مشایخی با اشاره به اینکه رابطه دوستانه او و زنده یاد علی حاتمی به اوایل دهه ۴۰ باز می گردد ،گفت: علی حاتمی سعدی سینمای ایران است.
به گزارش سینماسینما، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر در سالروز درگذشت زنده یاد علی حاتمی گفت: اوایل دهه ۴۰ با زنده یاد علی حاتمی آشنا شدم. علی حاتمی نمایشنامه می نوشت و آثارش را به اداره هنرهای دراماتیک می آورد که همان اداره تئاتر فعلی محسوب می شود تا هر کدام از افرادی که علاقمند بودند، بتوانند آن ها را اجرا کنند.
بازیگر فیلم «سلطان صاحبقران» در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: در همان دهه ۴۰ با زنده یاد حاتمی دوست شدم و مدتی بعد زنده یاد فخیمی که فیلمبردار بسیار برجسته ای بود و یک مجموعه تبلیغاتی داشت، یک روز بنده را به همراه تعداد دیگر از دوستان دعوت کرد و از فیلمی که قصد ساخت آن را داشت، سخن به میان آورد.
قرار بود در آن فیلم بنده نقش مهمی را ایفا کنم اما به هر حال آن فیلم ساخته نشد چرا که بنده با تهیه کننده به توافق نرسیدیم اما حاتمی به دلیل اینکه فکر کرد من نمی خواهم سر این کار حاضر شوم، با بنده قهر کرد.
مشایخی همچنین گفت: زنده یاد حاتمی تا سال ۵۲ با بنده قهر بود تا اینکه ۶ داستان از حضرت مولانا را نوشت و آن ها را برای من فرستاد و بنده در دفتر او حضور پیدا کردم. این داستان ها به گونه ای بود که من در همه قسمت های آن حضور داشتم و پس از این مجموعه درسال ۱۳۵۳ و در قالب مجموعه «سلطان صاحبقران» همکاری داشتیم.
علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ همچنین فیلم دیگری را ساخت و بار دیگر همکاری ما در این اثر رقم خورد.
پیشکسوت عرصه بازیگری تلویزیون و سینما گفت: بنده پیش تر هم گفته ام که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است اما در آن زمان برخی افراد دلخور شدند اما همان تعداد نیز بعدها متوجه شدند که این موضوع واقعیت دارد.
بازیگر سریال تاریخی «معمای شاه» در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی زنده یاد علی حاتمی تصریح کرد: علی حاتمی شخصیت بسیار برجسته ای داشت و به کار خود علاقمند بود و می توان گفت که مهمترین ویژگی شخصیتی او این بود که با تمامی عوامل حتی با افرادی در گروه فنی و در پشت صحنه قرار داشتند هم رابطه خوبی برقرار می کرد و رفتارش به گونه ای بود که همه به او علاقمند می شدند. شیوه رفتار و گفتار زنده یاد علی حاتمی به گونه ای بود که اگر فردی در پشت صحنه کارهای خود حضور پیدا می کرد و نمی دانست که کارگردان چه فردی است، به هیچ عنوان احتمال نمی داد که علی حاتمی کارگردان باشد. زنده یاد حاتمی همچنین انسان بسیار با اخلاقی بود.
زنده یاد علی حاتمی ۱۵ آذر سال ۱۳۷۵ در تهران درگذشت.
منبع: میزان
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار