مصطفی جلالی فخر، منتقد و نویسنده سینمایی میگوید: «قطعا راهاندازی گروه هنر و تجربه برای نمایش فیلمهایی که رویکرد تجربی دارند لازم و ضروری است و راهاندازی چنین گروههایی در برخی کشورهای دنیا اتفاق افتاده است.»
به گزارش سینماسینما ،او یکی از دلایل موفقیت این گروه را در استمرار فعالیتشان میداند: «طرحهایی از این جنس سالیان متمادی و گذشته اجرا شد که همه آنها عمر کوتاهی داشتند و آنها عملا در اجرای برنامههای خود ناموفق بودند اما این گروه سالهاست که توانسته فعالیت خود را پی بگیرد جای خود را در میان مخاطبان و حتی جشنوارهها باز کنند.»
نکته مهمی که باید به آن اهمیت داد موفقیت هنر و تجربه تا جایی است که گاهی بعضی فیلمسازان از نقطه صفر تولید برای نمایش فیلمشان در این گروه سینمایی برنامهریزی میکنند. موفقیتی که به نظر میرسد کمتر مورد توجه مسوولان سینمایی قرارگرفته باشد. این منتقد نکات مثبت دیگر این تیم را در این میداند که باوجود تمام کارشکنیها و هجمههایی که به آن وارد میشود و حتی با تغییر مدیریتها؛ آنها مقاومت کرده ودوام آوردند وچه بسا روبهجلو هم حرکت میکنند.
همانطوری که در ابتدای بحث مطرح شد انتقاداتی به این گروه سینمایی وارد است امری که جلالی فخر هم به آن تاکید دارد: «طبعا به نحوه انتخاب فیلمها برای نمایش در این گروه نقدهایی وارد است؛ کما اینکه تنها ۳۰ درصد فیلمهای متقاضی صلاحیت پخش در گروه هنر و تجربه را کسب کردهاند و تصمیمگیری تعداد افرادی که در این شورا حضور دارند قطعا در انتخاب این تعداد فیلمها دخیل است. اگر شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه از افراد دیگری تشکیل میشد آنها بر اساس سلیقه خود فیلمهای دیگری را انتخاب میکردند. اینها نمونه و مصادیق سلیقه است که همواره وجود داشته است.»
جلالی فخر هجمههایی که به این گروه سینمایی وارد میشود را حاصل حسادت میداند: «متاسفانه یکی از خصوصیات شایع، مهم و تاثیرگذار در مملکت ما، حسادت است و اگر گروه یا آدمهایی در هر زمینهای موفق شوند مورد حسادت قرار میگیرند.»
این منتقد در ادامه صحبتش به وجود مافیای پخش در سینما اشاره میکند: «بهواسطه قدرت مالی و اجرایی که مافیا دارند بهراحتی میتوانند از کنار تعدادی از فیلمها بگذرند. آنها برایشان سخت است که سالنهای هرچند کوچک سینما در اختیار تعدادی از فیلمها قرار گیرد. مافیای پخش خواهان این نکته هستند که همین اندک سالنها را هم به سیطره فیلمهایی نظیر آینه بغل درآورند تا پول بیشتری از اکران نصیبشان شود. چنین هجمههایی را به گروه هنر و تجربه وارد میکنند چون میدانند این گروه موفق عمل میکند.»
از دیدگاه جلالی فخر پشت همه این انتقادهایی که به گروه هنر و تجربه یا جشنواره جهانی میشود خیرخواهی نیست بلکه عدهای قصدشان تسخیر و تخریب است و میخواهند عدهای را که توانایی اجرایی و فهم و شعور کارشان رادارند کنار بگذارند: «بههیچعنوان من مدافع بلامنازع این گروه سینمایی نیستم اما این حرف را که میگویند گروه هنر و تجربه به ملک شخصی افراد تبدیلشده قبول ندارم چون مدعیان این اتهام مصادیق شفافی در این زمینه ارایه ندادند. اگر عدهای از فیلمسازان معتقدند که فیلمشان فیلم خوبی بوده که اجازه نمایش در این گروه را نداشته امکان نمایش خصوصی را برای منتقدان فراهم کند. ما منتقدان اگر بدانیم حق با اوست قطعا به این گروه نقد میکنیم تا انحصاری عمل نکنند اتهامات کلی و بدون مدرک به عملکرد این گروه را وارد نمیدانم.»
این منتقد نگرانی خود را از بر هم خوردن گروه هنر و تجربه اینگونه ابراز میکند: «بیشتر نگران این هستم که با تغییر مدیریتها کمکم تصمیم بر این باشد که بدون جنجال بخواهند به فعالیت این گروه پایان دهند. اما من همچنان سوالی از مسوولان دارم که اگر گروه هنرو تجربه نبود سرانجام فیلمهایی چون «ماهی وگربه» و «پرویز» یا «کوپال» چه میشد؟ آیا این فیلمها میتوانستند در مقابل فیلمهای سخیفی چون «آینهبغل»، «اکسیدان» یا «تگزاس» مجال دیده شدن داشته باشند؟ فیلمهای هنر و تجربه را همچون ماهیهای قرمز کوچکی میدانم که در صورت فقدان حمایت کافی توسط کوسههای بیرحم بلعیده میشوند. امیدوارم تصمیم مدیران سینمایی به سمتی نرود که درنهایت با تعطیلی گروه هنر و تجربه مواجه باشیم.»
منبع : اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اقدامات شدید» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- گفتوگو با دکتر مصطفی جلالی فخر/ مشکل افرادی مثل آقای افخمی، این است که اصلا نمیدانند علم چیست
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد