ایتالیاییها که روزگاری ملت عاشق سینما بودند در طی سالهای اخیر بیشتر ترجیح میدهند در خانه بمانند و کمتر به سینما بروند.
به گزارش سینماسینما، سینمای ایتالیا که آخرین بار در سال ۲۰۱۴ با «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» اسکار خارجی برد و امسال نیز فیلم «مرا به نامت صدا کن» ساخته «لوکا گوادانینو» را در فصل جوایز سینمایی دارد، همچنان به ساخت فیلمهای سینمایی مطرح در سطح جهانی ادامه میدهد اما این بدان معنا نیست که مردم ایتالیا همچنان طرفدار سرسخت محصولات داخلی هستند و در این سالها اقبال کمتری به سالنهای سینما نشان دادهاند.
بر اساس جدیدترین آمارهای اعلام شده، میزان فروش محصولات سینمای ایتالیا در این کشور در سال ۲۰۱۷ با کاهش ۴۶ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی همراه بوده است.
کاهش فروش فیلمهای ایتالیایی در سینماهای این کشور همزمان با کاهش کلی ۱۲٫۴ درصد مخاطبان سینمایی در ایتالیا شده است و در سال ۲۰۱۷ تنها ۹۲ میلیون نفر در این کشور به سینما رفتند، در حالی که این رقم در سال گذشته آن ۱۰۵ میلیون نفر بود.
«فرانسسکو روتلی» رئیس انجمن فیلم “انیکا” ایتالیا، اکران آنلاین فیلمها، دانلود غیرقانونی و قاچاق فیلمها را از جمله عوامل نزول سینمای ایتالیا در عرصه فروش و مخاطب دانست و گفت مردم میخواهند در خانه و با راحتی تمام فیلم تماشا کنند و در این میان حجم بسیار بالایی از فیلمها قاچاق و دانلود غیرقانونی میشوند.
در این میان برخی دیگر معتقدند که مخاطبان دیگر از تماشای فیلمهای ایتالیایی هیجانزده نمیشوند و فیلمهای خارجی به فروش گیشه کمک میکنند. در سال ۲۰۱۷، دو محصول هالیوودی «دیو و دلبر» و «من نفرتانگیز ۳» پرفروشترین فیلمهای اکرانی در ایتالیا بودند و عصر طلایی فیلمهای هنری ایتالیایی مدت زمان زیادی است که به پایان رسیده است.
«الکس اینفاسلی» کارگردان و فیلمنامهنویس ایتالیایی که در شهر رم زندگی میکند در گفتگو با نشریه «آبزرور» عنوان کرده که اساسا ایتالیا سینمای هنری را ابداع کرد اما خود ما اولین کسانی بودیم که آن را کشتیم.
این سینماگر ایتالیایی در ادامه اظهار کرد: “افول سینمای ایتالیا از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، زمانی که سالنهای سینما جای خود را به مجتمعهای سینمایی دادند و فیلمهایی که بیشتر برای تلویزیون مناسب بودند راه به سینما پیدا کردند. در رم دهه ۱۹۸۰، سینماهایی داشتیم که محصولات بزرگ هالیوودی را نشان میدادند اما در کنار ان تعداد زیادی سالن سینما بودند که فیلمهای هنری به نمایش میگذاشتند. زمانی که شما رم را با لندن و پاریس مقایسه میکردید طیف وسیعی از انتخابها برای سینما در مقابل شما بود.
“یکی دیگر از عواملی که سینما و عادت تماشای فیلم را تغییر داد، ظهور «سیلویو برلوسکونی» در دهه ۹۰ میلادی در صحنه سیاسی بود. در آن زمان دو کمپانی بزرگ تولید و توزیع فیلم فعالیت میکرد، یکی «Medusa» متعلق به «برلوسکونی» و دیگری کمپانی دولتی «RAI»، اما در سال ۱۹۹۴ و انتخاب «برلوسکونی» به عنوان نخست وزیر، وی کنترل هر دو کمپانی را در دست گرفت”.
«اینفاسلی» ادامه داد: “این زمانی بود که تغییرات بزرگی ایجاد شد. آنها میخواستند فیلمهایی بسازند که بیشتر شبیه آن چیزی بود که در تلویزیون میدیدید و در ابتدا نیز عالی بود چون طیف مخاطبان بیشتری داشت. تولیدات سینمایی کمتر آموزنده و بیشتر سرگرمکننده شدند و کمتر به آن نوع از داستانگویی تمرکز میشد که بازتاب جامعه ایتالیایی بود. فرانسویها سینما را به عنوان ابزاری انقلابی استفاده کردند در حالی که ایتالیاییها از آن به عنوان آینه و برای نشان دادن شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه استفاده کردند و نمیدانستند بازتاب این شرایط در سینما موجب میشد عشق ما به تصویری که خودمان داریم خدشهدار شود”.
علیرغم سطح پائین مخاطبان در سال ۲۰۱۷، دلایلی برای امیدواری نیز وجود دارد. صنعت سینما در انتظار تصویب قانونی است که بر اساس آن سرمایههای بیشتری به سمت فیلمسازی سرازیز میشود. از سویی دیگر چندین فیلم خوب در نوبت اکران قرار دارند که آن جمله میتوان به «مرا به نامت صدا کن» ساخته «لوکا گوادانینو» (اکران از ۲۵ ژانویه)، جدیدترین ساخته «پائولو سورنتینو» با عنوان «آنها» درباره «سیلویو برلوسکونی» و فیلم «پسر نامرئی» ساخته «گابریل سالوالتوره» دیگر کارگردان برنده اسکار اشاره کرد.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- پائولو سورنتینو دوباره در ناپل فیلم میسازد/ تجلیل از شهر زادگاه
- معرفی برندگان جوایز دیوید دیدوناتلو ایتالیا/ «دست خدا» بهترین فیلم شد
- چگونه پائولو سورنتینو در شخصیترین فیلمش با بزرگترین تراژدی زندگیاش مواجه شد/ نوشتهای از اریک کوهن درباره «دست خدا»
- رئالیسم جادویی برای فرار از واقعیت وحشتناک/ نگاهی به فیلم «دست خدا»
- رقیب قدرتمند و جدی ایتالیایی برای فیلمهای خارجی اسکار به میدان آمد
- تجلیل از پائولو سورنتینو در جشنواره زوریخ/ مارادونا شادی و آزادی را به ناپل آورد
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- کارگردانی که مارادونا جانش را نجات داد، «دست خدا» را میسازد
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- «شیرشاه» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد
- “سریع و خشن” به صدر گیشه سینما بازگشت
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟