روز گذشته بزرگترین تشکل تهیهکنندگان سینمای ایران، یعنی «شورایعالی تهیهکنندگان سینما»، نامهای سرگشاده به دادستانی قوه قضائیه ارسال کرد. این نامه در پی توقیف فیلم «عادت نمیکنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان به دستور دادستانی، نوشته شد.
پخش تیزر تبلیغاتی این فیلم در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای «جم» دردسر بزرگی را برای سینمای ایران به وجود آورده است. طبق شنیدهها و اظهارنظرهای رسمی، تهیهکنندگان سینما بارها توضیح دادهاند هیچگونه ارتباطی با این شبکهها ندارند و شبکهها رأسا اقدام به پخش تیزرهای فیلمها کردهاند. با توجه به ابعاد وسیع و تأثیرات مخرب قضیه بر پیکره اقتصاد نحیف سینمای ایران، با سید غلامرضا موسوی، رئیس شورایعالی تهیهکنندگان سینما، گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم تا زوایای مختلف این بحران بهتر بررسی شود:
در پایانِ نامه سرگشاده از قوه قضائیه درخواست کردید در حکم توقیف فیلم، تجدیدنظر کنند. اما واقعیت این است ممکن است شبکههای فارسی زبان بخواهند همین رویه را تکرار کنند، در این صورتمسئله برای سینمای ایران پیچیدهتر میشود. آیا راهکار عملی مشخصی برای حل این بحران دارید؟
شاید راهکار نهایی این باشد که کلا شبکه «جم» تعطیل شود! ببینید، مبرهن است تهیهکنندگان هیچ رابطهای با این شبکهها ندارند و تا آنجا که من خبر دارم فقط یک مورد گزارش داده شده که تهیهکنندهای آگهی داده است. پس در شکل کلی خود شبکه سرخود دست به چنین عملی زده است.
آیا اصلا تاکنون چنین موردی در دستگاه قضا به اثبات رسیده است؟
موضوع همین است که هیچ کدام از موارد تاکنون به اثبات نرسیدهاند. با این نگاه ممکن است شخصی یا گروهی به دلیل اختلافاتی که با فیلمی و یا سینمای ایران داشته باشند، با خرج فقط چندمیلیون تومان، تیزر فیلم موردنظر را به شبکههای ماهوارهای بدهد و بعد از این طریق بتوانند فیلم موردنظر را از پرده پایین بکشند و به قولی به زمین بزنند. نکته بعدی هم این است که اگر حکمی به دلیل مشخصی صادر شده، چرا فقط درباره یک فیلم اجرا میشود؟ درصورتیکه نباید استثنائی قائل شد. پس دراینصورت همه فیلمهای تبلیغ شده در ماهواره را باید از پرده سینماها پایین بکشند.
به نظر شما انگیزه پخش تبلیغات فیلمها از شبکههای فارسیزبان ماهوارهای چیست؟
سؤال ما هم همین است. آنها با پخش تیزرهای فیلمها درواقع برای سینمای ایران تبلیغ میکنند و در نهایت تماشاگران را از پای برنامههای خود به سالنهای سینمای داخل کشور میکشانند؛ درنتیجه مخاطبان برنامههایشان کاهش پیدا میکند.
تاکنون با شخصیتهای حقوقی مرتبط، جلسه یا رایزنی داشتهاید؟
طبعا با دوستانی که دلشان برای سینمای ایران میتپد، جلساتی برگزار کردهایم. ولی مشکل است نظر قطعی بدهم که چه زمان جواب میدهند. حالا اگر مدیران این شبکهها بخواهند لج کنند و پخش تیزرها را بیشتر کنند، آیا ما در ایران باید خسارت بدهیم؟ به هر حال باید جلوی ضرر سینمای ایران را بگیریم.
منبع: روزنامه شرق / فرانک آرتا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت