مناظره «حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی» با حضور علی مطهری و محمدحسن قدیری ابیانه به همت مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان در سالن اجتماعات مرکز اهلبیت برگزار شد.
به گزارش سینما سینما ، مناظره و کرسی آزاداندیشی با موضوع «حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی» با حضور علی مطهری، نایبرئیس دوم مجلس شورای اسلامی و محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک به همت مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان در سالن اجتماعات مرکز اهلبیت برگزار شد.
در بخشی از این مناظره قدیری ابیانه با اشاره به صحبتهای چندی پیش علی مطهری پیرامون ابطال آرای مینو خالقی بیان داشت: ایشان صحبتی داشتند که باید صلاحیت خانم مینو خالقی پس از انتخابات در مجلس بررسی شود، حال سؤال من این است که اگر این اتفاق میافتاد ایشان اعتبارنامه خانم خالقی را تأیید میکردند؟
علی مطهری در پاسخ به سؤال قدیری ابیانه اظهار داشت: طبق قانون اگر بعد از رأی مردم اسنادی علیه یکی از منتخبان پیدا شود باید بیاید در مجلس تا در خلال بررسی اعتبارنامهها آن اسناد نیز بررسی شود؛ در این زمینه معتقدم شورای نگهبان خلاف قانون عمل کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون انتخابات، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام میکند بنابراین نمیتواند مجدداً یک نفر را رد صلاحیت کند چراکه نظر خود را داده و نمیتواند ۲ نظر بدهد.
در این قسمت قدیری ابیانه مجدداً سؤال خود از مطهری را مطرح کرد و گفت: بر فرضی که اعتبارنامه ایشان به مجلس میآمد شما چه رأیی میدادید؟
مطهری در پاسخ به قدیری ابیانه بیان داشت: اگر اعتبارنامه خانم خالقی در مجلس بررسی میشد من به ایشان رأی مثبت میدادم به خاطر اینکه یک خانمی که متدین و معتقد به حجاب است و خودش هم پژوهشگر قرآن است اگر جایی اشتباه کرده و یکبار، دو بار، سه بار جایی بیحجاب هم بوده اشکال ندارد؛ الآن آمده اصلاح کرده، معتقد به حجاب است و سیرهاش سیره یک زن مسلمان و مؤمن است و ما حق اینکه آبروی او را ببریم نداریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مگر بقیه نمایندهها قبل از دوره نمایندگیشان اشتباهی نکردهاند، مگر خود شما هیچ اشتباهی نکردهاید؟ این روش اسلامی دارد، ممکن است فردی یکجایی اشتباه کند توبه کرده است.
قدیری ابیانه در این بخش خطاب به مطهری گفت: بلانسبت خانم خالقی اگر گلشیفته فراهانی نیز توبه کند شما به او نیز رأی میدهید؟
مطهری در پاسخ قدیری ابیانه گفت: اگر حتی خانم گلشیفته فراهانی هم توبه کند هیچ اشکالی ندارد و میتواند برگردد به دامان اسلام البته این را باید از فقها سؤال کنیم ولی فکر میکنم هر گناهی قابل توبه کردن است.
قدیری ابیانه در جواب مطهری اظهار داشت: بله، توبه خانم گلشیفته فراهانی را میپذیرم میگویم برگرد، ولی در حکومت نمیتوانی باشی، نماینده مجلس نمیتوانی باشی، میگوییم همه در برابر قانون برابرند در اجرای قانون که برابر نیستند کسی با چنین سابقهای قاضی نمیتواند باشد ولی اگر در برابر قاضی قرار گرفت قاضی نباید بین او و حاکم فرقی بگذارد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه قانون اساسی، تفسیر قانون را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است، حالا من اینجا سؤال دیگری میپرسم اگر کسی با مدرک دیپلم با مدرک جعلی در انتخابات ثبتنام کرد و رأی آورد، بعد مشخص شود که مدرک او جعلی بوده است موضوع ارجاع شود به مجلس، مجلسیها هم بگویند قبول است این فرد در مجلس باشد در حالی که قانون میگوید شرط نمایندگی مجلس فوقلیسانس است، آیا چنین فردی میتواند در مجلس نماینده باشد.
این کارشناس عالی امور استراتژیک درباره نقلقول علی مطهری از آیتالله جنتی گفت: آن چیزی که آیتالله جنتی گفتند این است که ممکن است در مجلس نمایندگان جناحی رأی دهند، همحزبی خود را به او رأی دهند نه چون حق با اوست چون همحزبی آنان است، بنابراین، این موضوع، موضوعی نیست که بخواهد به مجلس سپرده شود؛ به خصوص اینکه ایشان خودش را محجبه و پژوهشگر قرآن معرفی کرده است.
قدیری ابیانه افزود: من فکر میکنم اگر شهید مطهری هم جای شورای نگهبان بودند همان رأیی را میدادند که آیتالله جنتی داد.
مطهری در ادامه در پاسخ به قدیری ابیانه بیان داشت: اینکه گفتید اگر شهید مطهری بودند همین رأی آیتالله جنتی را میدادند نشان میدهد که شناخت درستی از شهید مطهری ندارید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه میگویید فردی با مدرک تقلبی بیاید و رأی بیاورد و بعداً مشخص شود، تصمیم درباره چنین فردی نیز توسط مجلس خواهد بود، قانون این را میگوید اگر به قانون احترام میگذارید، قانون این را میگوید.
وی افزود: ما درباره شرایط نامزدها که بحثی نداریم، مگر کسی گفته که هر کسی با هر شرایطی میتواند نامزد شود که شما چنین مسألهای را عنوان میکنید. خودتان موضوعی را مطرح و خودتان جواب میدهید اصلاً بحث در اینجا نیست، بحث در نحوه احراز شرایط است که وقتی میگویند باید فرد اعتقاد و التزام عملی داشته باشد این را چگونه احراز کنیم. بحثی که الان داریم این است که این نظارت استصوابی را زیاد گسترش دادهایم.
منیع : انتخاب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- نغمه های عرب/ تصویری از یک جامعه رها شده و بیمسئولیت
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
- کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازیهای رایانهای در سینما
- تریلر فیلم Extraction با بازی گلشیفته فراهانی منتشر شد + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





