سرمای زمستان گویا قرار نیست گیشه سینمای ایران را رها کند. اتفاقی که هر چند امسال برای آن تمهیداتی اندیشیده شده بود اما با اتفاقاتی که رخ داد ماجرا تغییر کرد.
به گزارش سینماسینما، زمستان همیشه بر گیشه سینماهای ایران تاثیر منفی داشته است. هر چقدر اکران نوروز و تابستان گیشه سینمای ایران اوضاع خوبی دارد، در نیمه دوم سال سرمای زمستان بر گیشهها هم سایه میاندازد و سیر فروش نزولی میشود تا رسیدن به زمان جشنواره فیلم فجر و گرم شدن دوباره تنور سینمای ایران.
امسال اما از ابتدا به نظر میرسید برای این سیر نزولی در نیمه دوم سال تمهید لازم اندیشیده شده است. انتخابی یا اجباری، اکران چند فیلم کمدی به نیمه دوم سال افتاد تا این کاهش فروش را جبران کند. «زیر نظر»، «جهان با من برقص» و «خوب، بد، جلف۲ ارتش سری» این فیلمها بودند که در این میان «خوب، بد، جلف» از اکران انصراف داد تا در رقابت جشنواره فیلم فجر حاضر شود. اما دو فیلم دیگر در کنار «مطرب» و «چشم و گوش بسته» که حالا بیش از یازده هفته اکران را پشت سر گذاشتهاند فیلمهای کمدی هستند که قرار بود نجاتبخش گیشه سینمای ایران در نیمه دوم سال باشند. هدفی که تا حدودی با فروش خوب «مطرب» دستیافتنی به نظر میرسید اما با اتفاقاتی که در دی ماه رخ داد این هدف دور و دورتر شد و عملا فیلمهای مجید صالحی و سروش صحت با بدشانسی روبهرو شدند و نتوانستند میزان مورد توقع فروش را در گیشه سینماها به ثبت برسانند.
«جهان با من برقص» «زیر نظر» را جا گذاشت

اگر بخواهیم از صدر جدول که همچنان در دست مصطفی کیایی و «مطرب» است بگذریم، رقابت جایگاه دوم جدول اکران میان «زیر نظر» و «جهان با من برقص» را این هفته بالاخره سروش صحت و فیلمش بردند. فیلمی که این روزها توجه دوستداران سینما را به خود جلب کرده و واکنشهای مثبت زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است. آنقدر که با وجودی که سوژه اصلی فیلم با محوریت مرگ پیش میرود اما اغلب کاربران شبکههای اجتماعی از حال خوب و امیدی که فیلم به مخاطب خود تزریق میکند. علی مصفا، جواد عزتی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی و دیگر رفقایشان که در این فیلم مقابل دوربین سروش صحت رفتهاند تا یک مهمانی متفاوت را به تصویر بکشند، در این هفته فروش ۹۷۴میلیون تومانی را در گیشه سینماها ثبت کردند و با اختلاف کمی بالاتر از «زیر نظر» با ۸۹۶میلیون تومان و پایینتر از «مطرب» با یکمیلیارد و ۵۵میلیون تومان قرار گرفتند.
«چشم و گوش بسته» فیلم بعدی جدول اکران با ۴۶۰میلیون تومان و انیمیشن «بنیامین» هم فیلم دیگری است که ۲۶۶میلیون تومان فروش را به دست آورده است.
نگاهی به آمار جدول فروش

همانطور که در ابتدای مطلب آمد اتفاقاتی که در دی ماه در فضای اجتماعی سیاسی کشور رخ داد، آنقدر تلخ و جانگداز بود که بر اکثر امور فرهنگی کشور هم تاثیر بگذارد. این اتفاقات پس از اینکه یک هفته فروش سینماها را با یک کاهش شدید روبهرو کرد در هفتههای بعد هم اجازه نداد رقم فروش به هفتههای پیش از وقوع این اتفاقات برگردد.
طبق آنچه در سامانه فروش سینمای ایران ثبت شده، در هفتهای که گذشت مجموع فروش سینماها رقم ۴میلیارد و ۵۰۷میلیون تومان بود که ۲میلیارد و ۲۸۳میلیون تومان از این رقم سهم سینماهای تهران بود. ۴۱۸هزار و ۷۱نفر در این هفته برای تماشای فیلمهای روی پرده به سینما رفتند که ۱۶۹هزار و ۲۷۱نفر آنها را تهرانیها تشکیل میدانند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- بازی نوازنده
- نامزدی «جهان با من برقص» و «سونامی» در جشنواره فیلم ولز
- جهانِ بى جهان پس از جهان/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»
- قاعده زندگی شیرین/ نقدی بر فیلم «جهان با من برقص»
- کاسبی با سوراخ مبل/ درباره فیلم «زیرنظر»
- تماشاگر رقص/ درباره فیلم «جهان با من برقص»
- یک دورهمی فاقد داستانگویی/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»
- آمار فروش فیلمهای زیرنظر و مهمانخانه ماه نو/ پایان اکران آنلاین این دو فیلم
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- «جهان با من به رقص» به سینما ماشین رسید
- آمار فروش سینمای ایران در سال ۹۸/ پرفروشترین فیلم سال اعلام شد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۲)/ سروش صحت، سعید روستایی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۵)/ علی مصفا، جواد عزتی
- قلقلک فلسفی مرگ/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





