سینماسینما، پدرام عبهر:
فیلم: سرو زیر آب/ کارگردان: محمّدعلی باشه آهنگر/ فیلمنامه: محمّدعلی و حامد باشه آهنگر/ بازیگران: بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، حسین باشه آهنگر، رضا بهبودی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برقنورد، شهرام حقیقتدوست و…
محمّدعلی باشه آهنگر شش سال پس از فیلم خوب و تحسینشدهی «ملکه» بار دیگر با فیلمی دیگر در ژانر دفاع مقدّس به سینمای ایران بازگشته؛ فیلمی که همچون «ملکه» از زاویهای بدیع به جنگ میپردازد.
«سروِ زیرِ آب» قصّهی انتظار و چشمبهراهی خانوادههایی است که از سرانجامِ عزیزانشان بیخبرند و قصّهی کسانی که در هفتههای پایانی جنگ، در «ستاد معراج» میکوشند پیکر شهدای گمنام را تعیین هویّت کنند و آنها را به آغوش خانوادههای چشمانتظارشان بازگردانند تا دستکم دلشان آرام گیرد که فرزندشان، همسرشان، برادرشان، عزیزشان شهید شده و میتوانند او را به خاک بسپارند و بر مزارش اشک بریزند. امّا قصّهی اصلی فیلم و در واقع گره اصلی فیلم از جایی آغاز میگردد که ناگهان این شبهه ایجاد میشود که پیکر یک شهید گمنام را به جای پیکری دیگر به خانوادهی اشتباهی تحویل دادهاند و باقی ماجرا.
«سروِ زیرِ آب» تصاویر سینمایی زیبا و بینظیری دارد که دستاورد فیلمبرداری درخشان علیرضا زرّیندست و صد البتّه نگاه سینمایی کارگردان است. از موسیقی خوب و تاثیرگذاری هم برخوردار است (بهزاد عبدی) که به موقع اوج میگیرد و حماسی میشود و به وقتش در خدمتِ پیشبردِ فیلم، تمِ قصّهگویانه به خود میگیرد. و البتّه شاید یکی از نقاط قوّت فیلم که کمتر به آن توجّه شود، طرّاحی صدای فوقالعادهی آن است که بیشک سهم بهسزایی در کیفیت بالای فیلم از لحاظ فنّی دارد.
با همهی اینها، آخرین ساختهی محمّدعلی باشه آهنگر هرگز به اندازهی فیلم قبلیاش تاثیرگذار و قدرتمند نیست. «ملکه» با به تصویر کشیدن موقعیتهای حسّاس و شخصیتپردازیهای خوب، فیلمی حماسی و اثرگذار از کار درآمده بود. امّا «سروِ زیرِ آب» با ریتمِ کندی که به نظرم میتوانست تندتر باشد، با شخصیتپردازیهای نه چندان دقیق و کارشده، با دیالوگهایی که گاه بیشاندازه کلیشهای و تکراریاند، و البتّه به خاطر موضوع تأثّربرانگیزش، در برخی لحظات به ورطهی ملودرامی میافتد که سعی دارد از طریق موسیقی متن پرحجم و ارکسترال و فیلمبرداری پرشکوه به فیلمی حماسی تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش چهارم رویا فتح الله زاده و شادی حاجی مشهدی
- در جستوجوی آرامش/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- در غیاب تصاویر آشنا/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- «عشقورزی زیر بمباران»/ نگاهی به «بمب: یک عاشقانه»
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رونمایی از پوستر «سرو زیر آب» در آستانه اکران عمومی + عکس
- یک ایده خوب اما ناتمام/ نگاهی به فیلم «چراغهای ناتمام»
- موضوعی مهم در قالبی کسلکننده/ نگاهی به «پشت دیوار سکوت»
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- مینا ساداتی در گفتوگو با سینماسینما/ بازی در «سرو زیر آب» برایم هیجانانگیز بود
- «سرو زیر آب»، فیلمی که در آب غرق شد
- گزارشی از روز ششم جشنواره در سینمای رسانه ها/ اشکها و لبخندها
- گزارش نشست «سرو زیر آب»/ می خواستند ببینند ملی گرا هستم یا شیعه؟!
- نگاهی کوتاه به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «سرو زیرآب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





