فرانکا والری، بازیگر پیشگام نقشهای کمدی ایتالیا در ۱۰۰ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، فرانکا والری، بازیگری شکیل، کمیک و انعطافپذیر که پیشگام نقشهای کمدی زنان در سینمای سالهای پس از جنگ ایتالیا بود و باعث شد کشور در دورانی سخت بخندد، در ۱۰۰ سالگی از دنیا رفت.
دختر او استفانیا بونفادلی که خواننده اپرا است اعلام کرد که والری یکشنبه در خانهاش در رم در خواب از دنیا رفت.
والری در میلان به دنیا آمد اما در رم زندگی میکرد. تالار شهر رم اعلام کرد دوشنبه مراسمی در یک سالن تئاتر در پایتخت ایتالیا در تجلیل از او برگزار میشود.
والری مخصوصاً به خاطر نقشهایش در دهههای پنجاه تا هفتاد میلادی در رادیو و بعد در تلویزیون و سینما محبوب بسیاری از ایتالیاییها بود.
رییسجمهور سرجیو ماتارلا پیغام تسلیتی برای درگذشت او فرستاد و او را به عنوان «بازیگری منعطف و محبوب که به خاطر استعداد عظیم و دوستداشتنی بودن خارقالعادهاش در قلبهای ایتالیاییها باقی میماند» تحسین کرد.
والری با نقشهای کمیک هوشمند و ظریفش به تفسیر جامعه پس از جنگ ایتالیا میپرداخت و اغلب فیلمنامهها یا تکگوییهایش، و مخصوصاً نقشهای روی صحنه تئاترش را خودش مینوشت.
یکی از به یادماندنیترین نقشهای او برای ایتالیاییها زمانی بود که نقش شخصیت «بانو لوس» را در حالی ایفا میکرد که به تنهایی روی صحنه ظاهر میشد و یک تلفن خیالی یا واقعی به دست میگرفت و از ریشههای بورژوا میلانی خود الهام میگرفت. یکی از شخصیتهای محبوب دیگر او هم شخصیتی بود که بلاهتهای طبقه متوسط رم را به سخره میگرفت.
بعد از چند دهه ایفای نقشهای کمدی در ایتالیا که عملاً پیش از آن مخصوص بازیگران مرد بودند، والری در نقشآفرینیهای خود مقابل بازیگران مرد هم قدرتمند ظاهر شد و مقابل توتو و آلبرتو سوردی بازی کرد.
والری در طول مسیر حرفهای بازیگری خود در سینما با تعدادی از نامدارترین کارگردانان ایتالیایی از جمله فدریکو فلینی، ماریو مونیچلی و دینو ریسی هم همکاری کرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زنانگی و قدرت در نقشهای کلودیا کاردیناله/ ستارهای فراتر از زیبایی
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
- حافظ و فیلم-شعر «جاده»
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- سینماسینما/ ستایش از فلینی در صد سالگیاش در شهر کن
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از گفتوگوی روبرتو روسلینی درباره «رم، شهر بیدفاع»
- برگزاری مراسم بزرگداشت فدریکو فلینی در جشنواره ترانسیلوانیا با رعایت فاصله اجتماعی
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از مصاحبه مطبوعاتی فدریکو فلینی و اینگمار برگمان
- مستند «فلینی جانها» در صدمین سالگرد تولد فدریکو فلینی ساخته شد
- روایت فرانکو نرو از حضور در فیلم تارانتینو و آرزوی محقق نشده همکاری با فلینی
- درباره فیلم «جاده»، بهمناسبت نودوهفتمین سالگرد تولد فدریکو فلینی/ دگردیسیهای جادهنوردان
- فیلمنامه تازه کشف شده اینگمار برگمان ساخته میشود/ برگمان ۶۴ دقیقه فمینیست بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





