صف اکران آثار سینمایی از چند ماه قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر همواره وجود داشته است که خود موجب اعتراض و بهوجود آمدن بسیاری از مشکلات میشود؛ مشکلاتی که تهیهکننده فیلم «سوءتفاهم»، تازهترین قربانی این رویه درباره آن سخن گفت.
فیلمسوزی به وقت زمستان
به گزارش سینماسینما ،تجربه نشان داده که یک فیلم، به صرف خوب بودن و قابل قبول بودنش در گیشه به موفقیت دست پیدا نمیکند. علاوه بر اینکه سلیقه و ذائقه مخاطب سینما دچار تغییر شده و خیلی وقتها ثابت شده کمدیهای نه چندان مطرح، تنها به دلیل حضور برخی از بازیگرانشان برای مردم نسبت به فاکتورهای یک اثر خوب و تاثیرگذار، ارجح و جذابتر است. اما فروش یک اثر سینمایی تنها به کیفیت یا کمیت آن باز نمیگردد. فصل اکران میتواند یکی از عوامل تعیین کننده برای موفقیت در گیشه باشد. شاید هم به همین دلیل باشد که اکثر کارگردانان برای اکران فیلمشان در نوروز تلاش بسیار میکنند که همواره منجر به اختلافات و کشمکشهای بسیاری هم شده است.
**اکران فیلمهای پرفروش در نیمه نخست سال
طبق آمارهایی که وجود دارد، اکثر فیلمهایی که پرفروش بودهاند، در نیمه اول سال اکران شدهاند. فیلمهای روی پرده در ایام نوروز همیشه با استقبال مردم مواجه شده، طوری که به سانسهای دوازده و دو شب هم کشیده شده است. از «هزارپا» که عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را یدک میکشد تا «مصادره»، «لاتاری»، «نهنگ عنبر» و … همه در ۶ ماه نخست سال روی پرده سینما رفتهاند.
**اکران «سوءتفاهم» سال آینده؟
هفتمین فیلم احمدرضا معتمدی هم که با دستمایه طنز سراغ مفهوم فراواقعیت در دنیای امروز رفته و به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم راه پیدا کرده بود، هنوز در صف اکران قرار گرفته و نتوانسته در این ماهها زمانی برای اکران به خود اختصاص دهد. این در حالی است که قرار بود این اثر دوازدهم ماه جاری روی پرده سینماها برود.
جلیل شعبانی، تهیه کننده این فیلم درباره به تعویق افتادن زمان اکران «سوءتفاهم» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ابتدا قرار بود این اثر پنجم و بعد هم دوازدهم دی اکران شود اما شورای صنفی جلسه گذاشتند و گفتند که یک فیلم دیگر روی پرده است که هنوز میفروشد. متأسفانه ما هم بهشدت از این قضیه و اتفاقات گلهمند هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان دیگری را برای نمایش «سوءتفاهم» درنظر نگرفتهاند؟ خاطر نشان کرد: به ما اعلام کردند که بعد از ایام جشنواره اکران میشود، اما موافق نیستم. چون از نظر من زمان خوبی نیست و به عید نزدیک میشود که فیلمها را زودتر از پرده سینما برمیدارند. بهتر است اکران به سال آینده موکول شود، حالا تا چه اندازه موفق میشویم، نمیدانم. باید ببینیم شورای صنفی نظرشان چیست. اما چون عقیده داشتند که فیلم «اتاق تاریک»روی پرده است و الان هم در حال فروش است، از اکران آن صرفنظر کردند.
**فیلم سوزی در زمان اکران
اما شاید بدترین ماههای فصل سال برای اکران یک اثر سینمایی، آذر و دی باشد. تقریباً دو ماه مانده به آغاز سال جدید سینمای کشور، بسیاری از فیلمها همچنان در صف اکران هستند. این آثار زمانی برای نمایش این آثار در طول سال اختصاص داده نشده و اکرانشان به این دو ماه موکول شده است. زمانبندی محدود و فشرده برای نمایش آثار، مصادف بودن این دو ماه با زمان امتحانات دانشآموزان و دانشجویان که همه این اتفاقات به فروش کم گیشه ختم میشود. شاید به همین دلیل باشد که خیلیها اکران فیلمها در این زمان را فیلم سوزی میگویند.
**«درساژ» و کجسلیقگی شورای اکران
با نگاهی به فیلمهای روی پرده سینما کاملاً متوجه خواهیم شد که امسال هم دوباره این اتفاق گریبانگیر آثار سینمایی شده است. برای مثال «آستیگمات»، «اتاق تاریک»، «اسکی باز» و «بمب؛ یک عاشقانه» هر کدام فیلمهای قابل توجه و قابل قبولی در سینما بودهاند که مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته است، اما همگی در این دو ماه روی پرده سینما رفتهاند. «درساژ» هم که اولین اثر پویا بادکوبه محسوب میشود و تا کنون توانسته جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کند، شامل این قضیه شده است. «درساژ» که ورایتی از آن بهعنوان داستانی اخلاقی برای عصر جدید یاد میکند به دلیل کمسلیقگی شورای اکران، نمایشش به این ماه ختم شد. شاید این اثر در هر کجای دنیا بود بیشتر مورد توجه قرار میگرفت و فیلمی چنین تاثیرگذار را در زمان بهتری اکران میکردند.
**تأثیرگذاری بر سلیقه مخاطبان
چنین فیلمهایی که تا حدودی توانستهاند نگاه و جریان تازهای را به سینما داخلی وارد کنند، اگر در ماههای دیگر نمایش داده میشدند، مسلماً گیشه موفقتری داشتند و میتوانستند تأثیرگذاری مثبتی هم بر جهتگیری سلیقه مخاطبان سینما داشته باشند. «قانون مورفی» که در ابتدا قرار بود بهجای فیلم «پاستوریونی» از پنجم دیماه نمایش داده شود و حتی اکران خصوصیاش هم در پردیس ملت برگزار شده بود، بر اساس تصمیم شورای صنفی نمایشش به تعویق افتاد و از روز دوازدهم ماه جاری روی پرده سینماها رفته است.
گزارش از هنگامه ملکی در ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اسب و تنهایی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- عصیان ریشهدار زمانها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- دنیای دهه هشتادیها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اکران «آشغالهای دوست داشتنی» و «درساژ» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران خصوصی فیلم درساژ / گزارش تصویری
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- «درساژ» در جشنواره بین المللی ساخالین روسیه
- پس از دریافت جایزه در شانگهای / «درساژ» به ملبورن می رود /استقبال از نمایش فیلم در لهستان
- بخش مسابقه فیلمهای اول را احیا کنید
- داوران جشنواره شانگهای چین معرفی شدند
- «درساژ» به گرانادا و سیدنی میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟