» میسازند که آموزههایش در تقویت جوّ خشونت انقلابی پیش از انقلاب و «شهادت»طلبی دوران جنگ، نقش محرّک و مؤثری داشته را باید شکست، به دلایل متعدد و از همه مهمتر، محذوف بودن نام و آثار و آموزههای او از ادبیات رسمی این دهه، از صدا و سیما گرفته تا آموزش و پرورش!
و اما دلیل محتوایی دیگر، متناقضنما (پارادکسیکال) بودن تمامی مفاهیمی است که به شریعتی نسبت داده شده و میشود :
🔸انقلاب؟ آری، اما بیشتر فکری و درونی و بلندمدت؛ ایدئولوژی؟ آری، اما فقط بهمثابهٔ نظریهٔ انتقادی؛ ارزش؟ آری، اما بهمعنای دگردیسی و بازآفرینی همهٔ ارزشهای موجود؛ حقیقت؟ آری، اما همچون داوّ و آماجِ جنگ میانِ تقسیرها؛ شهادت؟ آری، اما نه جنگ و مرگ، که گواهی-و-آگاهیبخشیِ زندگی: نیکی، راستی، و زیبایی؛ و از همه مهمتر، مذهب؟ آری، اما عرفان، اخلاق و معنویتی استعلایی و الهیاتی سلبی علیه مذهبِ نهادین و شریعت و فقاهتِ روحانیتِ همهٔ ادیان، و …
🔹این شاخصهٔ ناسازگار، چندساحتی، یا ناسازوارنمای آموزههای شریعتی (یا همان «التقاطی» بودن بهزعمِ منتقدانش)، موجب شده که شریعتی برغم بقای نامش بر در و دیوار خیابانها و مؤسسات و ..، و حضور گاه و بیگاه در آثار هنری و فرهنگی، شومبختانه یا خوشبختانه، بهشکل غیررسمی همچنان «غریبی آشنا» در جامعه، و در گفتمان رسمی نامی «مسکوت» بماند !
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بمب، یک عاشقانه» معادی به خانهها میآید
- روایت عشق زیر بمباران/ نگاهی به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»
- یک تلخیِ شیرین/ نگاهی به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»
- توضیحات پیمان معادی درباره صحنههای به نمایش درآمده در «بمب یک عاشقانه»
- «عشقورزی زیر بمباران»/ نگاهی به «بمب: یک عاشقانه»
- اولین اکران مردمی «بمب یک عاشقانه» با حضور پیمان معادی و سیامک انصاری
- شروع پرفروش «بمب یک عاشقانه» و «کلمبوس»/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای روی پرده
- فیلم/ روایتی از عشق و جنگ در «بمب؛ یک عاشقانه» پیمان معادی
- پیمان معادی و لیلا حاتمی روی پوستر «بمب یک عاشقانه» + عکس
- فیلم پیمان معادی نامزد بهترین موسیقی در آسیاپاسفیک شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





