سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«چاقی» از آن دسته فیلم هایی ا ست که از همان صحنه های ابتدایی اش تکلیف خود را با مخاطب روشن می کند.
فیلم در مدیوم اشتباهی ساخته شده است. «چاقی» به واسطه پیشینه سازنده اش در ساخت سریال ها و تله فیلم ها شباهت زیادی به آثار تلویزیونی دارد و همین امر از ظرافت آن در پرداخت به میزانسن های ناب، تصاویر غافلگیرکننده و حتی دستیابی به فرمی جدید و تکرارنشده کاسته است.
راما قویدل تلاش می کند در «چاقی» یک مثلث عشقی را طراحی کند، اما در اجرای این ایده به موفقیت چشمگیری دست نمی یابد، چراکه جرقه رابطه عاشقانه امیر (علی مصفا) و شادی (مهسا کرامتی) نه با منطقی موجه و نه در موقعیتی خاص زده می شود و همین مسئله این رابطه را از اساس غیرمنطقی و ناملموس جلوه می دهد. امیر و همسرش بهار (لادن مستوفی) زندگی مطلوبی را در کنار هم سپری می کنند. مشکل اصلی زندگیِ امیر چاقی اوست. چند باری تصمیم به لاغری گرفته، اما هر بار به دلیل بی ارادگی اش در این پروژه شکست خورده است. او در همان نگاه اول عاشق شادی می شود و حضور شادی انگیزه لاغر کردن را در او بیدار می کند.
با این که فیلم می کوشد به یک سینمای واقعگرایانه اجتماعی نزدیک شود، اما ضربه اساسی اش را از ضعف در شخصیت پردازی و ناکارآمدی اش در شیوه ترسیم روابط آدم هایش در فیلمنامه می خورد. اشکال اساسی فیلم در واقع همان نقطه آغاز عشق است. اینکه از کجا و به چه علت عشقی اینچنین پررنگ میان دختری جوان و مرد متاهل میانسالی شکل میگیرد، خود جای سوال دارد. وقتی فیلمساز نمی تواند به این پرسشِ مهم پاسخ دهد، طبیعتا بخش های رمانتیک کار نیز قادر به شکل دهی دراماتیک عشق نخواهد بود. بدین ترتیب، رابطه مرد میانسال و دختر جوان پتانسیل کافی برای ادامه داستان را از دست می دهد و فیلم کشدار و مبتلا به یکنواختی می شود. به طور کلی «چاقی» در به تصویر کشیدن روابط آدم هایش عملکرد درستی ندارد و علاوه بر انفعال شخصیت هایش، روابطشان با یکدیگر نیز هرگز از حد و حدود کلیشه های رایجِ چنین فیلم هایی فراتر نمی رود.
اما آن چه باعث می شود اشکالات «چاقی» به رغم همه کاستی هایش گلدرشت به چشم نیایند، شاید کم ادعایی آن باشد. فیلمساز فیلم خود را در فضایی مینی مال جلو می برد و شخصیت های آن را نه در اندازه قهرمان و ضدقهرمان های آثار کلاسیک، بلکه درست، سنجیده و به اندازه در بستر کار قرار می دهد و همین امر باعث می شود درام، نسبت روایی و ظاهری درستی با عشق داشته باشد و دست کم با اسلوب های ژانری خود همخوانی کند.
«چاقی» بازی های خوبی دارد. هر چهار بازیگر اصلی آن اولا درست انتخاب شده اند و ثانیا در تناسبی سنجیده و خوشایند با یکدیگر بازی می کنند. «چاقی» شاید بهترین فیلمِ علی مصفا نباشد، اما او یکی از بهترین بازی های خود را در همین فیلم ارائه کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جایزه جشنواره بنگلور هند برای فیلم علی مصفا
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- با دست کباب می خوردیم /امروز سالروز تولد علی مصفا است
- «غیاب» علی مصفا در جشنواره سائوپائولو
- بازگشت مرتضی رزاقکریمی با یک سریال/ راما قویدل کارگردان «بینشان» شد
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد