مشایخی با اشاره به اینکه رابطه دوستانه او و زنده یاد علی حاتمی به اوایل دهه ۴۰ باز می گردد ،گفت: علی حاتمی سعدی سینمای ایران است.
به گزارش سینماسینما، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر در سالروز درگذشت زنده یاد علی حاتمی گفت: اوایل دهه ۴۰ با زنده یاد علی حاتمی آشنا شدم. علی حاتمی نمایشنامه می نوشت و آثارش را به اداره هنرهای دراماتیک می آورد که همان اداره تئاتر فعلی محسوب می شود تا هر کدام از افرادی که علاقمند بودند، بتوانند آن ها را اجرا کنند.
بازیگر فیلم «سلطان صاحبقران» در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: در همان دهه ۴۰ با زنده یاد حاتمی دوست شدم و مدتی بعد زنده یاد فخیمی که فیلمبردار بسیار برجسته ای بود و یک مجموعه تبلیغاتی داشت، یک روز بنده را به همراه تعداد دیگر از دوستان دعوت کرد و از فیلمی که قصد ساخت آن را داشت، سخن به میان آورد.
قرار بود در آن فیلم بنده نقش مهمی را ایفا کنم اما به هر حال آن فیلم ساخته نشد چرا که بنده با تهیه کننده به توافق نرسیدیم اما حاتمی به دلیل اینکه فکر کرد من نمی خواهم سر این کار حاضر شوم، با بنده قهر کرد.
مشایخی همچنین گفت: زنده یاد حاتمی تا سال ۵۲ با بنده قهر بود تا اینکه ۶ داستان از حضرت مولانا را نوشت و آن ها را برای من فرستاد و بنده در دفتر او حضور پیدا کردم. این داستان ها به گونه ای بود که من در همه قسمت های آن حضور داشتم و پس از این مجموعه درسال ۱۳۵۳ و در قالب مجموعه «سلطان صاحبقران» همکاری داشتیم.
علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ همچنین فیلم دیگری را ساخت و بار دیگر همکاری ما در این اثر رقم خورد.
پیشکسوت عرصه بازیگری تلویزیون و سینما گفت: بنده پیش تر هم گفته ام که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است اما در آن زمان برخی افراد دلخور شدند اما همان تعداد نیز بعدها متوجه شدند که این موضوع واقعیت دارد.
بازیگر سریال تاریخی «معمای شاه» در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی زنده یاد علی حاتمی تصریح کرد: علی حاتمی شخصیت بسیار برجسته ای داشت و به کار خود علاقمند بود و می توان گفت که مهمترین ویژگی شخصیتی او این بود که با تمامی عوامل حتی با افرادی در گروه فنی و در پشت صحنه قرار داشتند هم رابطه خوبی برقرار می کرد و رفتارش به گونه ای بود که همه به او علاقمند می شدند. شیوه رفتار و گفتار زنده یاد علی حاتمی به گونه ای بود که اگر فردی در پشت صحنه کارهای خود حضور پیدا می کرد و نمی دانست که کارگردان چه فردی است، به هیچ عنوان احتمال نمی داد که علی حاتمی کارگردان باشد. زنده یاد حاتمی همچنین انسان بسیار با اخلاقی بود.
زنده یاد علی حاتمی ۱۵ آذر سال ۱۳۷۵ در تهران درگذشت.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟