مصطفی جلالی فخر، منتقد و نویسنده سینمایی میگوید: «قطعا راهاندازی گروه هنر و تجربه برای نمایش فیلمهایی که رویکرد تجربی دارند لازم و ضروری است و راهاندازی چنین گروههایی در برخی کشورهای دنیا اتفاق افتاده است.»
به گزارش سینماسینما ،او یکی از دلایل موفقیت این گروه را در استمرار فعالیتشان میداند: «طرحهایی از این جنس سالیان متمادی و گذشته اجرا شد که همه آنها عمر کوتاهی داشتند و آنها عملا در اجرای برنامههای خود ناموفق بودند اما این گروه سالهاست که توانسته فعالیت خود را پی بگیرد جای خود را در میان مخاطبان و حتی جشنوارهها باز کنند.»
نکته مهمی که باید به آن اهمیت داد موفقیت هنر و تجربه تا جایی است که گاهی بعضی فیلمسازان از نقطه صفر تولید برای نمایش فیلمشان در این گروه سینمایی برنامهریزی میکنند. موفقیتی که به نظر میرسد کمتر مورد توجه مسوولان سینمایی قرارگرفته باشد. این منتقد نکات مثبت دیگر این تیم را در این میداند که باوجود تمام کارشکنیها و هجمههایی که به آن وارد میشود و حتی با تغییر مدیریتها؛ آنها مقاومت کرده ودوام آوردند وچه بسا روبهجلو هم حرکت میکنند.
همانطوری که در ابتدای بحث مطرح شد انتقاداتی به این گروه سینمایی وارد است امری که جلالی فخر هم به آن تاکید دارد: «طبعا به نحوه انتخاب فیلمها برای نمایش در این گروه نقدهایی وارد است؛ کما اینکه تنها ۳۰ درصد فیلمهای متقاضی صلاحیت پخش در گروه هنر و تجربه را کسب کردهاند و تصمیمگیری تعداد افرادی که در این شورا حضور دارند قطعا در انتخاب این تعداد فیلمها دخیل است. اگر شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه از افراد دیگری تشکیل میشد آنها بر اساس سلیقه خود فیلمهای دیگری را انتخاب میکردند. اینها نمونه و مصادیق سلیقه است که همواره وجود داشته است.»
جلالی فخر هجمههایی که به این گروه سینمایی وارد میشود را حاصل حسادت میداند: «متاسفانه یکی از خصوصیات شایع، مهم و تاثیرگذار در مملکت ما، حسادت است و اگر گروه یا آدمهایی در هر زمینهای موفق شوند مورد حسادت قرار میگیرند.»
این منتقد در ادامه صحبتش به وجود مافیای پخش در سینما اشاره میکند: «بهواسطه قدرت مالی و اجرایی که مافیا دارند بهراحتی میتوانند از کنار تعدادی از فیلمها بگذرند. آنها برایشان سخت است که سالنهای هرچند کوچک سینما در اختیار تعدادی از فیلمها قرار گیرد. مافیای پخش خواهان این نکته هستند که همین اندک سالنها را هم به سیطره فیلمهایی نظیر آینه بغل درآورند تا پول بیشتری از اکران نصیبشان شود. چنین هجمههایی را به گروه هنر و تجربه وارد میکنند چون میدانند این گروه موفق عمل میکند.»
از دیدگاه جلالی فخر پشت همه این انتقادهایی که به گروه هنر و تجربه یا جشنواره جهانی میشود خیرخواهی نیست بلکه عدهای قصدشان تسخیر و تخریب است و میخواهند عدهای را که توانایی اجرایی و فهم و شعور کارشان رادارند کنار بگذارند: «بههیچعنوان من مدافع بلامنازع این گروه سینمایی نیستم اما این حرف را که میگویند گروه هنر و تجربه به ملک شخصی افراد تبدیلشده قبول ندارم چون مدعیان این اتهام مصادیق شفافی در این زمینه ارایه ندادند. اگر عدهای از فیلمسازان معتقدند که فیلمشان فیلم خوبی بوده که اجازه نمایش در این گروه را نداشته امکان نمایش خصوصی را برای منتقدان فراهم کند. ما منتقدان اگر بدانیم حق با اوست قطعا به این گروه نقد میکنیم تا انحصاری عمل نکنند اتهامات کلی و بدون مدرک به عملکرد این گروه را وارد نمیدانم.»
این منتقد نگرانی خود را از بر هم خوردن گروه هنر و تجربه اینگونه ابراز میکند: «بیشتر نگران این هستم که با تغییر مدیریتها کمکم تصمیم بر این باشد که بدون جنجال بخواهند به فعالیت این گروه پایان دهند. اما من همچنان سوالی از مسوولان دارم که اگر گروه هنرو تجربه نبود سرانجام فیلمهایی چون «ماهی وگربه» و «پرویز» یا «کوپال» چه میشد؟ آیا این فیلمها میتوانستند در مقابل فیلمهای سخیفی چون «آینهبغل»، «اکسیدان» یا «تگزاس» مجال دیده شدن داشته باشند؟ فیلمهای هنر و تجربه را همچون ماهیهای قرمز کوچکی میدانم که در صورت فقدان حمایت کافی توسط کوسههای بیرحم بلعیده میشوند. امیدوارم تصمیم مدیران سینمایی به سمتی نرود که درنهایت با تعطیلی گروه هنر و تجربه مواجه باشیم.»
منبع : اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اقدامات شدید» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- گفتوگو با دکتر مصطفی جلالی فخر/ مشکل افرادی مثل آقای افخمی، این است که اصلا نمیدانند علم چیست
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد