
صف اکران آثار سینمایی از چند ماه قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر همواره وجود داشته است که خود موجب اعتراض و بهوجود آمدن بسیاری از مشکلات میشود؛ مشکلاتی که تهیهکننده فیلم «سوءتفاهم»، تازهترین قربانی این رویه درباره آن سخن گفت.
فیلمسوزی به وقت زمستان
به گزارش سینماسینما ،تجربه نشان داده که یک فیلم، به صرف خوب بودن و قابل قبول بودنش در گیشه به موفقیت دست پیدا نمیکند. علاوه بر اینکه سلیقه و ذائقه مخاطب سینما دچار تغییر شده و خیلی وقتها ثابت شده کمدیهای نه چندان مطرح، تنها به دلیل حضور برخی از بازیگرانشان برای مردم نسبت به فاکتورهای یک اثر خوب و تاثیرگذار، ارجح و جذابتر است. اما فروش یک اثر سینمایی تنها به کیفیت یا کمیت آن باز نمیگردد. فصل اکران میتواند یکی از عوامل تعیین کننده برای موفقیت در گیشه باشد. شاید هم به همین دلیل باشد که اکثر کارگردانان برای اکران فیلمشان در نوروز تلاش بسیار میکنند که همواره منجر به اختلافات و کشمکشهای بسیاری هم شده است.
**اکران فیلمهای پرفروش در نیمه نخست سال
طبق آمارهایی که وجود دارد، اکثر فیلمهایی که پرفروش بودهاند، در نیمه اول سال اکران شدهاند. فیلمهای روی پرده در ایام نوروز همیشه با استقبال مردم مواجه شده، طوری که به سانسهای دوازده و دو شب هم کشیده شده است. از «هزارپا» که عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را یدک میکشد تا «مصادره»، «لاتاری»، «نهنگ عنبر» و … همه در ۶ ماه نخست سال روی پرده سینما رفتهاند.
**اکران «سوءتفاهم» سال آینده؟
هفتمین فیلم احمدرضا معتمدی هم که با دستمایه طنز سراغ مفهوم فراواقعیت در دنیای امروز رفته و به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم راه پیدا کرده بود، هنوز در صف اکران قرار گرفته و نتوانسته در این ماهها زمانی برای اکران به خود اختصاص دهد. این در حالی است که قرار بود این اثر دوازدهم ماه جاری روی پرده سینماها برود.
جلیل شعبانی، تهیه کننده این فیلم درباره به تعویق افتادن زمان اکران «سوءتفاهم» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ابتدا قرار بود این اثر پنجم و بعد هم دوازدهم دی اکران شود اما شورای صنفی جلسه گذاشتند و گفتند که یک فیلم دیگر روی پرده است که هنوز میفروشد. متأسفانه ما هم بهشدت از این قضیه و اتفاقات گلهمند هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان دیگری را برای نمایش «سوءتفاهم» درنظر نگرفتهاند؟ خاطر نشان کرد: به ما اعلام کردند که بعد از ایام جشنواره اکران میشود، اما موافق نیستم. چون از نظر من زمان خوبی نیست و به عید نزدیک میشود که فیلمها را زودتر از پرده سینما برمیدارند. بهتر است اکران به سال آینده موکول شود، حالا تا چه اندازه موفق میشویم، نمیدانم. باید ببینیم شورای صنفی نظرشان چیست. اما چون عقیده داشتند که فیلم «اتاق تاریک»روی پرده است و الان هم در حال فروش است، از اکران آن صرفنظر کردند.
**فیلم سوزی در زمان اکران
اما شاید بدترین ماههای فصل سال برای اکران یک اثر سینمایی، آذر و دی باشد. تقریباً دو ماه مانده به آغاز سال جدید سینمای کشور، بسیاری از فیلمها همچنان در صف اکران هستند. این آثار زمانی برای نمایش این آثار در طول سال اختصاص داده نشده و اکرانشان به این دو ماه موکول شده است. زمانبندی محدود و فشرده برای نمایش آثار، مصادف بودن این دو ماه با زمان امتحانات دانشآموزان و دانشجویان که همه این اتفاقات به فروش کم گیشه ختم میشود. شاید به همین دلیل باشد که خیلیها اکران فیلمها در این زمان را فیلم سوزی میگویند.
**«درساژ» و کجسلیقگی شورای اکران
با نگاهی به فیلمهای روی پرده سینما کاملاً متوجه خواهیم شد که امسال هم دوباره این اتفاق گریبانگیر آثار سینمایی شده است. برای مثال «آستیگمات»، «اتاق تاریک»، «اسکی باز» و «بمب؛ یک عاشقانه» هر کدام فیلمهای قابل توجه و قابل قبولی در سینما بودهاند که مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته است، اما همگی در این دو ماه روی پرده سینما رفتهاند. «درساژ» هم که اولین اثر پویا بادکوبه محسوب میشود و تا کنون توانسته جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کند، شامل این قضیه شده است. «درساژ» که ورایتی از آن بهعنوان داستانی اخلاقی برای عصر جدید یاد میکند به دلیل کمسلیقگی شورای اکران، نمایشش به این ماه ختم شد. شاید این اثر در هر کجای دنیا بود بیشتر مورد توجه قرار میگرفت و فیلمی چنین تاثیرگذار را در زمان بهتری اکران میکردند.
**تأثیرگذاری بر سلیقه مخاطبان
چنین فیلمهایی که تا حدودی توانستهاند نگاه و جریان تازهای را به سینما داخلی وارد کنند، اگر در ماههای دیگر نمایش داده میشدند، مسلماً گیشه موفقتری داشتند و میتوانستند تأثیرگذاری مثبتی هم بر جهتگیری سلیقه مخاطبان سینما داشته باشند. «قانون مورفی» که در ابتدا قرار بود بهجای فیلم «پاستوریونی» از پنجم دیماه نمایش داده شود و حتی اکران خصوصیاش هم در پردیس ملت برگزار شده بود، بر اساس تصمیم شورای صنفی نمایشش به تعویق افتاد و از روز دوازدهم ماه جاری روی پرده سینماها رفته است.
گزارش از هنگامه ملکی در ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اسب و تنهایی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- عصیان ریشهدار زمانها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- دنیای دهه هشتادیها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اکران «آشغالهای دوست داشتنی» و «درساژ» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران خصوصی فیلم درساژ / گزارش تصویری
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- «درساژ» در جشنواره بین المللی ساخالین روسیه
- پس از دریافت جایزه در شانگهای / «درساژ» به ملبورن می رود /استقبال از نمایش فیلم در لهستان
- بخش مسابقه فیلمهای اول را احیا کنید
- داوران جشنواره شانگهای چین معرفی شدند
- «درساژ» به گرانادا و سیدنی میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





