سینماسینما، مینو خانی
روی سیم تیر چراغ برق، کلاغی غارغار می کند؛ یکی از نمادهایی که در بسیاری از آثار هنری عباس کیارستمی نقش بسته است. «همراه با باد» که بر صفحه سیاه نقش می بندد، خیلی زود ذهن مخاطب به سمت «باد ما را خواهد برد» می رود که خوب در ذهن سینمادوستان ایرانی حک شده است. فیلم با گفتوگو در ماشینی شروع می شود؛ همچنان یکی دیگر از ویژگی های سینمای کیارستمی، خصوصا در آثار متاخرترش. بعد جاده و گلفروشی و عکسی از کیارستمی بر مزارش. دیگر تردیدی نیست که شاهد فیلمی درباره کیارستمی خواهیم بود که در سومین سالگرد سفر ابدی اش به پرده نقره ای راه پیدا کرده است.
سنت ساخت مستند پرتره از شخصیت های مهم سنتی است که در سینمای جهان جایگاه والا و قدرتمندی داشته و دارد. در ایران نیز مدتی است جای خود را در میان ژانرهای مستند سینمایی باز کرده و باعث شده آثار تصویری درباره افراد تاثیرگذار در زمینه های مختلف از صنعت و اقتصاد گرفته تا هنر و ادبیات ساخته شده و این افراد به مخاطب شناسانده شوند. در این مستند-پرتره ها اصولا خلاصه ای از فعالیت ها و آثار و گفتوگو با نزدیکان، اعم از خانواده، دوستان و همکاران دو جزء اساسی اثر هستند که هر چقدر دقیق تر انتخاب شوند، فرم و محتوای بهتری در راستای معرفی دقیق تر و عمیق تر شخصیت ارائه می شود؛ کاری که کارگردان مستند پرتره «همراه با باد» انجام داده است. مهدی شادی زاده، کارگردان جوان این مستند پرتره، با مجموعه عکس های در برفش نشان می دهد به سبک و نگاه کیارستمی علاقهمند است و این علاقه محدود به عکس های این مجموعه نیست. مستند «همراه با باد» نشان می دهد شادی زاده در طول زمان سیر نگاه کیارستمی را دنبال کرده تا به فرمی از فرم های این هنرمند برسد. کارگردان جوان با ذکاوت از المان های مورد علاقه کیارستمی در «همراه با باد» استفاده می کند و با افرادی به گفتوگو می نشیند که طی سال ها همراه کیارستمی بودند؛ کیانوش عیاری، سینماگر؛ آیدین آغداشلو، همکلاسی دوره دبیرستان و همراه سال های زندگی هنری؛ مریم زندی، عکاس پرتره هنرمندان و ادیبان؛ لیلی گلستان، مترجم و گالری دار و کسی که اولین جایزه فیلم برتر را در سال ۱۳۵۴ برای فیلم «مسافر» در نهمین جشنواره بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کیارستمی اهدا می کند؛ ابراهیم حقیقی، هنرمند گرافیست؛ جواد مجابی، شاعر، نویسنده و هنرمندی که شناخت بسیار عمیقی از هنرمندان همدوره خود، خصوصا آنها که از دهه ۴۰ فعالیت خود را شروع کرده اند، دارد؛ و بالاخره محسن آزرم، روزنامه نگاری که حداقل دو نسل با کیارستمی فاصله دارد، اما تسلط و شناخت خوبی از هنرمندان و ادیبان دارد.
خاطرات و اظهارنظرهای این افراد درباره کیارستمیِ شاعر، نقاش، عکاس، گرافیست و فیلمساز جهانی که لابه لای عکس ها، نقاشی ها و تصاویری از فیلم ها و پشت صحنه آنها می آید، ریتمی هماهنگ با ریتم شروع، حضور و اوج حرفه ای کیارستمی به خود می گیرد و هر چه پیش می رود، محتوای گفتوگوها به محتوای نگاه کیارستمی در خلق آثارش نزدیک تر می شود. برای همین به نظر می رسد نظر کیانوش عیاری که آغازگر این مستند است، بیشتر شبیه حرف های سرگردانی است که نه خاطره است نه اظهارنظر تخصصی هنری.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رسیدن به امر محال/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- همراه با نگاهی شاعرانه به زندگی/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- مستند «همراه با باد» در فرانسه منتشر میشود
- درباره صدای «همراه با باد»
- باد ما را خواهد برد… / نگاهی به فیلم “همراه با باد”
- تک درخت عباس کیارستمی ثبت میراث فرهنگی میشود
- «همراه با باد» همزمان با تولد کیارستمی روی پرده میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





