مدیر فستیوال «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد تا با برگزاری ورک شاپ درباره اقتضائات جشنوارههای خارجی و حضور در آنها برای فیلمسازان ایرانی توضیح دهد.
به گزارش سینماسینما، عباس رافعی کارگردان و مدیرعامل موسسه فیلم نگاران، درباره سفر «بن بهمنی» مدیر فستیوال «یونیورسال» آمریکا به ایران و برگزاری کارگاه آموزشی اینگونه گفت: بن بهمنی مدیر فستیوال «یونیورسال» آمریکا قرار است یک ورکشاپ در تاریخ ۱۶ آذر در ساعت ۱۴ بعدازظهر در موسسه فیلمنگاران برگزار کند.
او افزود: موضوع این ورکشاپ درباره تفاوت جشنواره های آمریکایی با جشنواره های اروپایی است. برای مثال جشنوارههای اروپایی به دنبال فیلمهای سیاه انتقادی یا زیرزمینی هستند اما جشنوارههای آمریکایی به دنبال فیلمهای کلاسیک داستانگو و به تعبیری فیلمهایی که سینما در آن جریان دارند، هستند.
این کارگردان سینما بیان کرد: بن بهمنی قرار است توضیحاتی در مورد شکل و نحوه فیلمسازی در آمریکا و تفاوت جشنوارههای آنها با فیلمهای اروپایی بدهد و بگوید که این جشنوارهها چه مشخصاتی دارند و ورود به آنها، چرخه پخش و اکران چه در سینما و چه در تلویزیونهای آمریکا به چه صورت است. برای مثال یک فیلم باید برای حضور در آنها چند دقیقه باشد.
رافعی ادامه داد: بن بهمنی در این ورک شاپ توضیح میدهد فیلمها از لحاظ فنی و ساختاری باید چه مشخصههایی داشته باشد و تجربیات خود را به فیلمسازان جوان منتقل میکند.
کارگردان «فصل فراموشی فریبا» عنوان کرد: پس از برجام و بهتر شدن روابط ما با آمریکا به نظرم میتوانیم بازارهای سینمایی آمریکا را با حضور افراد مؤثر آن به دست بیاوریم و فیلمسازان خود را با آنها آشنا کنیم.
او گفت: بن بهمنی به دعوت مؤسسه فیلمنگاران ۸ آذرماه به ایران آمده است البته پیش از این هم لوئیچی کامپونیلی مدیر فستیوال سینمایی «سالنتو» ایتالیا به دعوت همین مؤسسه به ایران آمده بود. درواقع ما در تلاش هستیم بستری را فراهم کنیم که فیلمسازان بتوانند به صورت حضوری با مدیران فستیوالهای معتبر گفتگو کنند. من معتقدم نگاه فستیوالهای سیاسی و رویکرد آنها نسبت به فیلمهای ایرانی تغییر کرده است به همین دلیل فیلمسازانی که فکر میکنند باید فیلم سیاه بسازند، اشتباه میکنند زیرا در وهله اول باید به معنای واقعی کلمه فیلم بسازند و بعد فیلمهای آنها مضامین انتقادی داشته باشد.
این کارگردان ادامه داد: فیلمسازان ما ابتدا باید بیاموزند که فیلمهایشان تکنیک داشته باشد این در حالی است که برخی از کارگردانها فکر میکنند با یک موبایل هم میتوانند فیلم بسازند و به جشنوارههای دنیا بفرستند.
رافعی در پایان خاطرنشان کرد: حضور فیلمسازان کوتاه و بلند در این ورکشاپ آزاد است ضمن اینکه آنها میتوانند فیلمهای خود را برای بررسی به این ورکشاپ بیاورند. این را هم باید بگویم که یک ساعت از این ورکشاپ به سخنرانی بن بهمنی و ۲ ساعت آن به پرسش و پاسخ با فیلمسازان اختصاص دارد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتقاد رافعی از شوراهای پروانه ساخت و نمایش/ بحث خودی و غیرخودی در سینما به راه افتاده است
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
- عباس رافعی: نباید همه جشنوارههای بینالمللی را با یک چوب راند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





